פרסום ראשון

הוראה חדשה תקצץ מהישיבות 500 ש"ח עבור כל תלמיד

בעוד מתנהל מאבק על תקצוב סל המזון, משגרת בכירה במשרד הרווחה הוראה המהווה איום תקציבי משמעותי ושהיא בניגוד לנוהל שהיה קיים עד כה לגבי תקצוב חופף משני משרדי ממשלה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

פרסום ראשון: בעוד חברי הכנסת נאבקים לעלות את סל ההזנה לתלמידי הישיבות בפנימיות, משרד הרווחה מודיע על קיצוץ התקציב לתלמידי הפנימיות. כעת חוששים מנהלי המוסדות שיצטרכו לעלות את שכר הלימוד אותו יגבו מההורים.

כידוע, מנהלי הישיבות מקבלים עבור התלמידים שבפנימייה לאלו שעומדים בתנאי הכנסה (נמוכים) סך של כ-500 שקלים לתלמיד לחודש ממשרד הרווחה. בתקופת ממשלת נתניהו-לפיד הסכום ירד לכ-200 שקלים. התקציב הוא מהמחלקה למוסדות ציבור במשרד הרווחה ולכן מכונה 'תקציב רווחה - מוסדות ציבור'.

עד היום ניתן היה לקבל תקציב לילד שבפנימייה גם ממשרד החינוך (באמצעות המנהל לחינוך התיישבותי -מת"ן) וגם ממשרד הרווחה, בתנאי שזה לא יעבור את העלות לתלמיד כפי שנקבעה בוועדת לאור שקבעה בזמנו כמה עלותו של תלמיד בפנימיה.

בפועל, גם אם מקבלים תקציב עבור תלמיד בפנימיה דרך משרד החינוך וממשרד הרווחה גם יחד, הרי שהוא לא מגיע לסכום שקבעה ועדת לאור. לכן זה שנים אפשרו לקבל את שני התקציבים עבור תלמיד אחד, שכן בסופו של דבר הסכום לא מגיע למה שקבעה ועדת לאור, כאמור.

"כיכר השבת" מציג את המספרים: משרד החינוך המינהל לחינוך התיישבותי (מת"ן) מתקצב תלמיד בסכום ממוצע של כ-1500 שקלים לחודש, משרד הרווחה (מחלקת מוסדות ציבור) מתקצב תלמיד בשנה האחרונה בממוצע של כ-500 שקלים לחודש. בצירוף של שניהם מגיעים לסך של כ-2000 שקלים לחודש. ועדת לאור קבעה כי עלותו של תלמיד בפנימיה הוא כ-3000 שקלים לחודש, ולכן אפשרו לקבל עבור תלמיד בפנימיה משני משרדי הממשלה - מה גם שעלותו הממוצעת של תלמיד בפנימיה בישיבה היא כ-4000 שקלים לחודש, שכן אחזקתו כוללת גם שלוש ארוחות ביום ואת שכר הצוות המלווה את הפנימיה.

לאחרונה, במכתב שהוציאה מנהלת המחלקה למוסדות ציבור במשרד הרווחה חבצלת סלומון, שדווקא ידועה כמי שמסייעת למוסדות החינוך החרדיים, היא מודיעה על ביטול התקציב של המחלקה שלה לתלמידים המתוקצבים גם באמצעות משרד החינוך. עלות הגזירה עולה לסך של 500 שקלים לתלמיד, לחודש.

מתוכן מכתבה נראה, כי מישהו מנערי האוצר גרם לביטולו של סעיף קריטי מאחורי גבם של החכי"ם החרדיים, שאפשר עד כה לקבל את התקציב משני המשרדי הממשלה יחדיו. כך היא כותבת בין היתר במכתבה המדובר:

"הריני להודיעכם כי במבחן התמיכה לסיוע באחזקה שוטפת של תלמידים נזקקים בפנימיות לשנת 2017 (להלן: מבחן התמיכה), בוטל סעיף 6ו' לפיו מוסד רשאי היה לקבל תמיכה עבור תלמיד ממשרדי הממשלה השונים מתקצוב או תמיכה עד לסכום של 85 אחוז מדמי אחזקת ילד בפנימייה (תעריף ועדת לאור). סעיף 6ז' במבחן התמיכה קובע כי 'לא תשולם לפי מבחנים אלה תמיכה בתלמידים שבעדם מתקבל סיוע למימון שהותם בפנימייה מכל גורם ממשלתי אחר'. כלומר, אסורה כפילות בתשלום עבור תלמיד בפנימייה ממשרד הרווחה וממשרד החינוך".

סלומון מוסיפה ומזהירה, כי ממי שימשיך לדווח על תלמידים לשני משרדי הממשלה יבוצע קיזוז כספי. "הנכם מתבקשים לבדוק אם ישנם תלמידים בעבורם הנכם מקבלים תמיכה לאחזקתם בפנימייה ממשרד הרווחה וממשרד החינוך בשנת 2017 (ינואר-דצמבר 2017). לתלמידים אלה יש לבצע מידית עזיבה ממערכת מס"ר לכל תקופת הכפילות".

"לידיעתכם, במהלך שנת 2017 המחלקה למוסדות ציבור תבצע התאמת רשימות תלמידים הנתמכים על ידי משרד הרווחה עם רשימות התלמידים בעבורם משלם משרד החינוך. ממצאי ההצלבה ייבדקו ובהתאם לתוצאות הבדיקה נקזז תשלומים ששולמו למוסדות עבור תלמידים", היא מסיימת.

האבסורד הוא, שבמקביל למאבק חברי הכנסת בנושא העלאת איכות סל המזון לתלמיד, וסבסודו, הרי שביד השניה מקצצים למנהלי הישיבות את ההכנסות לתלמיד בישיבה על אותן ארוחות שהוא מקבל כחלק מאחזקתו בפנימייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר