"מרבים בשמחה"

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי: כך תשמחו בראש חודש אדר

'משנכנס אדר מרבים בשמחה', אומר הגר"ח קנייבסקי, כי צריך לשתות יין בראש חודש - כדי לשמוח. ומה תעשה אישה שלא רגילה לשתות? וגם, איזו מסכץת מסיימים בלילה אחד? (יהדות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: שוקי לרר)

יהודי נכנס אל מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי ואמר לו כי יש לו משפט בעוד שבועיים ימים והוא חושש מאוד.

ענה לו מרן שר התורה - "אדרבה, אין זמן מתאים מזה, כמו שמובא בגמרא כי מי שיש לו דין עם גוי מוטב שידון עמו בחודש אדר שאז מזלו של היהודי יגבר, ואם כבר יש דין עם אדם שאינו הגון עדיף שיהיה בחודש אדר מאשר בחודש אחר".

ומציינים בגיליון "דברי שיח" כי ידוע מה שרגיל מרן שר התורה לומר בכל שנה כי מה שאמרו חז"ל "משנכנס אדר מרבים בשמחה", אין הכוונה כפשוטו - להיות שמח סתם, כי אי אפשר להיות שמח בלחיצת כפתור... אלא יש לשתות מעט יין בראש חודש, ואולי גם יש עניין לשתות בכל יום מחודש אדר כדי להרגיש מעט שמחה, וכן מבחינה הלכתית יש לזה משמעות שמי שיש לו דין עם גוי יעשה בימים אלו וכנ"ל...

ב"דברי שיח" מציינים כי היה שנים שנהג מרן הגר"ח לשתות בכל יום והיו שנים שנהג לשתות רק בראש חודש. ואמר עוד, שנשים שאין היין משמח אותם ואינן רגילות בזה, תשמח עצמה באיזה בגד יפה בראש חודש אדר או דבר אחר שיודעת שישמח אותה.

ולפני שנים רבות שאלה את מרן הגר"ח בתו שהיתה ילדה, שראתה שכתוב 'כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא', ורוצה שיתן לה שתי הלכות קצרות מאוד שתוכל לומר אותם בכל יום ויהיה לה חלק לעולם הבא, ענה לה הרב כלאחר יד: "משנכנס אב ממעטים בשמחה", "משנכנס אדר מרבים בשמחה"...

בתוך כך סיפור מעניין נוסף שמובא בגיליון כי סיפרו למרן שיש נוהגים להתחיל מסכת מגילה בתאריך ט"ו בשבט כדי לסיים עד פורים, שלומדים דף ליום ויוצא שלקראת פורים משלימים, נענה מרן ואמר: "הרי מסכת מגילה ניתן גם להתחיל בפורים בלילה ולגמור בפורים ביום, ואת זה לא צריך להתחיל חודש קודם...".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר