הלם ב'שובו בנים'

הרב ברלנד במכתב חריף לתלמידיו: "מי שלא מסוגל לקבל ביזיונות באהבה - שיעזוב את הקהילה"

"ידו של הרב הכחילה מרוב המאמץ שבכתיבת המכתב לתלמידיו ממיטת חוליו בבית החולים", מספר בן משפחה. תוכן דבריו בעד קבלת הביזיונות, מזכיר לוותיקי החסידות אירוע דומה מן העבר (חרדים)

הרב ברלנד. ארכיון (צילום: ויקטור מזוז)

עורך דינו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים', לא ציפה לתגובה כה תקיפה: כשסיפר לו כי הוא החל בהליכי תביעות דיבה נגד מתנגדיו, הזהיר אותו הרב ברלנד כי אסור בשום פנים ואופן לתבוע אף אחד, וש"אין להגיב לכל השקרים שמפיצים נגדי".

"כל ביזיון - זה יהלומים, ואסור לזרוק אותם", הוא הוסיף וביקש לשלוח ממיטת חוליו בבית החולים הדסה עין כרם מסר נוקב, כתוב, לתלמידיו: "מי שלא מסוגל לקבל ביזיונות באהבה ולא להשיב מלחמה, שיעזוב את שובו בנים", הוא כתב בתוך דבריו.

כשבוע וחצי לאחר שהרב ברלנד אושפז בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים שם עבר ניתוח קשה ומורכב, מגיב הרב ברלנד לכל ההתרחשויות והמחלוקות שיש סביבו בתוך חסידות ברסלב ובכלל: "לא להשיב לכל הביזיונות והרדיפות שאתם עוברים. רק לחזק ולעודד את ידי החולקים והרודפים והמעלילים ולהעניק להם כמה שיותר חומר של השמצות וביזיונות", כותב הרב ברלנד.

ההסבר לבקשתו, הוא ש"הזכות שנפלה לידי תלמידי שובו בנים לזכות לכאלה ביזיונות, היא זכות שכל הצדיקים שבעולם היו משלמים טבין ותקילין כדי לזכות לכאלה ביזיונות", והוא כאמור מודיע בצורה חד משמעית: "כל אלו שלא מסוגלים לעמוד בביזיונות וההשמצות, שיעזבו את שובו בנים ולא ח"ו ישיבו מלחמה השערה".

בהמשך המכתב מבקש הרב ברלנד מתלמידיו לקבוע סדר יום במסגרתו עליהם לקום כל לילה בשעה 12, להגיד תיקון חצות, לנסוע לשדה להתבודדות "ורק לבקש על כמה שיותר בייונות והשמצות"... לאחר מכן הוא מבקש מהם ללמוד בספר 'קצות החושן' עד תפילת שחרית.

עוד מרחיב הרב ברלנד במכתבו בהסברים אודות גודל חשיבות קבלת ביזיונות באהבה, ומספר שאחד מתלמידיו של רבי נחמן שאל אותו פעם "מדוע אתה מושך על עצמך מחלוקות כל הזמן", וענה לו רבי נחמן: "אינני יכול לפעול את ענייני, רק על ידי שיש עלי מחלוקות".

"צריך לחזק ולעזור לכל מי שמוכן להצטרף למחלוקות נגדי בכל מיני עידוד ותמיכה, ולהשיג להם כספים ותרומות בכל דרך אפשרית כדי להגביר את כוחם", מוסיף הרב ברלנד במכתבו.

אחד מבני משפחתו שנכח בעת שהרב ברלנד כתב את המכתב מספר, כי "הרב ישב וכתב אותו במאמץ רב עד ששמתי לב שידו מכחילה מרוב מאמץ, ומיד עצרתי אותו מלהמשיך".

חלק ממכתבו של הרב ברלנד

ב'שובו בנים' פרסמו את תוכנו של המכתב החריג בבתי הכנסת, ואף הקריאו אותו בקו המרכזי של הקהילה. הדבר עורר התרגשות רבה בקרב בני הקהילה, ואחד מהם אומר ל"כיכר השבת" כי "זה חיזק אותנו בימים קשים אלו, כשאנחנו עוברים את כל הרדיפות ממתנגדי הרב בזמן שהוא עובר טיפולים קשים בבית החולים לאחר שהות ארוכה בבית הסוהר".

התלמידים הוותיקים מספרים שהדבר הזכיר להם התבטאות דומה של הרב מלפני יותר מ-20 שנה, אז כשהיתה מחלוקת גדולה איתו בתוך ברסלב והיו תלמידים שרצו להשיב מלחמה, נתן להם הרב שיעור שעד היום מפורסם מאוד בקרב בני הישיבה.

"הרב ברלנד צעק אז כי 'מי שנמצא בשובו בנים ומדבר נגד החולקים והמתנגדים, עדיף שיעזוב את שובו בנים ויצטרף לחולקים וידבר נגד שובו בנים...'", הם נזכרים בנוסטלגיה כואבת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר