שלום אזורי

נתניהו הציע להרצוג פסגה מדינית, אך נסוג

על פי הדיווח ב'הארץ', לפני כחצי שנה ניסה נתניהו לקדם תהליך מדיני וממשלת אחדות עם הרצוג כשהוא מוכן להתפשר על פתרון שתי המדינות והקפאת הבנייה ביו"ש (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
כמעט לוחצים ידיים... (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לפני כחצי שנה ליו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג מסמך ובו הצהרה משותפת, שהייתה אמורה להתניע יוזמת שלום אזורית ולהוות בסיס להקמת ממשלת אחדות. המסמך, שהתפרסם לראשונה הבוקר (ראשון) ב'הארץ', כלל נכונות של נתניהו לפשרות טריטוריאליות על בסיס פתרון שתי המדינות ולריסון משמעותי של הבנייה בהתנחלויות.

על פי הדיווח, שלושה שבועות אחרי שהעביר את ההצעה להרצוג, ולאחר שכבר הושגה הסכמה עקרונית, החל נתניהו לסגת ממנו על רקע המשבר הפוליטי סביב עמונה. המגעים בין הצדדים הגיעו למבוי סתום ובאמצע אוקטובר נכשלו סופית.

המסמך שהועבר להרצוג על ידי נתניהו ב–13 בספטמבר, אחרי יומיים של מגעים בין הצדדים, היה טיוטה של הצהרה משותפת שהשניים היו אמורים לשאת בפסגה בקהיר או בשארם א־שייח עם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי וייתכן שגם עם מלך ירדן עבדאללה השני כשלושה שבועות מאוחר יותר, בתחילת אוקטובר 2016. הפסגה במצרים היתה צפויה להיות תחילתה של יוזמת שלום אזורית, ומיד עם חזרתם לארץ התכוונו נתניהו והרצוג להודיע על משא ומתן מרתוני להקמת ממשלת אחדות.

שורה של גורמים בינלאומיים הייתה מעורבת במהלך, והמסמך ותכניו הועברו והיו מוכרים לבכירים בממשלות מצרים וירדן, לראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שהיה מעורה במגעים, וכן לשר החוץ של ארה"ב לשעבר, ג'ון קרי, וכמה מיועציו.

המסמך אותו העביר נתניהו להרצוג, בשפה האנגלית, כלל שבע נקודות:

1. מחויבות לפתרון שתי המדינות. משא ומתן ישיר, דו צדדי, ללא תנאים מוקדמים
2. הכרה הדדית בין שתי מדינות לאום, פתרון טריטוריאלי שיכיר במרכזי האוכלוסייה הקיימים (הכוונה לגדה המערבית)
3. משא ומתן ישיר, דו צדדי, ללא תנאים מוקדמים
4. ישראל רואה בחיוב את הרוח הכללית של יוזמת השלום הערבית ומקדמת בברכה שיחות לגביה
5. הפעילות הישראלית בהתנחלויות תיושם באופן שיאפשר דיאלוג אזורי ואת המטרה של שתי מדינות (הכוונה היתה להקפאה שקטה של הבנייה בהתנחלויות מבודדות)
6. עבודה משותפת עם הרש"פ לשיפור המצב הכלכלי, כולל בשטח C, והידוק התיאום הביטחוני
7. ישראל מעוניינת ביציבות ארוכת טווח בעזה, כולל שיקום הומניטרי וסידורי ביטחון יעילים

נתניהו העביר את המסמך להרצוג שבעה חודשים אחרי הפסגה הסודית בעקבה, שדבר קיומה נחשף לפני כשבועיים. באותה פסגה, שהתקיימה בפברואר 2016, השתתפו לצד נתניהו גם שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי, נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי ומלך ירדן עבדאללה השני. הפסגה היוותה את התשתית שעל בסיסה התקיימו בחודשים מארס־מאי אשתקד המגעים בין נתניהו להרצוג על הקמת ממשלת אחדות. מגעים אלה נכשלו, אולם התחדשו בסוף אוגוסט.

מלשכת ראש הממשלה נמסר ל'הארץ' כי "התיאור לגבי אי מימוש של מהלך אזורי אפשרי שגוי מן היסוד. אין לעניין שום קשר לעמונה. ראש הממשלה נתניהו מעוניין לקדם יוזמה אזורית. מי שמעביר לכם אינפורמציה זו, אינו מצוי בפרטים, או שמסלף אותם".

בלשכת יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, סירבו להתייחס לפרטי המסמך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר