להציל חיים - כפשוטו

שבץ מוחי - הקטלן השלישי בארץ ועדיין לא מודעים

החזקתם כוס ביד ופתאום היא נפלה לכם? היד נחלשה לכמה דקות אבל אז חזרה לעצמה? איבדתם את הראייה בעין לזמן קצר? טוסו לבית חולים באמבולנס, כנראה שעברתם שבץ מוחי שהורג כל שנה 16 מיליון איש בעולם (בריאות, שיווקי)

זמן קצר לטיפול. שבץ מוחי. אילוסטרציה (צילום: Gershon Elinson/Flash90, שאטרסטוק)

שבץ מוחי הוא הקטלן השני בעולם אחרי מחלות לב וסרטן: 16 מיליון מתים בשנה, ובישראל הוא גורם התמותה השלישי, 15,000 איש לוקים בשבץ מוחי מדי שנה, וכ-3000 מהם מתים מדי שנה.

מצב הרפואי מסכן החיים הוא פתאומי (כפי שמו באנגלית: Stroke) ומעבר לסכנת המוות הוא גם גורם הנכות העיקרי במבוגר.

למרות חומרתו של השבץ המוחי, המודעות בארץ עדיין אינה גבוהה לכך, במיוחד לאור חלון ההזדמנויות הקטן לטיפול מרגע הופעת השבץ המוחי.

מה זה שבץ מוחי? מדוע הוא כל כך מסוכן? ומה עושים כדי לטפל בכך? פנינו לפרופ' נתן בורנשטיין, מומחה עולמי לשבץ מוחי וסגן נשיא איגוד השבץ מוחי (סטרוק) העולמי, שעומד בראש מערך המוח החדש והמתקדם בשערי צדק.

שבץ מוחי נגרם בעצם בהפרעת אספקת החמצן לתאי למוח, ובכך הופך להיות מצב חירום רפואי שיכול להוביל לסכנת מוות ממש.

ברוב המקרים, 85%, שבץ מוח נגרם מחסימת כלי הדם על ידי קריש (הדם נמצא בד"כ במצב נוזלי, והפיכתו לגוש מוצק נקרא "קריש דם"). שאר המקרים, 10-15% הם לא על ידי חסימה אלא נובעים כתוצאה מבקיעה של כלי דם ודימום לרקמת המוח.

בשתי האפשרויות נפגעת אספקת הדם למוח ומיקום הפגיעה במוח, ניזוק עקב חוסר בחמצן ותמותת התאים באותו מקום.

הפגיעות יכולות לבוא לידי ביטוי באופן מיידי, בהתאם למיקום במוח: הפרעות או נזק לדיבור, שדה הראייה, שיתוק בגפיים ועוד.

כאמור, ברוב המקרים, שבץ מוחי נגרם על ידי חסימת כלי הדם על ידי הקריש שנוצר בחללי הלב או בעורקי הצוואר ונסחף עם זרם הדם והגיע למוח שם הוא נתקע וחוסם את כלי הדם.

ישנה חשיבות מרובה למציאת מקור הקריש בעת הטיפול בשבץ מוחי כדי למנוע שבץ מוחי פעם נוספת מאותה בעייה שגרמה לו להיווצר.

מתחילת התסמינים - השעון מתקתק

חלון ההזדמנויות לטיפול בשבץ מוח חד הוא קטן ומאד משמעותי. בכל דקה מתים שני מיליון תאי עצב מחוסר חמצן שמגיע למוח, ולכן החזרה מהירה של זרימת החמצן למוח יכולה לצמצם באופן משמעותי את הנזק.

כך למשל, תרופת tPA שניתנת דרך הווריד להמסת הקריש יכולה להינתן רק עד 4.5 שעות מתחילת הסימנים. או בסוגי טיפול שדורשים צנתור כדי לשלוף מהמוח את אותו קריש יכול להינתן עד 6-7 שעות מתחילת התסמינים.

לכן הבהילות והדחיפות מרגע שישנם תסמינים, אינה נאמרת סתם. היא קריטית מאין כמותה לצמצום הנזק, הנכות, ועד הצלת חיים ממש.

פרופ' בורנשטיין עוסק עשרות שנים בשבץ מוחי ופועל להעלאת המודעות של הציבור לכך, ועד היום הוא לא מבין איך אדם שיש לו את אחד התסמינים לא פונה באופן מיידי לבית החולים.

מrגע שמופיע תסמין, אומר פרופ' בורנשטיין, לא מחכים שמישהו מהמשפחה יתפנה להסיע אותך לבית החולים, לא מחכים למונית, אלא מיידית באמבולנס באופן הדחוף ביותר.

בשונה מהתקף הלב, בשבץ מוח אנחנו לא מרגישים כאב אלא אך ורק עדים לתסמינים שיכולים לחלוף אחרי רגע, ומהווים אות אזהרה, ולמרות שחשבנו שהתופעה חלפה, הרי שאנו נמצאים בסיכון גבוה לשבץ מוחי משמעותי בימים הקרובים, ולכם אפילו עם חלוף הסימנים חיביים להגיע בזריזות לבית החולים.

משרד הבריאות יצא לפני כמה חודשים בקמפיין חשוב עבור התסמינים לשבץ מוחי, הם נמצאים גם בסרטונים ברשת וביוטיוב, ופרופ' בורנשטיין מדגיש את החשיבות לצפייה באותם סרטונים.

אותות אזהרה לשבץ מוחי

באנגלית ראשי התיבות הם FAST, או פאסט בעברית, שגם מסמלים בתרגומם את הבהילות והדחיפות שיש לפנות לטיפול רפואי מרגע הופעת התסמינים (fast באנגלית =מהר).

פ' - פייס באנגלית, פנים, אם הפנים מתחילים להתעקם. א' - ארמס, זרועות באנגלית, כאשר הידיים מושטות קדימה הן צונחות או שהיד חלשה. ס' - ספיצ', באנגלית דיבור, ישנה הפרעה בדיבור, ט'- טיים, זמן באנגלית, גורם הזמן הוא חשוב מאין כמותו. או פשוט: טוס לבית חולים.

ההפרעות אינן חוזרות ונשנות, היד יכולה להיות חלשה ל5-10 דק' ואז לחזור לשגרה. זה אומר שהקריש התמוסס, אולם אין זה אומר שהבעייה נפתרה. במקרה כזה צריך מיידית להגיע לבית חולים, כי אם מוצאים את הסיבה להיווצרות הקריש - אפשר לטפל למנוע אפשרות לשבץ מוחי.

דמיינו את המצב הבא: אתם בעבודה מוך המסך הרבה שעות ופתאום לא רואים בעין אחת, מתחילים להילחץ אבל זה עובר אחרי כמה דקות. או שותים קפה ומחזיקים את הכוס, ופתאום בלי סיבה היד נחלשת והכוס נופלת לנו מהיד, אבל אחרי זה אנחנו מרימים אותה והכל בסדר.

יכול להיות שעברתם הרגע שבץ מוחי. ואסור, פשוט אסור, לזלזל במצב. טוסו לבית חולים ותבדקו את עצמכם, חלון ההזדמנויות לצמצמם את הנזק, או להבדיל הצלת חיים, הוא קטן!

בכל בית חולים ישנו מערך שאמור לטפל באירועי שבץ מוחי, אבל לפעמים הזמן שלוקח בבית החולים עד לטיפול הוא קריטי.

מערך מוח משוכלל ומתקדם מציל חיים

המרכז הרפואי שערי צדק, החליט לקחת על עצמו את המשימה ולשכלל באופן חדשני ומתקדם את הטיפול בשבץ המוח. בהנהלתו ובהדרכתו של פרופ' בורנשטיין הוקם מערך מוח שנועד לטפל בשבץ מוחי באופן הכי מהיר ויעיל שיכול להיות עם צוות מטובי המומחים.

במערך המוח ישנה יחידת שבץ מוח, בניהולו של ד"ר רוני אייכל, מומחה לשבץ מוח ולטיפול נמרץ במוח. ד"ר מרגלית נבו מנהל את המחלקה הניורוכירוגית, וד"ר יעקב אמסלם מנהל את היחידה לצנתורי מוח.

פרופ' בורנשטיין גייס את צוות איכותי, רב-תחומי, שכל אחד מומחה בתפקידו לטיפול במחלות מוח בכלל, ושבץ מוח בפרט. כל הצוות הרפואי עברו הכשרה והדרכה מיוחדת כדי לטפל במקרי שבץ מוח באופן הכי מהיר ויעיל שיכול להיות. ואנחנו כבר יודעים כמה חשיבות יש לכך.

יחד עם מד"א, בהובלתו של ד"ר אייכל, יצר מערך המוח בשערי צדק, אפליקציה מיוחדת שברגע שמתקבל אצלם אדם עם תסמין לשבץ מוחי, מייד נשלחת התראה לרופא בבית החולים. כונן שבץ המוח בבית החולים מזהה את המצב ומפעיל את הסטרוק קוד, מערך שמפעיל את כל הצוות הרפואי שנוגע בדבר שנערכים בזריזות לטיפול ברגע שיגיע האמבולנס.

כך למשל, כבר בדרך לבית החולים, ניתן לאבחן איזה טיפול נצרך כמו סי.טי. לפי מדד משרד הבריאות, אדם עם שבץ מוח צריך לקבל סי.טי תוך 25 דקות כדי שלא לבזבז זמן מיותר ונזק לתאי המוח. באמצעות שכלול מערך המוח בשערי צדק, בבית החולים כבר נערכים מראש להגעתו של המטופל, בפתח חדר המיון.

מהגעתו של המטופל לפתח חדר המיו, על ידי מד"א, מתבצע תהליך, מהיר ומתוקתק, ובזריזות מירבית לקבלת הטיפול המיטבי להצלת תאי ממוח - כי כל דקה קובעת (בכל דקה מתים שני מילון תאים!)

איך בכל זאת ניתן למנוע שבץ מוחי? התשובה לכך לעתים פשוטה: הוכח כי אורח חיים בריא ושמירה על גורמי הסיכון ואיזום יכולים להוריד את הסיכון ב90%!!! אם תשמרו על כל אלה אתם יכולים למנוע מראש שבץ מוחי.

גורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי הם: יתר לחץ דם, סוכרת, עודף משקל וכולסטרול גבוה, עישון שפוגע בכלי הדם, חוסר פעילות גופנית וצריכה מוגזמת של אלכוהול.

כדי למנוע שבץ מוחי שהוא גורם הנכות העיקרי במבוגר, והקטלן השלישי בישראל, ובכלל גם התקפי לב, קיימו אורח חיים בריא, ערכו בדיקות שגרתיות לגורמי הסיכון, וכך תשמרו על עצמכם בפני מחלות כלי דם, שבץ מוח והתקפי לב.

תוכן הכתבה באדיבות פרופסור נתן בורנשטיין, ראש מערך המוח במרכז הרפואי שערי צדק

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר