סרטן גזעני?

אשכנזים חולים פי ארבעה במחלת הסרטן

נתונים של משרד הבריאות בשנים האחרונות מלמדים כי הסיכוי של אשכנזים לחלות במחלת הסרטן גבוה פי ארבעה מהסיכוי של בני עדות המזרח. ילידי הארץ "מובילים" (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מנתוני משרד הבריאות המבוססים על השנים האחרונות עולה כי יהודים אשכנזים חולים בסרטן פי ארבעה ויותר מיהודים ממוצא מזרחי.

על פי הנתונים שנחשפו ב-ynet שיעור מקרי הסרטן בקרב יהודים ממוצא אשכנזי שעלו מאירופה ומאמריקה עומד על כ־111 לכל 100 אלף איש, בעוד שיעור מקרי הסרטן בקרב יהודים ממוצא מזרחי שעלו מאסיה ומאפריקה עמד על כ־27 בלבד.

הפער הגדול נשמר גם כשבודקים את שיעור התחלואה בסוגים שונים של סרטן. כך, למשל, שיעור מקרי סרטן נשים בקרב יהודים ילידי אירופה ואמריקה עומד על 18 מקרים לכל 100 אלף איש, לעומת כ־4 בלבד בקרב יהודים ילידי אסיה ואפריקה. בסרטן הריאה שיעור החולים האשכנזים הוא 8.8 לכל 100 אלף איש, לעומת כ־2.5 בלבד בקרב יהודים ממוצא מזרחי.

אשכנזים אומנם חולים הרבה יותר ממזרחים, אבל מנתוני משרד הבריאות עולה כי השיעור הגבוה ביותר של מקרי הסרטן נמדד בשנים האחרונות דווקא בקרב ערביי ישראל ובקרב יהודים שנולדו בארץ. אצל שתי אוכלוסיות אלה שיעור מקרי הסרטן הכפיל את עצמו ב־20 השנים האחרונות. לשם השוואה, שיעור מקרי הסרטן בקרב ילידי אירופה ואמריקה ירד בתקופה זו בכ־30%.

כך, למשל, שיעור מקרי הסרטן בקרב גברים ערבים זינק מ־103 מקרים ל־100 אלף איש בשנת 1993, ל־211 מקרים ב־2013. בקרב נשים ערביות זינק המספר מ־148 מקרים ב־1993 ל־236 ב־2013. בקרב גברים ילידי הארץ זינק שיעור הסרטן מ־ 56 מקרים ל־100 אלף איש ב־1993 ל־117 ב־2013, ואצל הנשים מ־75 ל־165.

השפעת המוצא האתני על אירעות מקרי הסרטן עולה בקנה אחד עם נתוני המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, ה־CDC, שמצא פערים משמעותיים בשיעור מקרי הסרטן בין מוצאים אתניים וגזעיים שונים בארה"ב.

המדענים סבורים כי לסרטן יש גם מקור גנטי והם מקווים לזהות בעתיד דרך זה את הסיכויים לחלות ולהגיע לגילוי מוקדם ככל האפשר ואף למניעת המחלה הקשה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר