תיעוד מהודו

צפו: המוסלמי האחרון שבונה מצבות ליהודי מומביי

סיפורו המרתק של מוחמד יאסין ההודי ממדינת אוטר פרדש, האחרון שיודע לכתוב בעברית על מצבות במומביי. יאסין בנה כ-3,000 מצבות בבית העלמין האחרון הפעיל בעיר (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: מתוך דף הפייסבוק 'סקרול')

מוחמד יאסין בן ה-76 ממומביי שבהודו, הוא בונה המצבות האחרון במומביי שיודע להכין מצבות בעברית, זאת לאחר כמעט 50 שנה בהן הוא בונה מצבות בבית העלמין היהודי בעיר.

מה הביא את המוסלמי המבוגר לעבוד 50 שנה בבית העלמין? הוא נוהג להשיב לשאלה זו: "הדבר היחיד שאכפת לי זו העבודה שלי. אני היחיד שיכול לכתוב כאן בעברית".

יאסין הגיע בגיל 27 בשנת 1968 למומביי, מג'נפור אוטר פרדש, כדי למצוא עבודה כפסל. פגישה מקרית עם האחראי על בית הקברות היהודי בוורלי שינתה את מסלול הקריירה שלו לנצח.

הוא התחיל בכתיבה ולמד עברית. יאסין מסביר כי שפת האורדו, שפת האם שלו והעברית שניהן נכתבות מימין לשמאל לדבריו על אף האותיות השונות יש דמיון גדול בין השפות בדיבור. לדבריו בדומה לאותיות האלף בית בעברית יש אותם גם בשפת האורדו.

הוא מקבל מהמשפחות מיד לאחר הפטירה את נוסח המצבה באנגלית, מתרגם אותה לעברית ומכין את המצבה עד לסיום ה-30.

בין הקהילה היהודית למוסלמית במומביי יש קשר כבר מאות שנים, הקהילה היהודית הייתה בשיאה בשנת 1940 אז מנתה כ-30 אלף יהודים. כיום מונה הקהילה היהודית כ-3,000 איש בלבד.

רבים מבתי הכנסת ממוקמים בשכונות עם אוכלוסיה מוסלמית גדולה מה שמסביר לדבריו את הקשר בין הקהילות.

את המצבה הראשונה שלו הכין יאסין ב-1971 עבור שלום אגרורכר. מאז הספיק יאסין להכין כ-3000 מצבות מתוך כ-6000 בבית העלמין והוא זוכר כמעט בפרטי פרטים היכן כל אחת מהן ממוקמת בבית הקברות.

בית העלמין בו עובד יאסין הוא מהאחרונים שעוד פעילים במומביי, המצבה הראשונה בו מתוארכת לשנת 192, של ילד בן 5. יאסין הכניס לעבודה גם את בנו אך הוא כבר לא בטוח שהוא ימשיך את המסורת שלו בצורה כל כך מסורה.

צפו בכתבה המלאה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר