"מחלוקת וסערה"

נדחתה בפעם השנייה ההצבעה על העלאת קצבאות הנכים לשכר המינימום

ההצבעה נדחתה עקב בקשת האוצר לאתר מקורות תקציביים שיאפשרו את ביצוע ההוראות המפורטות בחוק. עלות הצעת החוק מוערכת בשלושה וחצי עד ארבעה מיליארד שקלים, סכום שבאוצר מתקשים לאשר בשל גובהו (משפט)

שר האוצר משה כחלון. (צילום: Yonatan Sindel/Flash 90)

בפעם השנייה ברציפות, נדחתה בשבוע ההצבעה על העלאת קצבאות הנכים לשכר המינימום בוועדת השרים. ההצבעה נדחתה לבקשת האוצר, על מנת לאתר מקורות תקציביים לנושא. גם לפני שבועיים ההצעה עלתה לוועדת השרים אך נדחתה מסיבה זו.

לפני מספר שבועות הקים שר האוצר משה כחלון צוות מיוחד לבחינת העלאת הקצבאות בראשות החשב הכללי לשעבר פרופ' ירון זליכה ובשיתוף "ארגון נכה לא חצי בן אדם".

הצוות יגיש את המלצותיו בעוד כארבעים יום, וצפוי להמליץ על העלאה משמעותית בקצבאות במספר פעימות. על פי הערכות, הצבעת השרים תדחה עד שהצוות יגבש את המלצותיו, שככל הנראה עלות יישומן תהיה נמוכה יותר מהצעתה של בוקר.

לא בכל ארגוני הנכים מתלהבים מהצוות החדש באוצר

במטה הפעולה של הנכים חוששים שהמתווה שיגבש הצוות בראשות זליכה לא יהיה מספק וימסמס את התזמון שנוצר כעת להעלאת הקצבאות, לאחר מאבק של שנים שהובילו ארגוני הנכים.

"המתווה מעורר מחלוקת וסערה בציבור הנכים, רבים סבורים שהמתווה יקבור את המאבק לשנים רבות. החשש עלה לאור התנהלות העבר, בה הוגדלה הקצבה בסכום פעוט, והושארה שם מעל ל–15 שנה", אמר קובי כהן, יו"ר המטה.

עו"ד שרונה תגר המתמחה בזכויות ביטוח לאומי: ''קצבת נכות כללית לנכים 100%, עומדת היום על פחות מ 2400 ₪ בחודש. אין אדם בישראל אשר יכול להתקיים בכבוד מהכנסה כזו, בוודאי לא נכים אשר הוצאותיהם בד"כ גבוהות משל אדם בריא בשל המגבלות והצרכים הייחודיים שלהם.".

"לא יתכן שנכים אשר רובם הגדול אינם מסוגלים להשתכר, יישארו ללא מענה הולם לצרכיהם. גם כאשר העלו את שכר המינימום הקפיאה הממשלה את הקצבאות ובכך גרמה להתרחבות הפער. עליית יוקר המחיה תורמת גם היא למצוקה הממשית של הנכים".

"יש היום שיח בעניין של העלאת הקצבאות וחשוב לנצל אותו" מוסיפה עו"ד תגר, "הבעיה היא שהצורך ברור וגם המחסור התקציבי ברור, צוות בדיקה אינו המקום לגשר על הפער הזה. דירוג העלאת הקצבאות (כפי שהיה לאחרונה בסכום זעום של כ150 ש"ח) אינו פתרון ראוי. נדרשת החלטה אמיצה על סדר עדיפויות וזו אינה החלטה של דרג מקצועי אלא של קובעי מדיניות".

בארגוני הנכים נאבקים כבר שנים להעלאתה של קצבת הנכות. האוצר התנגד באופן מסורתי למהלך בשל עלותו הגבוהה. לאחרונה יזמו הן חברי האופוזיציה והן חברי הקואליציה הצעות חוק בנושא. הצעתו של ח"כ אילן גילאון (מרצ) להשוות את הקצבה לשכר המינימום העומד על 5,0000 שקלים אושרה בקריאה טרומית כיוון שלפני קיום ההצבעה עזבו חברי קואליציה רבים את המליאה והאופוזיציה השיגה רוב.

ההצעה הועברה לאחרונה לטיפול בוועדת העבודה והרווחה בכנסת לקראת הבאתה להצבעה בקריאה ראשונה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר