לאחר גל ביקורת

סוף סוף: נשיא ארה"ב גינה את האנטישמיות

לאחר ביקורת שהוטחה בו בימים האחרונות על ידי אישים רבים בעקבות שתיקתו מול האנטישמיות, הצהריים התייחס דונלד טראמפ לנושא. בתו איוונקה: "קוראת לסובלנות דתית" (עולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
דונלד טראמפ (צילום: הבית הלבן)

בקרב יהדות ארה"ב, כמו גם בקרב אישים פוליטים בכירים, הלכו וגברו בימים האחרונים הקריאות לנשיא הנבחר דונלד טראמפ להצהיר מפורשות כי הוא מגנה את גל האנטישמיות שלטענתם גבר מאז היבחרו.

היום, לאחר גל ביקורת חריף נגדו, התייחס טראמפ סוף סוף לסוגיה, ואמר בראיון שהעניק ל-MSNBC כי "אנטישמיות היא דבר נוראי", וכי "התופעות האלה חייבות להיפסק".

התקיפות האנטישמיות המתבטאות באיומים ובדיווחי שווא על הטמנת פצצות במהלך החודשיים האחרונים בעשרות מרכזים קהילתיים יהודיים כמו גם אירועי תקיפה על רקע שנאה, ריסוס צלבי קרס והריסת בתי עלמין - גורמים לדאגה רבה בקרב היהודים ברחבי המדינה.

חלקם של המנהיגים, בעיקר אלו המזוהים עם השמאל, ראו בטראמפ אשם בגלל אי התנערותו מהתופעה שהפכה לעובדה מוגמרת. הם מזכירים גם את השמטת מליוני הנספים היהודים בשואה בנאומו של הנשיא לרגל יום השואה הבינלאומי, ומאשימים את סביבתו הכוללת יועצים לאומנים וגזענים כדוגמת סטיב באנון.

המועמדת הדמוקרטית שהפסידה בבחירות, הילרי קלינטון, צייצה בשעה האחרונה בטוויטר כי ‏האיומים על המרכזים הקהילתיים היהודיים, כמו גם חילול בית העלמין וגל ההשמצות ברשת האינטרנט, הינם מטרידים ויש להפסיקם - כשהיא מכוונת את החיצים לנשיא טראמפ שעליו לגנות את התופעה.

טראמפ מתנפל על כתב חרדי ששאל אותו בנושא, בשבוע שעבר (צילום: הבית הלבן)

יושב-ראש ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארצות הברית, מלקולם הונליין, אמר השבוע בכינוס בירושלים כי הוא מקווה שהנשיא טראמפ ישמיע "קול מוסרי ברור נגד התופעה".

במקביל, קראו בליגה נגד השמצה, כמו גם ראשי הוועד היהודי-אמריקאי לנשיא ארה"ב להשמיע קול ברור נגד האנטישמיות הגוברת ולגנותה באופן חד ונחרץ.

"האיומים הללו על היהודים הינם השנאה העתיקה ביותר ואנחנו מצפים מהנשיא טראמפ לומר אמירה ברורה בעניין" אומרים ראשי הוועד.

מורט קליין, נשיא ארגון "ציוני אמריקה" שתמך בגלוי בנשיא טראמפ במהלך מסע הבחירות ומזוהה עם האגף הרפוליקני השמרני, קרא לנשיא הנבחר לגנות את האנטישמיות. "הנשיא חייב לצאת במהירות נגד האיומים ופשעי השנאה המכוונים כלפי היהודים" אמר קליין.

במקביל, צייצה איוונקה טראמפ, בתו היהודיה של הנשיא טראמפ, הודעה בה היא קוראת לסובלנות דתית ברוח "החופש של אמריקה".

גורמים שונים מקרב תומכיו של טראמפ, כמו גם בקהילה החרדית, דווקא רואים בהתקפות הללו "מזימה שמאלנית" של התקשורת להפוך את טראמפ לכזה שכביכול תומך באנטישמיות. "הם לא מפרגנים לו מאז שנבחר, ולכן מחפשים להשמיץ אותו בכל דרך כשהם מסקרים פתאום כל איזה גרפיטי בחור נידח במדינה".

"אלו דברים שהיו תמיד וכעת הם מקבלים במה רק כדי להקניט את הנשיא" הם אומרים.

מנגד, אחרים טוענים שמדובר אכן במגמה מדאיגה של התגברות האנטישמיות ברחבי ארה"ב, וכי ארגונים יהודיים מימין ומשמאל קוראים לנשיא להתבטא על הנושא בפומבי - מה שעד הצהריים הוא סירב לעשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר