הערים השמנות בישראל

מחקר: יש קשר בין מקום המגורים להשמנה

המחקר חשף כי באר שבע היא העיר עם מספר הילדים הסובלים מהשמנה - הגדול ביותר. כל ילד רביעי בעיר סובל מהשמנה בהשוואה לירושלים שם סובלים 18.7% (משפחה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כשאנו חושבים על משקל עודף אנו חושבים ישר על הרגלי אכילה או גנטיקה מתברר כי יש גם משמעות לעיר המגורים שלכם. מחקר שנערך לאחרונה ב"מכבי שירותי בריאות" בקרב מבוטחים בערים הגדולות במדינה ביקש ללמוד על נתוני ההשמנה של ילדי ישראל לפי עיר מגוריהם.

החוקרים בדקו באמצעות הנתונים המופיעים במאגר הממוחשב של הקופה את הילדים המבוטחים בגילאי 4־10 בערים הגדולות, לפי מדד מסת הגוף (BMI) אשר מאפשר לבדוק בהתאם לגובהו ולמשקלו של הילד האם הוא סובל מהשמנה, מעודף משקל או שהוא במשקל תקין או תת־משקל.

על פי הממצאים, בעיר באר שבע יש את אחוז הילדים הגבוה ביותר שסובל מעודף משקל והשמנה (25.4%) – אחד מכל ארבעה ילדים. במקום השני ממוקמת נתניה (25%), במקום השלישי דורגה בת־ים (24.9%) ובמקום הרביעי חולון (23.7%). את הרשימה סוגרות הערים תל אביב (20.4%), כפר סבא (19.6%) וירושלים (18.7%).

קשה להצביע על סיבה ספציפית והאם ישנה אחת כזו בכלל אך הנתונים והפערים בין הערים מצביעים על כך שכנראה ישנו קשר בין מקום המגורים למשקל. ניתן להצביע על כך שידוע שתזונה לקויה שלעתים ניתנת בקרב אוכלוסיות חלשות גורמת למשקל עודף אך תיאוריה זו לא מסבירה לדוגמא את מיקומה של ירושלים בתחתית הרשימה למרות היותה עיר עם תושבים רבים משכבה סוציו אקונומית נמוכה.

התופעה של השמנת ילדים הופכת למגפה. חצי מיליון מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל, מה שמציב את ישראל במקום הראשון והמפוקפק באירופה בדירוג ההשמנה, ובמקום השני באירופה והשלישי בעולם במדד הכולל גם ילדים הסובלים מעודף משקל, כלומר חריגה מעל המשקל התקין, אך על סף השמנה מסוכנת.

ילדים עם עודף משקל והשמנת יתר סובלים מכאבי ראש ממושכים, הפרעות נשימה בשינה שעשויות לפגוע בערנות ובריכוז בלימודים, סוכרת, עודף כולסטרול, לחץ דם גבוה, כאבי שרירים ומפרקים.

מלבד הסכנות הבריאותיות בהשמנה, לתופעה יש גם השלכות חברתיות. מחקרים הוכיחו כי ילדים בעלי עודף משקל וילדים שמנים סובלים יותר מהעלבות והצקות מהסביבה בהקשר למראה החיצוני שלהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר