חומר רדיואקטיבי

תעלומה: קרינה גרעינית חריגה באירופה

כמויות חריגות של החומר הרדיואקטיבי יוד-131 התגלו לאחרונה במדינות שונות ברחבי אירופה. הערכות המומחים שהחומר אינו מסוכן בשל תוחלת החיים הקצרה שלו (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בחודש האחרון נמדדה ברחבי אירופה רמות חריגות של קרינה רדיואקטיבית ולמומחים אין מושג מה גרם לתופעה המסתורית. הכמויות החריגות של החומר הרדיואקטיבי יוד-131 התגלו לראשונה בתחילת חודש ינואר בצפון נורבגיה, סמוך לגבול עם רוסיה. מאז החומר התפשט למדינות נוספות רבות, בהן פינלנד, פולין, צ'כיה, גרמניה, צרפת וספרד, כך דווח ב-ynet.

בדיקות שערכו גופים שעוסקים בהגנה מפני קרינה בנורבגיה ובצרפת העריכו שרמות הקרינה אינן מסכנות את הציבור. כמו כן הם מסרו שבימים האחרונים נרשמה התייצבות בכמות הקרינה, זאת מכיוון שליוד-131 יש תוחלת חיים קצרה של כשמונה ימים בלבד לאחריו הקרינה יורדת.

על פי הדיווחים אחד ההסברים לתופעה המדאיגה היא ניסוי גרעיני חשאי שהרוסים ביצעו, זאת מכיוון שיוד-131 משתחרר, בין היתר, אחרי פיצוץ של פצצות גרעיניות מבוססות אורניום-235 או פלוטוניום.

תיאוריה נוספת, שהובלטה מאוד בתקשורת הבריטית, היא שצוללת גרעינית רוסית ישנה התפקעה בקרקעית הים ושיחררה את החומר הרדיואקטיבי.

כמה מומחים גרעיניים פסלו את שתי התיאוריות הללו בטענה שבפיצוץ גרעיני משתחררים חומרים נוספים שלא התגלו במקרה הזה. תיאוריה חלופית שהועלתה היא שמדבור בדליפה ממכון מחקר רפואי שמשתמש בחומרים גרעיניים לצורך פיתוח תרופות לסרטן ולמחלות נוספות.

גם האמריקנים הצטרפו לניסיונות לפתרון התעלומה, עובדה שרק העמיקה את המיסתורין ועוררה את תיאורית הניסוי הגרעיני החשאי. חיל האוויר האמריקני שיגר לשמי בריטניה מטוס מיוחד שכל ייעודו הוא זיהוי שרידי קרינה מפיצוצים גרעיניים.

המטוס, שמכונה "מרחרח הקרינה הגרעינית" ושרק שניים מסוגו פעילים כיום, הופעל עוד בימי המלחמה הקרה, ובין היתר נשלח לטוס מעל הכור הגרעיני בצ'רנוביל אחרי האסון ב-1986. לאחרונה הוא גם נצפה בשמי צפון קוריאה, ככל הנראה במשימת מעקב אחרי הפעילות הגרעינית במדינה. גם אם לאמריקאים יש כבר תשובות לתעלומה הם לא טרחו לחלוק אותן עם התקשורת כך שהתעלומה נותרה פתוחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר