"מאבק אגו"

ילדי החיידרים לא יודרכו לשעת חירום "בגלל מדי החיילים"

מנהלי תלמודי התורה מסרבים, אידאולוגית, להכניס חיילים במדים להדריך את הילדים לשעת חירום, והצבא מתעקש שלא לאפשר להם לפשוט את המדים. המנהלים כועסים על פיקוד העורף (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חיילי פיקוד העורף מדריכים ילדי חיידר. ארכיון (צילום: דובר צה"ל)

פיקוד העורף הציג היום את נתוני החשיפה של המגזר החרדי לפרסומי החיל בשנה האחרונה, מהם עולה כי חלה עלייה משמעותית של החשיפה במגזר החרדי לקמפיינים שלו בנושא המוכנות לשעת חירום.

אלא שמנתונים שמגיעים ל"כיכר השבת" מתברר, כי במרבית תלמודי התורה החרדים לא מתקיימות הדרכות לשעת חירום. בפיקוד העורף משרתים כיום חיילים חרדים בתפקיד מאלש"ח (מדריך אוכלוסיה לשעת חירום) שתפקידם לבצע הדרכות להתגוננות בשעת חירום בתלמודי התורה, אך מנהלי המוסדות מסרבים להכניס אותם להרצות בפני התלמידים כשהם לבושים במדים, ובצה"ל מתעקשים שלא לאפשר לחיילים חרדים אלו לבצע את ההדרכות כשהם לבושים בבגדים אזרחיים.

מנהלי תלמודי תורה עמם שוחחנו טענו בפנינו, כי הם מחנכים את הילדים ללימוד תורה וזה לא חינוכי שהילדים יראו חיילים חרדים. "אין קשר לקמפיין ה'חרדקים', ואנו לא תומכים בו", מבהירים חד משמעית המנהלים, "אך מטבע הדברים הסברנו לחיילים שפנו אלינו וברצונם לבצע הדרכות, כי אנו לא נסכים שיגיעו עם מדי צה"ל לתוך התלמוד תורה". המנהלים טוענים עוד, כי אותם חיילים בקשו ממפקדיהם לאפשר להם לבצע את ההדרכות ללא מדים אך נתקלו בהתעקשות בלתי מוסברת.

מנהל תלמוד תורה חסידי במרכז הארץ הביע בפנינו תמיהה, שלכאורה ההדרכות מיועדות להצלת חיים ממש אך בשל "אגו של צה"ל", כהגדרתו, שהחיילים ילבשו מדים, מונעים מהילדים החרדים את הידע הכל כך קריטי שעשוי להציל את חייהם בשעת חירום. במסיבת העיתונאים שנערכה היום (חמישי) העלינו בפני הקצינים הבכירים את התהיות, אך לא ניתנה תשובה ברורה לדבר.

בנוסף, הוצגו בפני העיתונאים כלי ההתרעה שמפעיל כיום פיקוד העורף, ונראה כי גם שם ישנה הדרה של המגזר החרדי: כיום האמצעים איתם פקע"ר מעביר את ההתרעה על ירי לעבר שטח ישראל, מלבד האזעקה הנשמעת ברחבי הארץ, הם התרעה באתרי האינטרנט, בערוצי הטלוויזיה, בתחנות הרדיו או באפליקציה בטלפון.

מרבית הציבור החרדי שאינו מחזיק בטלפון שאינו כשר או במחשב עם אינטרנט, ובוודאי שלא במכשיר טלוויזיה בביתו, ואינו צמוד למכשיר הרדיו, אינו מקבל את אותן התרעות על ירי רקטות וטילים לעבר עורף ישראל כמו האזרח הרגיל.

שאלנו את הקצינים על אפשרות למיטוב ההתרעות למגזר החרדי, ונענינו כי בעוד כשנה וחצי יפותח מכשיר העונה לשם 'נופר' שיוצב בבתים פרטיים ויתריע על ירי לעבר עורף ישראל. המכשיר הזה יועד לשמש את אוכלוסיית המוגבלים.

קצינה בכירה בפקע"ר ששוחחה עם "כיכר השבת" טענה, כי חלוקת המכשיר למגזר החרדי תהווה בעיה מבחינה משפטית, שכן העדפה של מגזר אחד על רעהו תגרור בעיות סבוכות שספק אם פקע"ר ירצה להתמודד איתן.

תגובת צה"ל לטענה כי חיי אדם בסכנה בכך שמרבית ילדי התלמודי תורה לא מקבלים הדרכות בשל ההתעקשות לבצע הדרכות על מדים: "חיי אדם הינם ערך עליון. אנחנו חלק מהצבא והגעה במדים היא חלק מן העניין".

בהקשר לטענה כי האזרחים הנמנים על המגזר החרדי לא נהנים מאותן פלטפורמות של התרעה בהן עושה שימוש המגזר החרדי, מגיב צה"ל: "המטרה שלנו היא להגיע לכולם, ללא יוצא מן הכלל. אנו מתייחסים לכל המגזרים באופן שווה ומפתחים המון פלטפורמות על מנת לנסות להגיע לכל אדם".

במהלך יום העיון שנערך היום לתקשורת החרדית בפיקוד העורף, נשאל רע"ן התרעה סא"ל שלומי ממן כיצד ישנם אירועים של נפילה ללא התרעה, והשיב כי "כחלק מהשמת הדגש על התרעה ממוקדת, אנו בוחנים את הסבירות לנפילה בשטח אזרחי לעומת בשטח פתוח. במידה שהנפילה צפויה לשטח פתוח, לא נפעיל אזעקה, על מנת לאפשר שמירה על אורח חיים תקין".

לדבריו: "אירועים של נפילות בשטח אזרחי ללא התרעה הינם אירועים חמורים ביותר אשר מתוחקרים על ידי אלוף הפיקוד, ואני נמנעים מהם עד כמה שניתן".

הוא התייחס למערכה הצבאית הבאה ואמר כי "במלחמה הבאה אנחנו נפגוש יותר דיוק, קטלניות, טווח הפעלה - אלו אתגרים שיפגשו את העורף ונצטרך לתת עליהם מענה. המענה הוא משולש: מענה התקפי, הגנה אקטיבית והגנה פסיבית".

רע"ן הסברה, סא"ל שרית גרשקוביץ' אמרה כי "המטרה העיקרית בתחום ההסברה היא הנגשת ההנחיות לפי צורכי המדיה של כל חלק באוכלוסייה. כל שנה פקע"ר מקיים מסע הסברה לאוכלוסייה בנושא אחר - השנה המיקוד היה בציוד לחירום. לכלל האוכלוסייה יצרנו את דמות "משפחת העורף", אך למגזר החרדי יצרנו את "ניסים בעל הנס" - דמות המותאמת למגזר הן מבחינת התוכן והן מבחינה ויזואלית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר