תחקיר 'בתי אבות'

אריה דרעי: "לפעול להגברת הפיקוח בבתי האבות"

השר אריה דרעי התייחס לתחקיר 'ידיעות אחרונות' שחשף אלימות והזנחה בבתי אבות וקרא "לפעול להגברת הפיקוח בבתי האבות, במידת הצורך אף להביא לשלילת רישיונם" (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"א בשבט תשע"ז | 07.02.17
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס הבוקר (שלשי) לתחקיר 'ידיעות אחרונות' שבמרכזו תמונת המצב המחרידה השוררת בבתי אבות ברחבי הארץ: קשישים קשורים בחוזקה לכיסאות, אלימות פיזית ומילולית והזנחה איומה. לדברי דרעי: "יש לפעול כבר היום להגברת הפיקוח בבתי האבות".

לדברי השר דרעי: "במידת הצורך אף להביא לשלילת רישיונם של בתי אבות אשר מזניחים ומשפילים את הקשישים. האוכלוסייה המבוגרת עליה נמנים גם ניצולי שואה, היא נכס ועלינו להתייחס אליהם בכל הכבוד האפשרי".

יו"ר ש"ס הוסיף כי "היהדות הביאה לעולם את הצו של 'והדרת פני זקן' ו'מפני שיבה תקום'. סיעת ש"ס תיזום בקרוב חקיקה של הסדרה ופיקוח על בתי אבות בישראל כדי למנוע מקרים מזעזעים כאלה בעתיד".

"במדינת ישראל יתייחסו לקשישים בכבוד!", סיים דרעי את דבריו.

בנוסף, פנה השר אריה דרעי במכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן ושר הרווחה חיים כץ, בבקשה לבצע בדק בית בבתי האבות הסיעודיים בהם התגלו הממצאים הקשים.

בראשית מכתבו כותב השר דרעי, "מכובדי, אני כותב לכם שורות אלו שכן לא יכולתי להיחשף לתיאורים מזעזעים אלו ולהישאר בשוויון נפש, סיפורי התעללות נוראים בקשישים, קשירת קשישים למיטה, קשירתם לכסא, עיכוב טיפולים רפואיים. ברור לכל שהתמונה מאוד קשה".

במכתבו מספר השר דרעי, כי טרם פנייתו זו הנחה את מנהלת אגף רישוי עסקים במשרד הפנים לחדד את הנהלים והפיקוח בכל הנוגע לבתי אבות שאינם סיעודיים ואשר אינם נשוא התחקיר ואשר כפופים לחוק רישוי עסקים.

"עם זאת", ממשיך השר דרעי במכתבו, "באשר לבתי האבות הסיעודיים בהם התגלו ממצאים קשים אלו הכפופים למשרד הבריאות וכן למשרד הרווחה בכפוף להוראות חוק הפיקוח על מעונות, תשכ"ה-1965 יש לבצע בדק בית מקיף באשר לחידוד הנהלים והגברת הפיקוח מצד משרדי הממשלה האמונים על כך, כיצד במדינת ישראל בשנות האלפיים אנו עדים למציאות כה קשה?".

את מכתבו מסיים השר דרעי: "אבקש לחתום בדברי דוד המלך הנושא תפילתו בספר תהלים 'אל תשליכני לעת זקנה ככלות כוחי אל תעזבני'. תפילה זו אשר במילים כה מעטות מכילה את תמצית תקוותנו כי לא נהיה לעול ולנטל על הזולת, היא אשר מחייבת אותנו לעשות כל אשר לאל ידינו לדאוג לכבודם, שלומם ובריאותם של הדור שאנו חבים לו את חיינו".

בימים אלו מתפרסם תחקיר מזעזע ב"ידיעות אחרונות" החושף במעט את מה שמתרחש בין כותלי המחלקות הסיעודיות ב-14 בתי אבות שונים בהם ביקרה כתבת העיתון.

אחד הממצאים המחרידים שעלו בכתבה הוא תופעת הקשירות. אמנם הנהלים מחייבים לקשור חולים רק בכפוף להחלטת ועדה מיוחדת, אבל במציאות, לפי העיתון, זו ברירת המחדל. "שוב ושוב נתקלתי במבוגרים חולים וחסרי אונים, קשורים באגרסיביות ללא צורך. בחלק מהמקרים זה נראה כמו סדיזם לשמו, קשירות שמהדקות את המטופלים לכיסאות הגלגלים או למיטות ופוצעות אותם", מדווחת אריאלה שטרנבך.

שטרנבך מוסיפה ומדווחת כי כמעט בכל בתי האבות נתקלה בסיפורים על אלימות מצד העובדים שכללו דחיפות, מכות, קללות ואף תקיפה חמורה.

"שורש הרע הוא הכסף, או היעדרו. באין תקציב, כמעט כל אחד יכול להתקבל לעבודה בבית אבות", היא טוענת ומוסיפה כי העובדים בבתי האבות, נאלצים להתמודד לבדם עם יותר ויותר קשישים: להחליף חיתולים, לקלח, להאכיל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר