המאבק על המזון הבריא

פיצה ופלאפל מותר? מנהלי ישיבות מציגים את האבסורד

המאבק על תקנות המזון הבריא בישיבות נמשך כשהפעם מנהלי הישיבות שהופנו לחוזר המנכ"ל של משרד החינוך גילו כי ההוראות שלו לאוכל בריא סותרות את התקנות שקבע משרד הבריאות (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

שר הבריאות יעקב ליצמן ושר החינוך נפתלי בנט מבקשים להכניס למוסדות החינוך החרדי תקנות שיחייבו אותם להגיש לתלמידיהם מזון בריא יותר. ב'איגוד מנהלי הישיבות' משיבים מלחמה וטוענים כי במערכות המשרדים השונות "יד ימין אינה יודעת מה עושה יד שמאל" וכי קיימת סתירה בין התקנות לגבי מזון בריא בין האחראים על תחום הבריאות במשרדים השונים.

באיגוד מנהלי הישיבות העלו כמה טענות נגד הדרישה למזון בריא יותר, ביניהן העלות הכספית שתיפול על ההורים או על המנהלים אולם גם בשל ויכוח בנושאי בריאות.

באיגוד שיגרו מכתב בו הם טוענים כי דווקא בשל הרצון לשמור על בריאות הבחורים, הם פנו לבקש את ההנחיות המפורטות לשאר הארוחות ולא רק לארוחת הצהריים הבשרית ואז לתדהמתם הפנו אותו לתקנות המשרד - שם התגלה האבסורד.

בתקנות, כך לדוגמה, הפיצה והפלאפל הם חלק מהתפריט, בעוד שלפי לפי חוזר המנכ"ל הדבר אסור וזו סתירה גדולה. מה גם שלא ברור מה גובר על מה, התקנות או חוזר מנכ"ל.

באיגוד טוענים כי הבהרות מפורטות ניתנו רק לגבי ארוחת הצהריים אולם לגברי הארוחות האחרות אין הבנה ברורה מה מותר ומה אסור ויש גם כאמור סתירות פנימיות מהותיות.

בוועדה נטען כי התקנות הינן הדבר שקובע באופן סופי ומנגד במשרד נטען כי צריך להסתמך על חוזר מנכ"ל שכאמור שונה לחלוטין מההוראות החדשות.

במכתב שמשגרים מנהלי איגוד הישיבות למפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך הם מציגים את תהיותיהם ואת הסתירות המובנות לשיטתם.

"הנדון: חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך, ה'תשע"ד - 2014

פעולות להטמעת תזונה נכונה במוסדות החינוך התרבותיים ייחודיים

גב' ליבנה הנכבדה,

1. ראשית, אני מבקש להודות לך, על הדברים החשובים והמועילים שהשמעת אתמול בוועדת החינוך של הכנסת.

2. בהתאם למה שהודענו אתמול בוועדה, החילונו כבר הבוקר, להיערך לקראת איסוף והנפקה של נתונים, דו"חות ועלויות – הן מן ההיבט המקצועי והן מן ההיבט הכלכלי. אנו מקוים להציג אותם במסגרת הזמן שהוקצב לנו ובכפוף כמובן לשיתוף הפעולה שיהיה לנו עם כל הגורמים.

3. מאד חשוב שתדעי, כי מדובר במגוון מאד רחב של סגנונות, אורחות חיים ונימוסים שהתלמידים מביאים בנושא זה מביתם. בין היתר גם תוך השפעה שמקורה – בארצות מוצאם.

4. עוד חשוב שתדעי, כי ההתנהלות בנושא הנדון, אינה אחידה לכל מוסדות החינוך. כגוף מייצג שלהם, תקבלי מאתנו התייחסות לכ-300 מוסדות . ההתפצלות בין המוסדות הינה בערך כך: מוסדות חינוך שבהם נותנים ארוחת בוקר בלבד / מוסדות חינוך שבהם נותנים ארוחת בוקר וערב / מוסדות חינוך שבהם נותנים ארוחת בוקר, צהריים וערב. לכל הנ"ל יש צורך להוסיף, מוסדות חינוך שמקיימים את לימודיהם בתנאי פנימיה מלאים ונותנים גם ארוחות שבת. ועוד טרם אמרנו מילה אחת, על הארוחות המיוחדות שיש לתת לאותם תלמידים שהינם בעלי רגישויות מיוחדות.

5. מעיון בתקנות עולה, כי יש בהן הנחיות אך ורק לארוחה הבשרית בצהריים, תוך ציון של הרבה פרטים על דרך השלילה – מהו מזון שאינו איכותי. אין בתקנות התייחסות כלל לארוחת הבוקר, ארוחת הערב והארוחות המגוונות שצריך לתת בשבת [כבדך אגב יוער, כי בחוזר המנכ"לית ע"ו/8(א) מאפריל 2016 – הזנה וחינוך לתזונה נכונה במוסדות חינוך (61 דפים), מצאנו סתירות מהותיות רבות שאינן עולות בקנה אחד עם התקנות שבנדון – לטיפולכם].

בכדי שנוכל להתקדם בינתיים עם המצאת הנתונים כאמור לעיל, נבקשך להעביר אלינו בדחיפות ובעצה אחת עם הפרופ' רונית אנדוולט ממשרד הבריאות – מקבץ מגוון של תפריטים לכל הארוחות השונות ותוך התייחסות להתפצלויות השונות, בכדי שנוכל להציגם לפני אנשי המקצוע שיכינו את הדו"חות.

6. כל הנ"ל – עד לרגע זה, ללא מימון של שקל אחד ממשרד החינוך. כל העלויות שישנן בנושא וללא יוצא מן הכלל, נופלות על הבעלות, אשר "ממשיכה לשרוד" – אך ורק באמצעות גיוס תרומות קשה ומפרך, כמו גם באמצעות לחץ על ההורים לשאת בהוצאות אלו (למותר לציין בפניך, כי מדובר בד"כ במשפחות גדולות וברוכות ילדים, אשר לכל אחת מהן 2-3 ילדים במסגרות הנ"ל והלחץ עליהם לא תמיד מועיל).

אנו מאד מקווים, כי לפחות עכשיו את מבינה לרוחנו וכי בנסיבות הקיימות המתוארות לעיל – לא זהו העיתוי המתאים לבצע פיקוח ואכיפה של החוק שבנדון.

7. תכף ומיד נציין וזאת למען הסר כל ספק, כי אין לנו דבר נגד עצם הרעיון והצורך במזון איכותי ובריא במוסדות החינוך – דבר שנעשה גם עד עכשיו ובאופן אחראי למדי, ע"י ראשי ומנהלי מוסדות החינוך וכן במסגרת הקשר עם הורי התלמידים.

8. בהתאם למה שנאמר עוד בוועדה – אנו מבינים כי מתקיימת במקביל, פעילות של שרים וחברי כנסת להשגת תקצוב ממשלתי הולם לנושא – דבר שבוודאי ייתן דחיפה רצינית וקידום לכל העניין", לשון המכתב.

המנהלים מצפים ממשרד החינוך והבריאות "לעשות שיעורי בית" מה הם רוצים מהם בדיוק ולהתאים את התקנות בצורה אחידה ובצורה שלא תפגע בהורים או במוסדות החינוך.

חוזר המנכ"ל בו מופיעים ההוראות ההפוכות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר