בתי החולים מתריעים: "לא נקבל יותר פצועים סוריים"

בישראל מתגאים בטיפול המוענק לפצועים הסוריים אך מתברר כי בתי החולים טוענים כי רוב הכסף המובטח לא הועבר להם והם מאיימים להפסיק ולא לקבל יותר פצועים סורים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו בביקור אצל הפצועים הסורים (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בתי החולים בצפון מתריעים כי אם לא יועבר כסף שיכסה את עלויות האשפוז של פצועים סורים המטופלים בהם, הם יפסיקו לטפל בפצועים נוספים כבר השבוע. כך עולה ממכתב ששיגרה היום (א') ד"ר אורלי וויינשטיין, ראש חטיבת המרכזים הרפואיים, לאודי פראוור, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

מתברר שמדינת ישראל שמתהדרת כל העת בטיפול בפצועים הסורים כמעט לא העבירה תשלום לבתי החולים בצפון עבור הטיפול בפצועי מלחמת האזרחים בסוריה.

עלות כל יום אשפוז נאמדת בכעשרת אלפים שקל, אבל בית החולים מקבל החזר של 1,300 שקל בלבד. כעת מאיים שר הבריאות כי אם תוך שבוע לא יועבר הכסף עבור הטיפול, הוא יורה לא לקלוט יותר פצועים.

"כידוע, המרכזים הרפואיים הממשלתיים בצפון הארץ מטפלים מזה כארבע שנים באלפי מטופלים סורים אשר מועברים אליהם על ידי גורמי הביטחון. חלקם הגדול של מטופלים אלה סובלים מפציעות לחימה, חלקן מורכבות מאוד שמצריכות טיפול ניתוחי משמעותי", הזהירה וויינשטיין במכתבה.

לדבריה, "למרות שהמדינה קבעה כמה פעמים כי אין עוררין על הצורך לשפות את בתי החולים בגין טיפול זה, לצערי עד כה הועבר אליהם תשלום חלקי בלבד". בהמשך כתבה: "בכוונתי לעדכן את גורמי הביטחון, כי החל מ-5 במרס 2017 ועד להסדרת הנושא, לא יועברו עוד מטופלים סורים לבתי החולים הממשלתיים, אלא אם מדובר במטופל שנמצא בסכנת חיים מיידית".

עד היום טופלו בבתי החולים בישראל 2,278 פצועים מסוריה (בנהריה 1,322; בפוריה 190; בזיו 620 וברמב"ם 146) "אנחנו כבר ארבע שנים מטפלים בפצועים סורים. הפציעות הן מאוד מורכבות ונדרשים ניתוחים מסובכים עם צוותים רבים", הסביר ד"ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי הגליל בנהריה. "אנחנו סופגים את העלות של הטיפול באותם פצועים והמשמעות היא שאנחנו לא יכולים לחדש טכנולוגיות, לא יכולים לשפץ מבנים ולא יכולים לתת טיפול מיטבי כפי שאנחנו רוצים לתת לתושבי הצפון בגלל הגרעון. קיבלנו עד היום 54 מיליון שקלים אבל העלות נאמדת ביותר מ-300 מיליון שקלים".

ד"ר פרחאת מורשאד, סגן מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, הוסיף: "עלות הטיפול בפצוע סורי יקרה יותר מכיוון שאין להם רפואה בקהילה ואנחנו צריכים לתת להם הרבה בדיקות שמטופל ישראלי עושה בקופת החולים. בנוסף אנחנו צריכים לצייד אותם בתרופות ועזרים רפואיים כי אין להם איך לקבל אותם לאחר השחרור".

לטענת נציגי משרד הביטחון כיוון שלא ניתן למדוד את העלויות המדויקות לכל מטופל המשרד משלם את הסכום המוגדר לחיילים 1300 ש"ח ליום אשפוז.

"הוויכוח הוא על התעריף. אנחנו משלמים לפי התעריף שאנחנו משלמים לכלל הפצועים והטיפולים במערכת הבריאות. ביקשנו לקבל את כלל העלויות שהושקעו בפועל בכלל הפצועים על-מנת לבחון את זה. נכון לעכשיו, אין מערכת מידע שיכולה לפרט לגבי כל אדם מה הושקע בו בדיוק, מה ניתן לו ומה לא. בהעדר ריכוז של עלויות בפועל ולא רק עלויות מדגמיות, אנחנו משלמים לפי התעריף לחיילים 1,300 שקל", אמרה נציגת משרד הביטחון בדיון בוועדת הכספים בשבוע שעבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר