ערב גזר הדין

הסוף להעמדה לדין של חיילים וקצינים?

לשני אזרחים בישראל נמאס מהעמדה לדין של קצינים וחיילים שטעו במסגרת מילוי תפקידם, אז הם מקדמים בימים אלה חוק המבקש למנוע את העמדתם לדין. ראיון עם יוזמי החוק (חדשות, בארץ)

משה פריגן | כיכר השבת |
אלאור אזריה. היוזמים לא מעוניינים שהחוק ייקרא על שמו (צילום: פלאש 90)

ערב הכרעת גזר הדין במשפט אלאור אזריה - חוק חדש ישים קץ למקרים דומים? קבוצת אזרחים בראשותו של עו"ד אייל פלטק והאסטרטגית אוריה עמרני, מקדמים חוק חדש ל"חסינות כוחות הביטחון", שמבקש למנוע העמדה לדין של אנשי כוחות הביטחון.

פלטק ועמרני, חילונים ורחוקים מהדמויות הימניות המצויות בתקשורת, הגיעו למסקנה כי פרשת אלאור אזריה היא קו פרשת מים בציבוריות הישראלית, וכי אם לא יינתן פתרון חוקי לתסבוכת הזו - מי שיפסיד ממנה יהיו הציבור הישראלי וצה"ל. לצורך קידום החוק, הם חברו יחד ויצאו לדרך - דרך שאמנם נמצאת בראשיתה אבל הם בטוחים שבקרוב מאוד תונח בכנסת הצעת החוק שתסיים את הסאגה המשפטית של עשרות קצינים וחיילים.

ראשיתו של הסיפור אינה בפרשת אלאור אזריה, אומר עו"ד פלטק, אלא הרבה לפני. "בשנים האחרונות נפתח מספר שיא של תיקי חקירה נגד קצינים וחיילים ישראלים, זאת עם דחיפה גדולה מאוד של עמותות שמאל הרודפות את צה"ל ביהודה ושומרון ואף שיתפו פעולה עם ממשל חמא"ס ברצועת עזה לאחר צוק איתן".

פלטק ועמרני (באדיבות המצלם)

פלטק מוסיף כי: "המצב הבלתי נסבל הזה והתעסקותי המתמדת בייצוגם של אותם קצינים הביאה אותי להבנה כי חייבים לפעול". מי שדחפה את פלטק לנסח את הצעת החוק היא עמרני, שסבורה כי ללא חוק ברור, הפוליטיקאים ואנשי הפרקליטות יהיו ב"קרב מאסף משפטי על כל תיק" ויהיו נתונים לביקורת תמידית מצד התקשורת.

אז מהו חוק חסינות כוחות הביטחון באירועים מבצעיים?

החוק נועד לשנות את המשוואה ובמקום לפתוח בחקירה באופן אוטומטי – דבר שעוצר את חייהם של החילים. הוא בעצם נותן להם חסינות אוטומטית, אלא אם כן יוכח שהעבירה אותה אם וכאשר הם עברו הייתה בחוסר תום לב או בכוונת מכוון.

מי שיחליט על כך לא יהיו גורמי החקירה, אלא מנגנון שימונה על ידי נציגי הציבור בכנסת ובממשלה ויהווה סנן משמעותי בדרך לפתיחה בחקירה. גם מקדמי החוק לא רוצים להיות אלו שיקראו לחוק "חוק אלאור אזריה" מהסיבה הפשוטה - שהחוק הספציפי הזה לא באמת היה מגן על אלאור אזריה, אבל בהחלט היה מרפה את ידיהם של הארגונים שתיעדו את אזריה ומשתק את פעילותם בחוסר תוחלת.

מי שהודיע כי יקדם את החוק הוא סגן שר הביטחון אלי בן דהן, שאמר ל"כיכר השבת" כי הוא הוא יונח בקרוב על שולחן הכנסת. עוד אמר בן דהן כי: "באירועים מבצעיים. החוק מעביר מסר ברור לחיילי צה"ל כשם שהם מגנים עלינו, אנחנו מגנים עליהם".

"מדובר בחוק מאוזן שמאפשר מצד אחד לחיילי צה"ל לבצע את תפקידם בהגנה על מדינת ישראל ועם ישראל בלא מורא או חשש כלשהו, ומצד שני קובע מגנון המאפשר להסיר את החסינות במידה ונעשו עבירות על הכללים. בשנים האחרונות ראינו יותר מדי חיילים ומפקדים מוערכים בצה"ל שסבלו מעינוי הדין, משפטם נמשך זמן רב ולבסוף הם זוכו ובזמן הביניים הושעו מהצבא. רק משום שלא נאמרה אמירה חוקית וערכית ברורה שאנחנו מגנים עליהם בעת מילוי תפקידם".

בן דהן מוסיף: "כמי ששירת כרב סרן בצבא אני בטוח שהדבר יסייע לחיילינו. המומחים תומכים בחוק וסבורים כי ה הוא נחוץ במציאות שבה חיילי צה"ל נמצאים בחיכוך מתמיד עם אוכלוסיה אזרחית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר