"ניהלנו מבצע באחריות"

נתניהו עונה לבנט: "ניהלנו מלחמה בשטח ולא לפרוטוקול"

לאחר פרסום התמלילים מהדיונים הטעונים בקבינט במהלך מבצע צוק איתן, הדף ראש הממשלה את הטענות שנושא המנהרות לא הוצג לפני צוק איתן. "איך אפשר לומר שהאיום הזה לא הוצג?" (בארץ)

איתי בלומנטל, ynet | כיכר השבת |
רה"מ בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ראש הממשלה עונה לביקורת של יו"ר הבית היהודי: "יש חברי קבינט שאמרו שבשנתיים שקדמו למבצע, חברי הקבינט לא עודכנו שיש מנהרות חודרות לישראל וחבר קבינט אחר אמר שהנושא לא הובא לקבינט", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ניהלנו את המבצע הזה באחריות איתנה והתוצאות מדברות בעד עצמם. ניהלנו מלחמה בשטח. לא לפרוטקול".

הבוקר פורסמו ב"ידיעות אחרונות" תמלילים מהדיונים הטעונים של ההנהגה הישראלית במהלך המבצע בעזה בקיץ 2014. בנאומו בכנס ועידת מרכז השלטון המקומי וקק"ל במרכז הירידים בתל אביב הדף נתניהו את הטענות להתנהלות קלוקלת ואמר שהוא בעצמו התייחס לאיומים השונים, בהם איום המנהרות, עוד בשנת 2013 ואף חצי שנה לפני המבצע בעזה בדיון בקבינט בהתייחס להערכת המודיעין של צה"ל.

"התחלנו לדון בזה ב-2013, אבל ב-12 בינואר 2014, חצי שנה לפני המבצע, סיכמתי את הערכת המודיעין השנתית של צהל במילים האלה: 'אני מצביע על שני דברים: האחד הטילים ושני המנהרות'", הציג נתניהו והמשיך בציטוטים מהפרוטוקלים: "חטיפות או חדירות ליישובים תהיה מכה מורלית קשה. הדברים הכי חדים: שירו מאות טילים לערי ישראל או לחדור פיזית לשטחנו. המנהרות יוצרות בעיות קשות. אלה ארבעת האיומים על ישראל: גרעין, טילים, סייבר ומנהרות".

אז הציג נתניהו סיכום נוסף מדיון בקבינט ב-16 בפברואר 2014. "ראש הממשלה מסכים שנשקף איום על מדינת ישראל שהולך ומחמיר. ראש הממשלה מעריך שהמערכה הבאה בעזה תכלול ירי טילים למרכז של ארגוני טרור", ציטט נתניהו והמשיך מדיון ב-13 במרס: "הם מפתחים שני כלים חדשים שיש להם משמעות שוברת שוויון: רקטות ארוכות טווח ותת קרקעי".

ראש הממשלה סיכם ואמר: "זה קצה קצהו של הקרחון של מה שאמרתי. חודש אחרי חודש ויש עוד הרבה. לא רק אני אמרתי אלא גם צה"ל והשב"כ והכול נאמר בקבינט. אני רוצה לשאול אתכם: איך אפשר לומר שהאיום הזה במלוא חומרתו לא הוצג בקבינט כשסקרתי אותו כאחד מארבעת האיומים האסטרטגיים על מדינת ישראל. צה"ל וגופי הבטחון עשו כל שביכולתם לשמור על מדינת ישראל. מפקדנו סיכנו את חייהם והם ראויים לגיבוי מכולנו. ההדלפות המנסים להציג מצג שווא על צה"ל אינן נכונות ואינן ראויות".

נתניהו מגיב לפרוטוקולים (צילום: עידור ארז)

הדיונים חשפו את חוסר המוכנות לאיום המנהרות, ההתנגחויות עם הדרג הצבאי והקרבות בין השרים שהגיעו לסף פיצוץ. בדיונים נשמע שר הביטחון לשעבר משה יעלון אומר לשר החינוך נפתלי בנט: "אתה לא תנהל לי את הצבא, אתה לא תבוא לי מהשטח ותגיד לי עושים ככה או לא עושים ככה, שמעת"? בנט השיב: "אני כן, אם לא מדווחים אמת".

השניים התעמתו גם הבוקר במהלך כנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שנערך בתל אביב. השר בנט תקף את מערכת קבלת ההחלטות הביטחוניות בתקופת מבצע צוק איתן, אך שר הביטחון באותה עת, משה יעלון, השיב לו לאחר מכן כי "מנהיגות לא עושה פוליטיקה תוך כדי מערכה צבאית". עוד תקף יעלון: "אני רואה הבוקר שוב פוליטיקאים שאין להם שום קו אדום".

יו"ר הבית היהודי אמר: "אני מברך על ההחלטה לפרסם את דו"ח צוק איתן. דו"ח צוק איתן הוא רעידת אדמה ביטחונית, שלצדה הזדמנות".

לדברי בנט, "מדו"ח מבקר המדינה עולה תמונה ברורה: הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים. צריך לומר ביושר - קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה. לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון. ניצחון ברור ומוחלט. ניצחון שאינו מצריך הסברים ותירוצים. ניצחון שאינו מצריך יחסי ציבור, אלא שמדבר בעד עצמו, ללא מילים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר