עונש קולקטיבי

השכנים של ביתר עילית זועמים: "הצבא יגרום ליותר טרור"

הכפר חוסאן נחסם לכניסת יהודים בגלל ידויי האבנים, ובעלי העסקים בכפר חוששים מקריסה. "הצבא מעניש את התושבים" טוען בכיר בכפר, "זה רק יגרום לתוצאה הפוכה". וגם היהודים מאוכזבים (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
יהודי חרדי בכפר חוסאן. ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בצה"ל ובשב"כ מנסים בתקופה האחרונה למגר את תופעת ידויי האבנים מהכפר חוסאן הסמוך לעיר ביתר עילית אל עבר הכביש המוביל לעיר החרדית. במסגרת המאמצים, הצבא אסר החל מתחילת השבוע כניסת היהודים אל הכפר. בנוסף, כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) של הצבא חסמו את הכניסה האחורית לכפר בתלולית עפר והכריחו את הפלסטינים לעשות שימוש בכביש העוקף. בצבא סבורים כי הצעד יביא להפחתת ידויי האבנים.

אלא, שלא כולם תמימי דעים ותומכים במהלך, וחלקם טוענים כי הצעד שביצע הצבא פגע לא רק בפלסטינים - אלא גם בתושבים היהודים בביתר עילית. רבים מתושבי העיר עורכים קניות ומתקנים את כלי הרכב שלהם בכפר חוסאן, וכעת הדבר נבצר מהם ועלול לגרום להם להפסיד כסף רב, כפי שטוענים חלקם.

הכניסה לחוסאן. ארכיון (צילום: אורן נחשון, פלאש 90)

אחד ממכובדי הכפר הפלסטיני ששוחח עם "כיכר השבת", אמר כי ההחלטה על סיום זריקת האבנים, אינה של תושבי הכפר. "אין לנו שום יכולת להשפיע על הנערים שזורקים את האבנים. מי שמניע את הנערים הם בכירים ברשות הפלסטינית ובחמאס שיש להם עניין להבעיר את השטח ולהראות מי שולט".

"הצבא יודע בדיוק מי זורק את האבנים - אבל הוא בוחר להעניש עשרות אלפי תושבים בחוסאן ולפגוע להם בכיס. הוא יקבל תוצאה בדיוק הפוכה" אומר הבכיר המוכר בכפר. לדבריו: "אני רוצה שאנשים יתפרנסו כאן בכבוד. הסברתי את זה לקצינים בצבא שביקשו מאיתנו לרסן את הצעירים, אבל אין לנו שום יכולת לשלוט על זה. הצבא עושה שטות גדולה מאד".

"אני יודע", הוא מוסיף, "שגם בחמאס וגם ברשות הפלסטינית מנסים להשיג שליטה על האזור בגוש עציון, ולכן צעירים מוסתים לזרוק את האבנים. הצבא יכול ברגע אחד להעניש את המשפחה שילדיה זורקים את האבנים, אבל הוא חושב שאנחנו נעשה עבורם את העבודה. זה לא יילך. המצב פה רק יילך ויתדרדר - כי אנשים שהם חפים מפשע ונפגעים מהסגר אין להם מה לאכול בבית, אין להם במה להאכיל את ילדיהם הקטנים, אז הם יחשבו לעשות רע ויבינו שאין להם מה להפסיד", הוא טוען בלהט.

שוטפי המכוניות בכפר מובטלים מעבודה בימים האחרונים. תמונת ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דוד, קבלן שיפוצים תושב ביתר עילית, סיפר ל"כיכר השבת" כי החסימה בכניסה לכפר גורמת לעיכובים בפרוייקטים שהוא מבצע. "אני לא יכול לבצע רכישות של חומרי בניין בכפר. המחיר שם זול משמעותית... יש כמה פרויקטים ש'תקועים' לי. אני משלם קנס על כל יום שאני לא מסיים את הבניה". דוד מוסיף כי "באחד הפרויקטים נאלצתי לרכוש חומרי בנין בירושלים, והדבר ייקר משמעותית את עלות הפרויקט. יצא שרק הפסדתי כסף מהשיפוץ של אותה דירה".

מה הפתרון של הפלסטינים? מעדויות שהגיעו לידי "כיכר השבת" עולה כי סוחרים פלסטינים החלו להתייצב בכניסה לכפר, שם הם מציעים משלוח סחורות מחנויות השוכנות בתוך הכפר. "הדבר לא מומלץ", אומר ל"כיכר השבת" קבלן שנוהג דרך קבע לרכוש חומרי בניין מהכפר.

חוסיין, שברשותו עסק לתיקון כלי רכב בכפר, אמר ל"כיכר השבת" כי "הפדיון ירד בעשרות אחוזים. המוסך שלי ריק... הצעתי ללקוחות שאקח מהם את המכונית מהכניסה ואחזיר להם בתום הטיפול, אבל רוב היהודים מפחדים. הם רוצים להגיע לתוך המוסך ולראות בעצמם את התיקון של המכונית".

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

חוסיין מסכים עם המכובד בכפר שאמר כי הצעד שביצע הצבא עשוי רק להחמיר את המצב. לדבריו: "הצבא של היהודים לא מבין דבר מאוד חשוב, אם לא תהיה עבודה בכפר - האנשים יהיו ממורמרים והטרור רק יילך ויגבר. מי שזורק את האבנים אלו ילדים קטנים וצעירים. הם לא באמת מבינים מה הם עושים".

"הצבא צריך להגיע אל המוכתרים בכפר ולדרוש מהם שירסנו בעצמם את השבאב" אומר חוסיין. לטענתו, "הבעיה הכי גדולה זה שהצבא הישראלי רק מגדיל את הנזק".

מנגד, גורמים צבאיים אמרו ל"כיכר השבת" כי ההחלטה על סגירת הכפר למעט יציאה אחת התקבלה לאחר הערכת מצב שהתקיימה בגזרה. באשר למיידי האבנים אומרים הבכירים כי צה"ל פועל עם השב"כ ומשטרת ישראל על מנת לתפוס את המפגעים וכי נערכות פעילויות בעניין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר