"אנחנו לא האוייב"

כל מה שלא ידעתם שמגיע לכם ולא סיפרו לכם

שנים ארוכות אני מייצגת חולים ונכים, ילדים ומבוגרים, בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי. לעיתים קרובות מדי נלווית לייצוג הרגשה של "יציאה לקרב", הרגשה מיותרת, שאין לה ולא צריך להיות לה מקום בטיפול בתביעות מסוג זה (דעות, שיווקי)

עו"ד שרונה תגר (באדיבות המצלם)

שנים ארוכות אני מייצגת חולים ונכים, ילדים ומבוגרים, בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי. לעיתים קרובות מדי נלווית לייצוג הרגשה של "יציאה לקרב", הרגשה מיותרת, שאין לה ולא צריך להיות לה מקום בטיפול בתביעות מסוג זה.

לעיתים קרובות אני מרגישה שאנחנו, עורכי הדין, צריכים להגן בגופנו על החולים והנכים ולצעוק בשמם אל הצד השני: "אנחנו לא האויב!", "אנחנו פה כדי לקבל רק את מה שמגיע לנו"....

הבירוקרטיה מקדשת את הפקידות שמאמינה כי תפקידה המרכזי הוא לשמור על הקופה הציבורית. למרבה הצער, גם בביטוח הלאומי הבירוקרטיה קשוחה באופן שלא מאפשר מימוש פשוט של הזכויות הקבועות בחוק.

במקום להבין שהתפקיד המרכזי של המוסד הוא לדאוג לרווחת אזרחי המדינה החולים והנכים ישנה לעיתים קרובות, בעיקר אגב אצל הוועדות הרפואיות ולאוו דווקא אצל פקידי התביעות - הקשחה של הדרישות ותנאי הזכאות באופן שלא מאפשר קבלת הזכויות בצורה קלה.

הבירוקרטיה המסובכת והמסורבלת מקשה על הפונים לממש את זכויותיהם, במקום להפוך את השיטה לקלה ופשוטה עבורם ולמנוע הכבדה מיותרת. חנוקות ומבולבלות תועות משפחות רבות במבוך הביטוח הלאומי או מסתבכות בנפתולי הוועדות הרפואיות ולכן אינן מממשות את כל הזכויות המגיעות להן על פי חוק. אין מפסידים ומנצחים וזה אינו קרב. כל מי שמגיע לו אמור לקבל את זכויותיו כולן.

הוועדות הרפואיות אמורות להקל על החולים והנכים לקבל קצבאות המיועדות לקיום מינימאלי בכבוד וחלקן אכן עושות כך. פקידי התביעות ברובם מעוניינים להקל על החולים והנכים לקבל את המגיע להן על פי חוק אולם לעיתים גם הם אובדים בסבך הטפסים והבירוקרטיה, כמו גם בעומס הרב והבלתי נסבל בסניפי הביטוח הלאומי.

אם נניח לרגע בצד את הטענה כי קצבאות הנכות אינן מספיקות לקיום בכבוד (טענה שאני מסכימה איתה בהחלט)הרי שהבעיה מתחילה עוד הרבה קודם לכן: קשה לקבל את מה שהכנסת כבר קבעה והחליטה שמגיע לילדים ולמבוגרים נכים וחולים בראש ובראשונה משום שקשה להבין למה זכאים?!

והדוגמאות רבות מספור: איזו קצבאות אפשר לקבל במקביל? לעיתים רחוקות יידעו את המגיש קצבת נכות כללית למשל לגבי זכאותו להגיש גם קצבה לשירותים מיוחדים במקרה הצורך, ואם כן, איך עושים את זה?,

במקרה הטוב תהיה ידיעה על הזכות להגיש גם תביעה לשירותים מיוחדים אבל "לא יגלו" לך שהזכאות מותנית בניקוד אליו לעולם לא תגיע ללא הדרכה נכונה...והעובדה כי מדובר בגמלה שיכולה להכפיל את התשלום מהמוסד לביטוח לאומי, על זה שמעת?

האם ניתן לקבל גם קצבת נכות גם שירותים מיוחדים וגם ניידות למשל, באופן שמהווה את "סל הזכויות" השלם היום בביטוח הלאומי? התשובה היא לכאורה כן. אפשר. אבל גם אם ידעת שאפשר הרי שתנאי הזכאות לקבל קצבאות מצטברות הם כל כך מסובכים, שרבים נמנעים מלנסות אפילו לפנות ולקבל את הקצבאות כולן ונאלצים ל"בחור", במקרה הטוב, רק באחת או שתיים מהן.

ושאלת השאלות: "כמה מותר לי להרוויח ועדיין להיות זכאי לקצבת נכות?" לכאורה תמצאו באתר המוסד את התשובה לשאלה הזו, אלא שנדרשת ידיעת מתמטיקה ברמה גבוהה לשם כך כדי לחשב את האחוזים מתוך השכר הממוצע במשק, בשילוב נתונים נוספים...לך תבין....

ומה בדבר עדכון תלויים? מי שמקבל קצבת נכות ויש לו ילדים מתחת לגיל 18 זכאי לקבל תוספת תלויים עבורם, אלא שגם אם אתם מקבלים קצבת ילדים אל תצאו מנקודת הנחה ששתי המחלקות בביטוח הלאומי "מסונכרנות". אולי יודעים שיש לכם ילדים לצורך תשלום קצבת ילדים אבל לא בטוח שיודעים שיש לכם ילדים כאשר הדבר כרוך בתשלום תוספת לגמלת הנכות שלכם?!

ומה בדבר הנחות נוספות? ארנונה? חשמל? לכאורה תקבלו דף המפרט את ההנחות המגיעות לכם, אבל שימו לב לאותיות הקטנות! הנחה בארנונה? רק אם נקבעה לכם דרגת נכות צמיתה! הנחה בחשמל? רק אם נקבעה לכם זכאות לשירותים מיוחדים, וגם אז, רק ברמה 2 מתוך 3 – מה לא הבנתם??!

והאם מי שמקבל קצבת שארים זכאי גם לקצבת נכות? מתי אישה שמקבלת מזונות מהביטוח הלאומי משום שבעלה אינו משלם לה כלל, תהיה זכאית גם לגמלת נכות? אין כפל קצבאות, רק בחלק מהקצבאות. מתי כן? מתי לא?

מדוע קצבת נכות מפסיקה עם הגעתך לגיל זקנה? ומה עם קצבת זיקנה באמת? מגיע לך? הגעת לגיל זיקנה אבל אתה עדיין עובד? לך תחזור בגיל 70. חזרת בגיל 70, אולי איחרת?!

בתוך המוסד לביטוח לאומי יש המון מידע שלא נגיש לכולם, בעוד שהצרכנים של המוסד לביטוח לאומי הם הצרכנים שמצבם הגופני הנפשי והכלכלי הוא הקשה ביותר הבירוקרטיה שוחקת אותם! ולא נותנת להם את המידע בקלות וביעילות.

ועוד לא דיברנו על החלטות שנשלחות רק בדואר שלא מגיע ולא ניתן לקבלן בדרך מתקדמת יותר, על ההחלטות הלא מובנות של הוועדות הרפואיות, על העובדה שלא ברור לאן ומתי אפשר לערער, ועוד ועוד...

רבותיי! אנחנו לא במלחמה. אנחנו באותו הצד! פעמים רבות המשפט הראשון שלי כמייצגת בוועדות הרפואיות הוא לומר לרופאים: נכבדיי, האינטרס שלכם אמור להיות זהה לאינטרס שלנו, לטובת הילד, לטובת הנכה ולטובת החולה. אם רק תקשיבו לנו, נוכל לטעון בעניין הזכאות ולהקל עליכם לקבל החלטה האם המדינה צריכה לעזור לאדם שלפניכם...אדם! ולא אויב!

אותו אדם אמור לדעת מה מגיע לו, ומתי, ומה עוד מגיע לו, ובאילו תנאים עליו לעמוד וכל זה בקלות. ההסברים אמורים להיות פשוטים, הטפסים נגישים, תנאי הזכאות ברורים. איש לא צריך להיחשד בהגזמה, וכל עניין אמור להיבחן ללא דעה קדומה ועם רצון אמיתי לסייע לפונה לממש את זכויותיו, זכויות שהמדינה קבעה בחקיקה שמגיעות לו.

* מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי
** הכותבת: עו"ד שרונה תגר מתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי

להערות ולפניות – לחץ כאן – או לפנות למייל: stagar.adv@gmail.com

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר