בית הדין הרבני התיר ממזר בפסק דין מסעיר

הגאון רבי זבדיה כהן, אב בית הדין בתל אביב התיר ממזר בפסק דין מעניין במיוחד לאחר שהצליח לחשוף כי הבעל התחזה ליהודי ובעצם הנישואין כלל לא תפסו מלכתחילה (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

ראש אבות בתי הדין בתל אביב, הגאון רבי זבדיה כהן, פתר בשבוע האחרון מקרה מורכב הלכתית של ממזרות והתיר למבקש לבוא בקהל.

המדובר באישה ילידת רומניה שעלתה ארצה ונישאה בחופה וקידושין לאדם ממנו נולדו לה שני ילדים. בשלב מסוים היא נפרדה מבעלה ללא גט, ובעודה נשואה הכירה אדם נוסף ממנו נולד לה בן, ממזר, שכעת בקש עתה לבוא בקהל.

ראש אבות בתי הדין בתל אביב הגר"ז כהן שהתיק הגיע לפתחו פתח בתחקיר יסודי ומעמיק ובחן את ההיסטוריה של משפחת הבעל של אם המבקש בדורות האחרונים בישראל וברומניה. להפתעתו גילה כי אמו של בעלה לא הייתה יהודייה ובעלה התחזה ליהודי כאשר נישא לה, וממילא הנישואין לא היו תקפים. האם העידה בבית הדין כי כאשר ביקרה ברומניה את משפחת בעלה היא נוכחה שהם מתפללים בכנסייה ואוכלים חזיר. כמו כן היא טענה כי בעלה לא היה נימול.

הגאון רבי זבדיה כהן (צילום: יעקב כהן)

באשרת הכניסה של הסבתא לישראל לפני כ-40 שנה נפתח בסעיף הלאום רומני-קתולי. ראש אבות בית הדין בדק את התכתובות בארכיוני משרד הפנים והקליטה והן ביססו ממצאים אלה. כמו כן שיגר הרב זבדיה כהן את הספרא דדיינא לבדוק אצל שכניה של הסבתא שדובבו אותה – והיא הודתה בפניהם שהיא אינה יהודייה.

בנסיבות אלה קבע הרב זבדיה כהן כי המבקש הוא יהודי כשר כיוון שנולד לאם יהודייה כשרה. בעלה לא היה יהודי מכיוון שנולד לאם לא יהודייה – ומכאן שאף על פי שנישואיהן היו "כדת משה וישראל" הם אינם נשואים, וממילא הילד שנולד אינו ממזר וכשר לבוא בקהל.

הדיין הרב כהן ביסס את פסק דינו לא רק על התחקירים העובדתיים אלא גם על עשרות מקורות החובקים את ההיסטוריה ההלכתית לדורותיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר