שופט: לא הוגן לתת "זכות קדימה" כשיש החלטה על פירוק שיתוף

לאחר שניתן צו לפירוק שיתוף בדירת מגורים לפני כחודשיים, פנה בעל בבקשה לאפשר לו לרכוש את חלקה של אשתו לפי מחיר השוק. השופט יהורם שקד דחה את הבקשה וכתב שכל תוצאה אחרת פוגעת בזכות הקניין של האישה (משפט)

מערכת פסקדין | כיכר השבת |
לא הוגן לתת זכות קדימה לאחר פירוק השותפות. אילוסטרציה (צילום: אנספלאש)

בנובמבר 2016 בני זוג שנמצאים בהליכי גירושין הגיעו להסכמה שלפיה דירתם המשותפת תימכר והתמורה תחולק ביניהם שווה בשווה. בית המשפט נתן להסכמה תוקף של החלטה והוציא צו לפירוק השיתוף בדירה.

חודשיים לאחר מכן הגיש הבעל באמצעות עו"ד שלום מדר "בקשה דחופה" לתת לו זכות קדימה לרכוש את חלקה של אשתו בדירה לפי מחיר השוק כפי שייקבע על ידי שמאי.

בבקשה טען האיש שחוק המקרקעין מקנה לו זכות קדימה לרכוש את חלקה אשתו, בטרם תוצע הדירה למכירה לצדדים שלישיים.

האישה, שיוצגה על ידי עו"ד אלינור ליבוביץ, התנגדה לבקשה וטענה שרק מכירת הדירה בשוק החופשי לכל המרבה במחיר תביא לקבלת התמורה הגבוהה ביותר עבור הנכס.

"ישחקו האחרים לפני"

השופט יהורם שקד מבית המשפט למשפחה בתל אביב הסביר שאמנם לפי סעיף 101 לחוק המקרקעין, כשמדובר בדירת מגורים שנמצאת בבעלות משותפת של בני זוג, בן זוג אחד לא יכול למכור את חלקו לצד שלישי אלא אם כן הציע אותו תחילה לבן זוגו. ואולם, את זכות הקדימה הזו יש לפרש בצמצום שכן היא מגבילה את זכותו הקניינית של בן הזוג האחר.

השופט הבהיר שמטרת הסעיף היא למנוע מצב בו בן זוג יכביד על שותפו לחיים באמצעות העברת חלקו בדירה לאדם זר ולכן קבע המחוקק שכשאחד מבני הזוג מעוניין למכור את חלקו, עליו להציע אותו קודם לבן הזוג האחר לפי שווי השוק של הנכס.

אך זכות קדימה זו לא חלה כשיש החלטה של בית משפט על פירוק השיתוף בדירה שכן מימוש הנכס צריך להיעשות תוך התחשבות בזכותה הקניינית של האישה לקבל את התמורה הגבוהה ביותר שניתן.

השופט הוסיף שלא ניתן להשלים עם מצב שבו בן הזוג שמעוניין לרכוש את הדירה יישב מהצד וימתין לתוצאות הליך המכירה כמי שאומר עצמו "ישחקו האחרים לפני" ואז ירכוש את הנכס במחיר נמוך משוויו הפוטנציאלי תוך שימוש בזכות קדימה.

לדבריו, לבעל יש כמובן זכות להשוות את הצעתו להצעה הגבוהה ביותר אך לשם כך עליו לקחת חלק בהתמחרות (הליך ה"מכירה הפומבית" של הדירה). השתתפותו מאפשרת ליתר המציעים להעלות את גובה ההצעה וכך מצד אחד תתקבל התמורה הגבוהה ביותר שניתן לקבל עבור הנכס ומצד שני לבעל תינתן ההזדמנות לשמור על הנכס.

תוצאה זו גם שומרת על זכותם של צדדים שלישיים שמגישים הצעות לרכישת הדירה להליך מכירה הוגן ולא רק כזה שנערך למראית עין, סיכם השופט.

בנסיבות אלה דחה השופט את הבקשה והורה לכונסי הנכסים להתחיל בהליכי המכירה.

לא ניתן צו להוצאות.

עורכי דין משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבים: מערכת פסק דין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר