חוגגים עם מאוחדת

פירות יבשים: מה היתרונות ומי צריך להיזהר?

ט"ו בשבט הגיע, ומלאי הפירות היבשים כובש את ארצנו לקראת החג. הם יכולים להישמר זמן רב, אבל תהליך הייבוש מאבד חלק מהויטמינים. ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית במאוחדת, במדריך עונתי (בריאות, שיווקי)

פירות יבשים, בריא, עונתי, אבל להיזהר. אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/Flash90)

מנהג עם ישראל, חוצה ארצות וקהילות, לאכול בט"ו בשבט פירות טריים וגם...יבשים. אכן, ראש השנה לאילנות.

למה בכלל פירות יבשים? דרך מעולה לאכול מפירות ארץ ישראל הטריים גם לא בעונתם, כמו תאנים וענבים. ייבוש הפירות גם משמר את הפירות לתקופה ארוכה.

שיטת הייבוש היא אחת מצורות השימור העתיקות ביותר, והנפוצות ביותר. ישנן שלוש דרכים לייבש את הפרי: בשמש (כמו עם צימוקים), באוויר חם וגם בהקפאה.

במהלך תהליך הייבוש, יוצאים רוב המים שבפרי וכך הוא נשאר "מחוסן" מפני גדילת מיקרו-אורגניזמים.

כמו בכל שיטה, יש בתהליך יתרונות אבל גם חסרונות. אז נכון, זה נחמד שאפשר לשמור על הפרי המיובש לטווח ארוך עם הקלוריות והמינרלים - אבל חיסרון מרכזי: הפרי מאבד חלק מהויטמינים.

בנוסף, בזמן הייבוש מתווספים גופרית ונתרן. לחלק מהפירות היבשים גם מוסיפים כימיקלים שונים לטובת השימור היעיל. בקיצור: בריא, אבל לשים לב.

רגע לפני שקונים. מה חשוב לדעת? אילוסטרציה. (Miriam Alster/Flash90)

חשוב לדעת:

1. בחלק מהפירות יבשים מצוי ברזל, אך ספיגת הברזל ממקור צמחי הינה חלקית ותלויה בנוכחותם של מרכיבים אחרים כגון ויטמין C. לכן מומלץ לשלב עם פירות יבשים, פירות וירקות אחרים המכילים ויטמין C או מיץ פרי הדר.

2. עיקר הקלוריות בפירות יבשים מקורן בסוכר, לכן חולי סוכרת צריכים להיזהר באכילתם.

3. מי שמוגבל באשלגן עקב מחלה, חייב להיזהר מצריכת פירות יבשים שמכילים כמות גדלה של אשלגן.

4. סובל מעצירות? צריכת פירות יבשים (בנוסף לטיפול תזונתי אחר הנדרש) עוזרת להפעלת מערכת העיכול ומונעת עצירת. בעיקר תמרים ותאנים. מומלץ גם לשתות מים בהם הושרו הפירות היבשים.

ורגע, מה עם הקלוריות?

זה בריא, זה חגיגי, אבל שימו לב לקלוריות. אם את חנוכה עברתם בשלום, אין סיבה שתיפלו דווקא בט"ו בשבט. הרשימה על פי כמות של 100 גרם.

תמרים יבשים - 270 קלוריות, תפוחי עץ מיובשים - 256 קלוריות, צימוקים - 290 קלוריות, אגוזי פקאן - 725 קלוריות, משמשים מיובשים - 238 קלוריות, שזיפים מיובשים (עם גלעין) - 208 קלוריות, תאנים מיובשות - 255 קלוריות.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על פי ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר