מחקר מעניין

לאיזה צד כדאי להפנות את הראש אם רוצים לשדר עוצמה בתמונה?‎

חוקר באוניברסיטת קיימברידג' מצא כי אנשים הפונים לכיוון מסוים, נראים יותר אתלטים ואלגנטיים מאשר אם היו מצולמים מהצד השני. מדוע ישראלים הם יוצאי דופן בתפיסה זו?

שירות כלכליסט | כיכר השבת |
בנימין נתניהו. דווקא עדיף לו לפנות לשמאל? (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אנשים נראים יותר עוצמתיים, אתלטים ואלגנטיים ומכוניות נראות יותר מהירות כשהם מצולמים עם הפנים לכיוון ימין התמונה. תובנה מטלטלת זו מגיעה מצד סיימון שנאל, ראש מעבדות הקוגניציה והרגש באוניברסיטת קיימברידג', המתאר את התכונה, שאותה הוא מכנה "הטיית התיווך במרחב" (spatial agency bias).

על פי שנאל, "אנשים המביטים לימין התמונה נתפסים כיותר בעלי עוצמה ובעלי מסוגלות עצמית גבוהה יותר מאלו הפונים לצדה השמאלי של התמונה. עקרונות ההטיה הזו מראים כיצד פעולות פשוטות מתפרשות אצל בני אדם. למשל, שוער כדורגל נחשב לאלגנטי יותר, פעולה אגרסיבית נחשבת לעוצמתית יותר כשהשחקן נע משמאל לימין, לעומת תנועה לכיוון ההפוך.

"בדומה לכך, בפרסום מכוניות, נוהגים לצלם את הרכב כשהוא פונה לימין התמונה משום שמחקרים מוכיחים שהם נתפסים כיותר מהירים ויותר נחשקים כך".

יש להדגיש כי ההטיה מתייחסת לאופן שבו נתפסים הדברים אצל המתבונן. מומלץ לאדם העומד מול מצלמה להביט לשמאלו (כך שבתמונה הוא מביט לימין התמונה), כדי לנצל יתרון זה.

מדוע זה קורה? רמז מעניין ניתן למצוא בעובדה שנראה כי הטיה זו הפוכה אצל דוברי עברית וערבית, שעבורם המצולם בתמונה המביט לשמאל התמונה נראה יותר עוצמתי.

"הדבר מצביע על אפשרות פרובוקטיבית למדי, ובעיקר שהנטיה מתפתחת כפונקציה של כיוון הכתיבה שאליו אנו מורגלים. העיניים שלנו נעות על פני דף עם כיוון הקריאה. שנים של ניסיון יוצרות את הדפוס הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר