נאבק בעמותות השמאל

נתניהו: ביקשתי ממיי שהמימון לשמאל יפסק

נתניהו שמבקר בבריטניה הודיע כי יחזור להצביע הערב על חוק ההסדרה וכי הוא יידע את האמריקאים על הצעת החוק. במקביל סיפר נתניהו כי פנה להפסקת המימון לשמאל (פוליטי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו ליד בית ראש הממשלה הבריטי (צילום: קובי גדעון לע"מ)

נתניהו לא התלהב מהעובדה שחוק ההסדרה יעלה הערב (ב') להצבעה בכנסת אך נתניהו, המבקר בלונדון, אמר שיגיע להצבעה על "חוק ההסדרה". הוא הוסיף כי עדכן את הממשל האמריקני על החוק: "ידידים לא מפתיעים", לדבריו. ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית צפויה להתקיים במליאת הכנסת בסביבות השעה 21:00.

בתדריך עיתונאים שהתקיים לאחר פגישתו עם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הוסיף נתניהו כי "לא ביקשתי אור ירוק מהאמריקנים, אבל עדכנתי אותם. ההצבעה תתקיים הלילה ואנהג על פי האינטרס הלאומי".

נתניהו הוסיף כי גייס את ראש הממשלה הבריטית נגד עמותות השמאל, "שוחחתי עם תרזה מיי על עמותות שממומנות על ידי הממשלה הבריטית, דוגמת שוברים שתיקה, וביקשתי שהמימון ייפסק".

אתמול אמרו שרים בליכוד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לדחות את ההצבעה על החוק עד אחרי חזרתו מלונדון, שם הוא נפגש היום עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי. עם זאת, יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, סירב.

החוק היה אמור לעלות להצבעה כבר בשבוע שעבר, אך נדחה בשל מאות הסתייגויות ודיון שנמשך שעות ארוכות בוועדה המיוחדת. לאחר שעברו על כל ההסתייגויות, אישרה הוועדה המשותפת בשבוע שעבר את החוק לקראת הבאתו למליאה.

החוק מעורר סערה רבה וסיעות האופוזיציה נטשו אחר הצהריים את הדיון במליאה על החוק, בעוד חבר הכנסת דב חנין עלה למסור הודעה בשם כל סיעות האופוזיציה. לדבריו: "אנחנו, חברי סיעות האופוזיציה, חזרנו והבענו את התנגדותנו לסדרי הדיון הבלתי תקינים והבלתי תקנוניים שהרוב בכנסת כפה עלינו. לא היה כדבר הזה בכנסת, שדיון כל כך עקרוני מתקיים כדיון של שאריות - כאילו אנחנו עוסקים בסוגיה שמתאימה רק לזמנם הפנוי של הח"כים".

הוא המשיך: "לכן, כל סיעות האופוזיציה הודיעו כאן מעל לבמה הזו, גם בשבוע שעבר, שאנחנו לא מתכוונים לשתף פעולה עם המהלך הבלתי פרלמנטרי הזה, במיוחד בחוק שיש לגביו ספקות קשים בנוגע לחוקתיותו - חוק שמשנה את ההיסטוריה, חוק מספח שטחים, חוק שהיועץ המשפטי לממשלה בעצמו לא מוכן להגן עליו בבג"ץ. זה חוק לא ראוי, לא לכבודנו ולא לכבודה של מדינת חוק".

בתגובה הודיע ח"כ יצחק וקנין, המנהל את הדיון במליאה, כי אם חברי האופוזיציה ימשכו את התנגדויותיהם - הוא ינעל את הישיבה ויפתח אותה מחדש בשעה 21:30. בהתאם לכך, משכה האופוזיציה הסתייגויות.

"חוק ההסדרה" המקורי נועד להסדיר את מעמדם של היישובים היהודיים ביהודה ושומרון. החוק מבקש לקבוע כי תושבים שבנו את ביתם על קרקע מעבר לקו הירוק בעידוד או תמיכת המדינה לא יפונו, והבעלים החוקיים של הקרקע יקבלו פיצוי כספי תמורתה. פינוי, הובהר בהצעה, יתאפשר רק במצב של הסכם שלום עתידי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת החוק היא לאפשר את הסדרתם של יישובים ביהודה ושומרון שנבנו או הורחבו ללא הליך תכנון מסודר על ידי אזרחים ישראלים בתום לב, או שהמדינה הייתה שותפה בהקמתם ובבנייתם. הריסה של מבנים ומתקנים ביישובים ישראליים כאלה משמעותה פגיעה קשה במי שמתגורר בהם".

באופן הזה, טוענים חברי הכנסת יוזמי החוק, כי הם מאזנים בין פגיעה במי שהתיישבו על הקרקע בסיוע ועידוד המדינה לבין הפגיעה בקניינם של הבעלים הרשומים של קרקע מוסדרת. "הצעת החוק מכירה בצורך להסדיר יישובים ושכונות, ובכך שהסדרתם היא פתרון מידתי וראוי יותר מהחרבת יישובים או בתים של עשרות ומאות בתי אב", נכתב בהצעת החוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר