בעקבות ההתנקשות

מחריפה המתיחות בין מלזיה לצפון קוריאה

צפון קוריאה אסרה את יציאת אזרחי מלזיה מהמדינה, כתגובה אסרו המלזים את יציאת הצוות הדיפלומטי מהמדינה. הסיבה: מתיחות בשל ההתנקשות באחיו של השליט הקוריאני (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
קים ג'ונג נאם, אחיו למחצה של שליט צפון קוריאה (צילום מסך: מסוכנות הידיעות יונהאפ)

סיפור ההתנקשות בקים ג'ונג נאם, אחיו למחצה של הדיקטטור מצפון קוריאה, קים ג'ונג און, שהתרחש במלזיה ממשיך לעורר מתיחות של ממש בין שתי המדינות האסייתיות.

הלילה (יום ג') הגיעו שוטרים לשגרירות צפון קוריאה בקואלה לומפור כשהם מחפשים שלושה גברים המבוקשים לחקירה בעקבות ההתנקשות ומסתתרים בשגרירות. "כמה זמן עוד יתחבאו בשגרירות? זה עניין של זמן עד שייצאו", אמר מפקד משטרת מלזיה חאלד אבו באקר. הוא הבהיר שהמשטרה לא תפרוץ למבנה: "נחכה עד שייצאו. יש לנו את כל הזמן".

מנגד, צפון קוריאה הודיעה כי אזרחי מלזיה אינם רשאים לצאת מהמדינה ומלזיה נקטה צעד דומה והודיעה כי עובדי השגרירות ואנשי ממשל צפון קוריאנים אינם רשאים לצאת מהמדינה.

ראש ממשלת מלזיה, נג'יב רזאק, קרא לצפון קוריאה לשחרר באופן מיידי את כל אזרחי מדינתו. נג'יב אמר כי "זהו מעשה נתעב, להפוך את אזרחינו באופן מעשי לבני ערובה, תוך התעלמות מוחלטת מהחוק הבינלאומי והנורמות הדיפלומטיות". הוא הוסיף כי זימן ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי במלזיה.

במלזיה ממשיכים לחקור את ההתנקשות שבוצעה לפני כחודש בנמל התעופה הבינלאומי כנראה באמצעות גז עצבים VX שהותז על פניו של נאם. המשטרה זיהתה עד עתה שמונה חשודים, כולל דיפלומט בכיר מצפון קוריאה ועובד בחברת התעופה הממלכתית. עד כה הואשמו שתי נשים מווייטנאם ומאינדונזיה שהן ביצעו בפועל את ההתנקשות.

בצפון קוריאה שוהים כעת 11 אזרחי מלזיה, כולל שלושה עובדי השגרירות ושישה בני משפחותיהם וכן שני אזרחים נוספים העובדים במדינה.

בשבוע שעבר הגישו הרשויות במלזיה כתב אישום נגד שתי צעירות מאינדונזיה ווייטנאם בגין רציחתו של קים ג'ונג נאם. על פי כתב האישום, סיטי עיישה, צעירה בת 25 ואם לילד מג'קרטה, ודואן תהי הואונג, בת 28 מכפר בווייטנאם, היו ב-13 בפברואר בשדה התעופה בקואלה לומפור, יחד עם ארבעה אנשים נוספים שטרם נתפסו, במטרה להרוג את אחיו של הרודן מצפון קוריאה.

המשטרה המלזית הביאה את השתיים לאולם הדיונים כשהן לבושות במגן חסין כדורים, אך לא נרשמו תקריות או הערות בזמן הגשת כתבי האישום. הדיון הבא במשפט ייערך ב-13 באפריל. דיפלומטים שביקרו את עיישה והואונג במעצר סיפרו כי השתיים שנעצרו לאחר שזוהו במצלמות האבטחה אמרו שלא ידעו שהן היו חלק קטן מההתנקשות, שלפי גורמים בארה"ב ובדרום קוריאה אורגנה על ידי סוכנים צפון קוריאנים. לדברי הנאשמות נאמר להן שהן חלק משעשועון טלוויזיה וכי מדובר במתיחה בלבד.

קים ג'ונג נאם שהיה במחלוקת עם אחיו, הספיק להגיע למרכז המידע של נמל התעופה לאחר שהרעל הותז עליו ועל פניו הבעת פנים המעידה על כאב, הוא אמר: "כואב מאוד, כואב מאוד, התיזו עליי נוזל" ואז איבד את הכרתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר