אאא

אנחנו כבר בעיצומו של החורף, וכל רגע שהשמש מפציעה היא מזכירה לנו שפעם היו פה גם ימים חמים ולא נאלצנו ללכת עם עשרות שכבות כדי להתחמם.

אז כן, היא מחממת, מאירה - אבל השמש שלנו גם מספקת לנו גם על הדרך ויטמין D שאנו זקוקים לו. אז כדאי להיחשף לשמש, אבל זהירות מסרטן העור.

נא להכיר: ויטמין D 

מהו בעצם הויטמין די המיוחד? ההגדרה "המדעית" היא להלן: "קבוצה של חמש תרכובות מסיסות בשומן המסייעות לשמירת רמות תקינות של סידן וזרחן בדם".

אבל מה? הגוף שלנו מסוגר לייצר רק חלק מהתרכובות האלה, ולכן אנחנו צריכים השלמות ממזון, כמו סלמון, טונה, חלמון ביצה ומוצרי חלב.

אבל הדבר המעניין הוא שגוף האדם מסוגל לייצר אותו גם מחשיפה לשמש. כן, פשוט להיות שם ולקבל ויטמין. 

גם אתם לא אנשי קיץ, מספיק לחשוף זרועות ורגליים בין 5 דק' עד חצי שעה, בין השעות 10:00 בבוקר עד 15:00 בצהריים - פעמיים בשבוע.

כמה אנחנו צריכים? ההמלצה לילדים ולמבוגרים עד גיל 50 הא של 200 יחידות, וככל שהגיל עולה - כך עולה הדרישה. הכמות שישנה במזון אינה מספיקה, ולכן חשיפה יומית אקראית לשמש משלימה חלק מהחוסרים.

אז, במה עוזר לנו ויטמין די? אם אין לכם מספיק, המערכת החיסונית מתמודדת פחות טוב עם שחפת וזיהומים אחרים, וגם אל מול סרטן. 

רמות נמוכות של ויטמין די גם מגבירות את הסיכון להתרחשות שבץ מוחי, אי ספיקת לב. הוא גם משפיע על לחץ הדם ויכול למנוע טרשת נפוצה, סכיזופרניה ודיכאון.

להינות בים אבל בצורה מבוקרת. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash 90
ליהנות בים אבל בצורה מבוקרת. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash 90
הגדלה

אבל רגע, זהירות מסרטן העור

 אמנם חשיפה לשמש חשובה עבור ויטמין די, אבל לא מומלץ להגזים. קרינת השמש היא הגורם המכריע לתחלואת סרטני העור למינהם.

שלושת סוגי סרטן הוער מושפעים מהקרינה לשמש. הסוג הנקרא "סרטן תאי הקשקש" - קשור לכמות המצטברת של חשיפה לשמש על פני השנים.

הסוג השכיח ביותר מבין הסוגים, ""סרטן תאי הבסיס", תלוי בכוויות ושיזוף יתר בעיקר בגיל הילדות. כך גם סוג "המנלומה" שנפוץ יותר אצל אלו הנוהגים להשתזף באופן מלאכותי.

חשיפה מרובה לשמש פגיעה אצל ילדים. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash90
חשיפה מרובה לשמש פגיעה אצל ילדים. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash90
הגדלה

אז איך מגינים על העור שלנו? מווסתים בצורה נכונה את החשיפה לשמש. במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל 18 שפגיעים מהשפעתה המזיקה של השמש.

בימי הקיץ הילדים לרוב מבלים שעות רבות בחוץ אבל כדאי לא להרבות בחשיפה בשעות השיא. אפשר ללכת לים או לבריכה וליהנות כמובן, אבל לשבת בצל בין לבין.

אפשרות נוספת היא שימוש בקרם הגנה עם מקדם הגנה ומריחתו על העור אחת לשעה בזמן שישנה חשיפה ממושכת בשמש.

ובכלל, מה שנהוג כבר שנים ולא סתם: חבישת כובע שיגן על הפנים והעורף, במיוחד לבהירי עור. 

אז ויטמין די הוא חשוב, וגם חשיפה לשמש עוזרת לגוף האדם לייצר אותו, אבל תמיד כדאי להיזהר ולא להרבות בחשיפה ממושכת לשמש.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על פי: ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית במאוחדת; זהבה קרלסבד, דיאטנית אחראית מחוז מרכז שרון, מאוחדת. ד"ר יוסי אלקלעי, מומחה למחלות עור; ד"ר יואכים פרידמן, מומחה ברפואת עור ומין; שוש צ'רניקובסקי, מקדמת בריאות ארצית; נטלי הופמן, רכזת קידום בריאות במאוחדת.