אאא

זה לא נעים, ולפעמים מביך. נחירות. ניסיתם כבר כמה תרופות סבתא ועדיין אתם מפריעים לכל מי שסביבכם בלילה. 

מעבר לבעייה החברתית, יש פה גם סיכון רפואי. יכול להיות שאתם שותפים לתסמונת של דום נשימה בשינה. ככל שעוצמת הנחירות עולה ככה גדל הסיכוי שאתה שם.

לפי ד"ר נמרוד מימן, רופא בכיר במכון לרפואת ריאות בסורוקה,זהו גם מדד לבדיקה במעבדת שינה "האם אתה נוחר? והאם בעוצמה גבוהה". לפי התשובות ניתן למדוד את הסבירות לדום נשימה בשינה.

בכתבה הקודמת בנושא, הגולשים הגיבו על התופעה המעצבנת. היא מפריעה גם בפן האישי, וגם כלפי הסובבים אותנו, במיוחד בני/בנות זוג. גם בישיבה, בחדר עם החברים. 

למרבה הפלא, רק אחד מתוך שלושה שסובלים מהתסמונת מודעים למצבם.

הסיפור הזה מוכר לי

אחרי יום עמוס בעבודה חוזרים הבייתה מותשים ובלי הרבה סיבוכים רק חולמים להיכנס למיטה, והנה למחרת בבוקר, אחרי שבע שעות שינה אתה עדיין עייף.

שתי כוסות קפה ואיכשהו מסתדרים עד הצהריים, אבל לעיניים חיים משל עצמם והן כופות עלינו לעצום אותן.

העיינים מחליטות להיעצם במהלך היום. אילוסטרציה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90
העיינים מחליטות להיעצם במהלך היום. אילוסטרציה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90
הגדלה

אתה יכול להיות צעיר, בריא, מתעמל, ואפילו ישן מספיק שעות שינה - ועדיין להרגיש עייפות כל היום. למה זה קורה לנו?

לא נעים להכיר: דום נשימה בשינה שפוגעת באיכות השינה של הלוקים בה. כאמור, 5% מהאוכלוסייה סובלים מזה.

חשבתם שאתם ישנים לילה שלם, אבל מה שקורה בפועל זה שהלוקים בתסמונת מתעוררים בתכיפות וישנים רק במקטעים קצרים בין התעוררות להתעוררות.

אז מה קורה שם? מי שיש לו דום נשימה בשינה בעצם חווה הפסקת נשימה במהלך הלילה, ועקב מחסור בחמצן הוא כבר לא ישן עמוק אלא מתעורר כל פעם כדי לשוב ולנשום!

התדירות לכך יכולה להיות מאד גבוהה, אפילו מדי דקה במהלך הלילה. ככה שהעייפות בבוקר מתחילה להיות מובנית... 

הדרך הטובה לזהות אם אתה לוקה בתסמונת היא אם אתה משלב בין נחירות בלילה לעייפות בבוקר, אם כן - כדאי לך להמשיך לקרוא. כי יש מה לעשות.

לישון בלילה כמו פעם - אפשרי?

קודם כדאי לדעת שהתסמונת אמנם לא שכיחה, אבל נמצאת אצל רבים. כמו כל הסטיגמות על נחירות, היא מופיעה גם יותר אצל גברים. בישראל החלוקה באחוזים היא כך: 4-10 מהגברים לוקים בדום שינה או דום חסימה נשימתי, לעומת 2-5 מהנשים.

אצל מבוגרים השכיחות עולה, כך שמעל גיל 65 כבר 60% סובלים מדום חסימה נשימתי.

העייפות המגיעה כתוצאה מהתסמונת יכולה להיות מסוכנת ויכולה להוביל לתאונות עבודה או תאונת דרכים, לא עלינו. לכן לא ניתן להיקל ראש בכך.

מעבר לכך, מהפן הרפואי, דום נשימה בשינה הוא גורם סיכון גם ללחץ דם גבוה או שבץ מוחי.

עוצמת הנחירות כתלות לדום נשימה. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
עוצמת הנחירות כתלות לדום נשימה. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
הגדלה

אז מה עושים? ראשית, ישנן דרכים שאפשר לטפל בדום נשימה חסימתי על ידי הפחתת הסימפטומים השונים. הדרך לשם עוברת דרך רופא משפחה שיפנה למעבדת שינה אם צריך.

אם אתם לוקים בתסמונת ומה העוצמה שלה - את זה יגלו שם. כאמור, גם עוצמת הנחירות תלויה בכך.

שינוי אורח החיים, יכול לפתור מקרים שלים של דום נשימה חסימתי. לא ניתן להתחמק מירידה במשקל, שגם מהווה פתרון לנחירות בכלל.

במקרים חמורים יותר ניתן להיעזר במכשירים שונים שמזרימים אוויר במהלך השינה שגורם ללחץ חיובי על דרכי הנשימה וכך מונע את חסימתם.

אם כבר שכחתם מה זה לישון כמו שצריך, ומתגעגעים לבוקר רענן, כדאי שתבדקו את הנחירות לעומק. עבור הבריאות, הזוגיות - והכי חשוב: למענכם.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת