תקנות האפליה החדשות

דרעי ובנט: "מטרת התקנות - שאף ילדה לא תישאר בבית"

השרים דרעי ובנט הציגו את התקנות החדשות, שנחשפו ב'כיכר השבת', למלחמה באפליה. דרעי: "נעשה הכל שהילדים שלנו לא יחוו אפליה". בנט: "אף ילדה לא תופלה על רקע עדתי". צפו (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
בנט, דרעי ומרגי במסיבית העיתונאים (צילום: דוברות ש"ס)

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי ויו"ר 'הבית היהודי' השר נפתלי בנט כינסו בצהריים (שני) מסיבת עיתונאים משותפת, יחד עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) בכדי לספר על התקנות החדשות - באמצעותן ינסו למנוע את אפליית הבנות הספרדיות מידי שנת לימודים - תקנות שנחשפו לראשונה ב"כיכר השבת".

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי אמר כי "תנועת ש"ס חרתה על דגלה את המאבק באפליה העדתית במוסדות החינוך, והיא פועלת בנושא הזה יום יום שעה שעה ומצליחה להשיג תוצאות חיוביות. הנושא הזה בנפשנו, בלי מליצות. אלו הבנים והבנות שלנו, אנחנו חווינו את האפליה על בשרנו ואנחנו נעשה הכל שהילדים שלנו והנכדים שלנו לא יחוו את האפליה הזו.

"הצלחנו בשנים האחרונות על ידי טיפול פרטני ולא פופוליסטי לצמצם מאוד את התופעה, לכדי בעיות נקודתיות בלבד. אני לא מתיימר לומר שפתרנו את הבעיה כליל, אבל אנחנו לא מרפים".

דרעי הוסיף ואמר כי "אין ספק וזה לא סוד, שהפתרון המועדף עלינו, ודיברתי על זה כמה פעמים עם חברי הטוב שר החינוך, היה רישום אזורי שכולם מבינים שזה פתרון טוב. אבל אנחנו בקואליציה, ובקואליציה צריך להגיע להבנה עם כל השותפים. עדיין לא הגענו להבנה, אני לא שובר כלים ולכן אני מנסה להגיע לפתרונות שפחות או יותר אפשר להעביר אותם בקואליציה.

דרעי עם מנהל המחוז החרדי איציק זהבי (צילום: כיכר השבת)

"לכן התקנות וההנחיות שמוצעות כאן על ידי שר החינוך ויו"ר ועדת החינוך נציגנו חבר הכנסת מרגי ביחד עם מנהל המחוז עבדו על זה באמת שעות רבות מאוד... אני חייב לומר שרוח המפקד של חברי שר החינוך מתחילת כניסתו לתפקיד הוא אמר לי 'אריה, אני רואה את זה כמשימה', ובאמת הרוח הזו חדרה עמוק לתוך מחוזות משרד החינוך, וכשהנציגים שלנו בעיריות נאבקו, ידעו שיש להם גב, וזה הדבר החשוב ביותר שידעו שזה לא יישאר אצלם בדרג שלהם".

יו"ר 'הבית היהודי' השר נפתלי בנט הודה בפתח דבריו ל"ידידי השר דרעי", שלדבאיו: "נושא שיבוץ הבנות ומניעת אפליה היא נר לרגליו תמיד". בנט המשיך ואמר: "אני חושב שבמידה רבה זה אחד הדגלים העיקריים שאתם מרימים ולא בעד חוקים פופוליסטיים קנטרניים, אלא פתרונות אמיתיים של מדינת ישראל".

בנט הודה גם לח"כ יעקב מרגי, "שעושה עבודה יוצאת מן הכלל. אמרת שהוא אכל חצץ, אבל הוא גם מאכיל חצץ עד שהדבר הזה נפתר". וכן הודה למנהל המחוז החרדי איציק זהבי, "שבא בשקט שמאוד שונה ממה שהיה בתקופות הקודמות הרבה רעש... בשקט, בהקשבה, בסבלנות, באורך רוח, בהבנה, שבכלל כל העבודה בין מערכת החינוך למגזר החרדי חייב להיעשות בקשב ולא בזבנג וגמרנו, ודווקא מתוך דיאלוג שקורה בצורה מאוד עמוקה בינינו אנחנו מגייעם להתקדמויות יוצאות מן הכלל".

בנט הסביר כי המטרה של התקנות היא שלא נותיר אף ילדה מאחור. "הציפייה היא די מובנת, שבפתיחת שנת הלימודים אף ילדה לא תישאר בבית, משום סיבה שהיא. ולכן יצאנו עם תקנות, הן נכנסות לתקף מיידי".

מנהל המחוז החרדי איציק זהבי (צילום: כיכר השבת)

"מהות התקנות", אמר בנט, "כל הליך הרישום אנחנו מזיזים הרבה יותר מוקדם בזמן, תהליך ההירשמות, בדיקת המוסדות, מענה המוסדות - אם מקבלים את הבת ואם חלילה מסרבים לבת, הכל קורה הרבה יותר מוקדם, ואז כשיש בעיה אנחנו יכולים לפתור אותה עוד הרבה לפני פתיחת שנת הלימודים.

"והדבר השני שהוא יסוד העניין זה שקיפות, אין כזה דבר יותר לסרב לילדה ככה, אין יותר ככה, אתה תכתוב, אתה תנמק, הנימוק יגיע אלינו, יש פורום ערר שאתה יכול לערער, המשפחה של אותה בת יכולה לערער ואנחנו נבדוק את זה".

לסיום, אמר בנט - "אני אומר בצורה ברורה - אף ילדה לא תופלה על רקע עדתי. נקודה. זה לא יקרה, זה הקו שאריה ויעקב דוחפים, וש"ס הציבו את זה כדגל, ואנחנו בוודאיו שותפים לגמרי בענין הזה. הסיפרו הזה מתחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה ואני מאחל לכולנו בהצלחה".

כזכור, בשבוע שעבר נחשף לראשונה ב"כיכר השבת", עיקרי התקנות עליהם עמלו אנשי צוותו של השר נפתלי בנט וח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת.

ואלו התקנות הצפויות:

א - מטרת התקנות היא להסדיר את הליך הרישום ושיבוץ תלמידים במוסדות חינוך על ידי הרשות המקומית. כך שעד סיום שנת הלימודים תשע"ז ידע כל תלמיד המתגורר בתחומי הרשות המקומית היכן הוא צפוי ללמוד בשנת הלימודים תשע"ח.

ב - לאחר החלטת השיבוץ, מנהל המוסד מחויב על פי דין למלא אחר הוראות הרשם הראשי בנוגע לשיבוץ, שזה אומר: לרשום ולקלוט את התלמיד במוסד החינוכי שנקבע ע"י הרשם.

עיקרי התקנות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ג - ביטול דמי הרישום. עד היום היו גובים סך של 150 ש"ח בכל סמינר. לפי התקנות החדשות, אין יותר מושג של דמי רישום.

ד - באם מנהל מוסד החליט שלא לנהוג בהתאם להנחיית השיבוץ שנקבעה, משרד החינוך ינקוט נגדו הליכים בהם

1. חסימת תקציב או קיזוז תקצוב.

2. שלילת תקציב.

3. ביטול אישור העסקה של מנהל ביה"ס ועובדי הוראה נוספים.

4. ביטול רישיון המוסד.

5. הטלת מגבלות נוספות על המוסד החינוכי הבעלות והנהלת המוסד כולל עובדי הוראה בהתאם לסמכויות משרד החינוך.

(צילום: כיכר השבת)
(צילום: כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר