אאא

בישראל יש 305 אלף אנשים שרישיון הנהיגה שלהם נפסל, שהם כ-8% מכ-4 מיליון בעלי רשיון, כך מסר היום (שלישי) מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה אפי רוזן בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת. מתוכם 182 אלף, שהם 60%, נפסלו בגלל ניקוד; 120 אלף (39%) נפסלו בבתי המשפט ורק 3,000 (1%) נפסלו מנהלית על ידי שוטרים.

הבוקר (ג') התקיימה ישיבה בהצעת משרד התחבורה להעלות את הניקוד על שורה של עבירות תנועה. בפועל התקיים רק שיח כללי, והדיון המפורט בעבירות לא החל. זאת, בגלל שהמשטרה ומשרד התחבורה לא העבירו לפני הדיון את המחקרים והניקוד שעליהם מתבססת הבקשה להעלאת הניקוד. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני הבהיר שהוועדה לא תקבל החלטות עד שתקבל נתונים.

על פי שיטת הניקוד של משרד התחבורה, נהג שצבר 12 נקודות תוך שנתיים יידרש לעבור קורס רענון נהיגה של 12 שעות. נהג שצבר 36 נקודות - רשיונו ייפסל לשלושה חודשים. שר התחבורה ישראל כץ הגיש לוועדת הכלכלה בקשה להעלאת הניקוד על שורה של עבירות.

הקנס על שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית יוכפל מ-4 ל-8 נקודות. שתי עבירות שעד כה לא קיבלו כלל ניקוד יקבלו מעתה ניקוד גבוה במיוחד של 8 נקודות, לא ברור למה: נהג חדש שנוהג ללא מלווה ונהג חדש שנוסע עם מספר נוסעים גדול מהמותר. עוד עברה שעד כה לא קיבלה ניקוד - סרוב לבדיקת שכרות - תזכה מעתה ב-10 נקודות, כמו שמקבלים על נהיגה בשכרות. יציאה מהרכב בכביש מהיר ללא אפוד זוהר תביא לשתי נקודות. העונש על נהיגה ברכב שבו נוסע לא חגור יוכפל מ-2 ל-4 נקודות. רכיבה על אופנוע ללא קסדה תזכה מעתה ל-6 נקודות לעומת 0 עד היום.

ראש מחלקת תביעות תעבורה במשטרה, ניצב משנה שרית פילפיסון, מסרה בדיון שב-2016 נרשמו יותר מ-700 אלף דו"חות תנועה על ידי המשטרה, מתוכם 112 אלף דו"חות של מצלמות. ל-63% מהדו"חות התלווה ניקוד, בדרך כלל מדובר בעבירות חמורות שעליהן ניקוד גבוה. לדברי פיליפסון, בעקבות שינוי מדיניות באגף התנועה, מאז תחילת 2017 חלה עלייה של 23% ברישום הדו"חות. פילפיסון הציעה בדיון להנהיג קורס רענון לכל הנהגים אחת לחמש שנים.

סקר: הנוער לא בקיא בשיטת הניקוד

הישיבה התקיימה במסגרת ארועי כנסת צעירה. שני התיכוניסטים שהשתתפו בישיבה דני קציר וליאל מלקביץ' הציגו סקר שערכו בקרב כמה עשרות בני נוער. 84% מבני הנוער שנשאלו לא היו בקיאים בפרטי שיטת הניקוד. הם ציינו שנושא הניקוד לא נכלל בשיעורי התעבורה בבית ספר וגם לא בבחינות התאוריה וראוי שייכלל. הממצא הזה, גם אם אינו מבוסס על מדגם מייצג, מעניין, על רקע הכוונה לקבוע ניקוד כל כך גבוה לעבירות נהג חדש.