'דבר אליי באדמית' יוני גנוט - ביקורת אלבום

אלבום סולו שני לזמר והיוצר יוני גנוט, מה חושב עליו מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת'? האם הוא בשל לשיר לבד בלי דואטים? ואיזה שיר הוא פשוט מסאז' לנשמה שלכם? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

את המוזיקה של יוני גנוט אני מכיר כבר כמעט 20 שנה אז כסולן להקת 'בין השמשות' אחת מלהקות הרוק היהודי הראשונות. מאז הספיק גנוט להקליט 2 אלבומים של הלהקה, להוציא אלבום מחרוזות עם להקת 'נושאי הכלים' ולצאת עכשיו עם אלבום סולו שני לאחר שאלבום הסולו הראשון שלו 'אות לאות' היה להצלחה נאה מאד שהחזירה את גנוט לפלייליסט.

האלבום החדש שלו בעל השם המסקרן 'דבר אליי באדמית' בדומה לאלבומו הקודם של גנוט, מלהטט בין כתיבה אישית מאד לבין שירי אוטופיה העוסקים בגאולה או שירים מתוך המקורות. בדומה לאלבומו הקודם בו היו כמה שירים בהם התייחס גנוט לגילו ולנישואיו המאוחרים יחסית הפעם הוא כתב על ההורות המאוחרת (הפכת אותי לאבא).

באלבומו הקודם חשתי שאולי גנוט לא מרגיש מספיק בטוח כדי להציג את עצמו כאמן סולו ולמרות שכתב והלחין את רוב שירי האלבום הוא בחר לבצע אותם לצד כוכבים כדניאל סלומון, ארז לב ארי, שי גבסו, אהוד בנאי ואריק סיני.

הפעם מגובה בהצלחת אלבומו הקודם בחר גנוט לבצע כמעט לבד את שירי האלבום ובמקרים בהם בחר לארח יש כמעט לכולם ערך מוסף, שפשוט לא היה ניתן לבצע את השיר בלעדיו. הדואט המצליח של האלבום ולדעתי אחד הטובים ששמעתי לאחרונה – 'נשבעתי' אותו מבצע גנוט עם הזמר אריק סיני.

גם הדואט הקודם של השניים 'קל אדון' זכה להצלחה גדולה מאד והוא מושר בבתי כנסת רבים בתפילת שחרית של שבת אך הפעם הצליח גנוט להפוך קלאסיקה מוכרת ליצירה צובטת לב שפשוט מעסה את נפש השומעים וגורמת להם להנאה בלתי נגמרת. מדובר בשירו הידוע של המלחין החסידי האגדי ר' חיים בנט שמוכר יותר תחת השם "נר לרגלי". גנוט הלחין בתים חדשים לשיר המספרים על השבועה שממשיכה איתנו לאורך חיינו אותם מבצע סיני בקולו העמוק ואז התחושה שהמתח של הבתים פשוט מתפוצץ לתוך הפזמון המוכר והמרגש.

לסיומו של שיר גייס גנוט גם את בנו הקטן לבצע את הבית המקורי, ביצוע מרגש במיוחד שבעיניי מהווה ז'אנר בפני עצמו באיך יוצרים דואט וקאבר.

דואט מוצלח נוסף הוא 'דרור יקרא' בו מתארח אהרן רזאל לביצוע מקפיץ של פיוט השבת המוכר בלחן של גנוט שנשמע בדיוק כמו לחן שאהרן רזאל היה כותב בעצמו לו נדרש להלחין את המילים. אם כי ניתן היה בקלות לוותר על הביצוע השני לאותו לחן כשהוא מורכב על מילות הפיוט למוצאי שבת של הרב קוק.

בשאר השירים, מלבד אלו שכתב בעצמו, בחר הפעם גנוט להשתמש בכמה שירי משוררים דוגמת מאיר אריאל המצוין (מלכודות תדמית) שיר רוקנרול מעולה ובשירו של פנחס שדה 'עוד מעט' שזכה בעבר גם ללחן של צבי זלבסקי. לקינוח הלחין גנוט את מילותיו של הרב מנחם פרומן – 'שברים', שיר מלא הומור ורצינות כאחד.

באלבום החדש חבר גנוט למעבד והמפיק שמוליק דניאל, אחד מבכירי התעשייה בארץ, התוצאה ייחודית ונשמעת היטב, כשאל היצירה של גנוט חובר בחלק מהשירים אמן הסקסופון והג'אז דניאל זמיר שיצר עבור האלבום כמה עיבודי נשיפה מרהיבים במיוחד.

גנוט אוהב כנראה מסורת מוזיקלית וגם הפעם בדומה לאלבומו הקודם הוא בחר להשתמש בלחן של מארק נופלר אותו הצמיד למילות הפיוט המרגשות – 'לך אלי תשוקתי' כשאל העיבוד המוזיקלי חובר נגן חמת החלילים, החליל האירי ותוף המסגרת – טל קורנברג, מסורת נוספת מאלבומיו של גנוט.

לסיכום: יוני גנוט לא מאכזב ושוב עושה צעד מוזיקלי קדימה מבלי להיתקע בהצלחת העבר כשהוא יוצר את זעקת ושמחת הלב העכשווית שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר