"גאווה של ממש"

כך מחנך "הפלג הירושלמי" את ילדיו לאי התייצבות בצה"ל

לא רק בהפגנות ברחובות: 'הפלג הירושלמי' משקיע במאבקו נגד התייצבות בלשכות הגיוס - גם בתוך הבתים, ומהגיל הצעיר ביותר. הצצה לחוברות שמחולקות לילדי הפלג ומחנכות לאי התייצבות (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(איור: אביגיל כהן, צילום רפרודוקציה מתוך החוברת)

בעוד במרבית הציבור החרדי החשש מפני גיוס או מעצר נראה רחוק ולא קיים, בפרט אחרי ביטולו של החוק לשוויון בנטל, הרי שבמשפחות "הפלג הירושלמי" בהם הבנים, תלמידי הישיבות, נשמעים להוראת הגר"ש אוירבך ומסרבים להתייצב בלשכות הגיוס וממילא הופכים לעריקים המסתכנים בעונש מאסר. מכיוון שכך, סובב סדר היום בקרב הפלג הירושלמי סביב נושא הגיוס לצבא כמו גם ההפגנות והמעצרים.

אנשי החינוך בפלג הירושלמי הפכו את המאבק בשלטונות הצבא ואת ההתמודדות מול המשטרה הצבאית לאתוס מכונן ולמאבק הירואי שהינו חלק בלתי נפרד מה"תרבות" ומה"השקפה". מילים כמו "צבא השמד", "קנטוניסטים", "גזירת גיוס", "מעצר", "גאווה לשמוע בקול רבותינו" הפכו להיות חלק מהז'רגון הפנימי של המשפחות.

אמש (ראשון) בכינוס נשות הפלג הירושלמי שנערך תחת הכותרת "ויאשרוה" עודדו הדוברות והמרצות את המשפחות, וניסו להחדיר בהן "גאווה על ההתמודדות המורכבת".

כינוס נשות הפלג, אמש (באדיבות המצלם)

בנוסף, חולקו באירוע ספרונים מיוחדים שהוצאו לאור עבור ילדי המשפחות תחת הכותרת 'בעקבות מוסרי הנפש'. בספרון מובאים מספר סיפורים מהעבר היהודי של התמודדות מול צרות ופיתויים, וכמובן, כיצד תמיד בסוף היהודי "עמד בכל בגבורה".

חלק מהסיפורים ידועים, אולם סיפור אחד מתאר את חששה של ילדה בשם יעלי שאחיה, תלמיד ישיבה, קיבל צו גיוס לצה"ל, מגלה עד כמה החשש בקרב ילדי משפחות "הפלג הירושלמי" מהצבא ומהמשטרה הושרש בקרב המשפחות. בסיפור תחת הכותרת "לא לפחד כלל" מסופר כיצד האם מרגיעה את חששותיה של הבת מפני מאסרו של אחיה.

"איציק מגיע לשבת, הכריזה אמא" נפתח הסיפור, "כל הילדים פרצו בקריאות שמחה, כלם, מלבד יעלי. יעלי התכוצה בפנה והביטה באמא בעינים מבוהלות. פעם חכתה יעלי כל כך שאיציק יבוא הביתה לשבת, היא ספרה את הימים בציפיה, עזרה לאמא להכין את המאכלים האהובים על איציק, תלתה ציורים מעל המיטה שלו, כתבה לו מכתבים בכאילו, כי היא עדיין לא ידעה לכתוב, וחיכתה מאוד שהוא ובוא. היום, היא דוקא כבר יודעת לכתוב, אבל היא מפחדת שאיציק יבוא הביתה".

"פעם אחת, ראתה יעלי את איציק מחזיק מכתב שכתוב באותיות אדומות. מה כתוב במכתב? שאלה יעלי את איציק. השלטון מזמין אותי לבוא ללשכת הגיוס, ענה לה איציק". איציק מתאר בהמשך הסיפור בהרחבה כיצד השלטון "מקנא בחינוך הילדים החרדים ולפיכך מנסה לכפות על ילדיהם את החינוך החילוני כמו גם גיוס לצבא".

שיא הסיפור, הינו כאשר המשטרה הצבאית דופקת על דלת הבית במטרה לחפש את איציק, והאחות הקטנה יעלי "שומעת שירה אדירה מחוץ לחלון הבית של מתנגדי הגיוס". בתגובה מסבירה לה האם כי "זו גאווה של ממש באם יעצרו את הבן שלומד תורה".

"הצדיקים ששרים למטה מראים בשירה שלהם לאנשים שמחפשים את איציק שהם לא יתנו לקחת אף אחד לצבא. הם מראים שיש הרבה אנשים שמוכנים לא לישון בלילה העיקר ששום בחור ישיבה לא ילך לצבא!".

צפו בהצצה לחוברת שמופצת לילדי הפלג הירושלמי:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר