למשך חצי שנה

הופעל שעון עצר לתביעת נכסי יהודים בוורשה

רק 50 נכסים, מתוך 2,613 נכסים שלגביהם קיימות תביעות רכוש פתוחות, נמצאים ברשימה שלגביה הפעילה העירייה שעון עצר למשך חצי שנה. בתום התקופה, לא תתאפשר תביעה (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
בית בגטו וורשה (צילום: Jaione_Garcia / Shutterstock)

היום (רביעי) מפרסמת לראשונה עיריית ורשה רשימה של 50 נכסי יהודים שנגזלו על ידי הנאצים והקומוניסטים, ומציעה לבעלי הרכוש לתבוע עליו בעלות. במקביל הפעילה העירייה שעון עצר לבעלי הרכוש או ליורשיהם, כשבתום חצי שנה מהיום הם כבר לא יוכלו לתבוע בעלות על נכסים אלו.

יצויין, כי ארגונים יהודיים כבר החלו במסע לחצים על עיריית ורשה בכדי שזו תאריך את הדד ליין המדובר. רשימה זו, של 50 נכסים, היא הראשונה שמתפרסמת מתוך 2,613 נכסים שלגביהם קיימות תביעות רכוש פתוחות, אך בלי שמות הבעלים.

איל"ר (ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש) אף פתח מאגר נתונים חדש של נכסים בעיר, במטרה לעזור לניצולים וליורשיהם לזהות את רכושם, כדי שיוכלו להפעיל מחדש את תביעותיהם לפני שממשלת פולין תשתלט באופן סופי על הנכסים.

גדעון טיילור, מראשי הארגון, אומר בכעס: "פולין נותרה המדינה היחידה באירופה שלא חוקקה חוק לאומי להשבת רכוש פרטי מתקופת השואה. אנו דורשים מממשלת פולין לטפל בבעיה זו באופן מיידי על מנת שניצולי שואה ויורשיהם, כמו גם בעלי רכוש יהודים ולא יהודים אחרים, יזכו לצדק מועט".

ברקע להחלטה הפולנית, עומדת העובדה כי ניצולי שואה רבים שחזרו לפולין והגישו לאחר שנת 1945 תביעות רכוש, נדחו בדרך כלל על הסף. המצב הנוכחי הוא, שניצולים רבים ובני משפחותיהם כלל לא יודעים שהם יכולים להמשיך בתביעותיהם, 70 שנים מאוחר יותר.

גורמים העוסקים בנושא מדגישים, כי החוק החדש תקף רק בוורשה, עיר הבירה, ולא בשאר פולין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר