אחרי הציוץ המסעיר

טראמפ יורד מהעץ: לא אמרתי שאובמה הורה לצותת לי

אחרי שבוע של התפתלויות בבית הלבן בשל הציוץ שבו האשים טראמפ את אובמה כי הורה לצותת לו בבחירות, אומר הערב דוברו: "טראמפ השתמש במירכאות ולא התכוון לציתות אלא למעקב כללי". עוד טען: "הוא לא אמר שאובמה אחראי". אבל בציוץ כתב טראמפ בבירור: "אובמה איש רע וחולני" (בעולם)

ynet | כיכר השבת |
דונלד טראמפ (צילום: Official White House Photo by Shealah Craighead)

יותר משבוע אחרי שהדהים את ארה"ב כשטען – בלי לומר על מה נשענים דבריו – שקודמו בתפקיד ברק אובמה הורה לצותת לו במהלך הבחירות, הערב (יום ב') עושה דונלד טראמפ צעד משמעותי אחורה. בתדרוך לכתבים אמר דובר הבית הלבן כי בציוץ המפורסם בטוויטר שבו כתב טראמפ את הדברים הוא התכוון שאובמה הורה לקיים מעקב כלשהו באופן כללי ולא טען שמדובר בהכרח בציתות.

"אני חושב שאין שאלה לגבי כך שממשל אובמה... שהיו פעולות הנוגעות לפיקוח ופעולות אחרות שאירעו במהלך הבחירות ב-2016", אמר דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך לכתבים. "הנשיא השתמש במילה 'ציתותים' במירכאות כדי לבטא את הרעיון שזה היה מעקב באופן כללי".

בתדרוך טען ספייסר גם שבציוץ שלו לא כיוון טראמפ את ההאשמות באופן אישי לאובמה – אלא לממשל אובמה באופן כללי. ספק אם דבריו של ספייסר ישכנעו את האמריקנים, שהרי בסדרת הציוצים ההיא כתב טראמפ מפורשות "אובמה דאג ש'יצותתו' לי במגדל טראמפ" ואף כינה את אובמה "בחור רע וחולני".

ב-CNN ציינו הערב כי דבריו של ספייסר באים בדיוק ביום האחרון שבו רשאי משרד המשפטים בממשל טראמפ להעביר ראיות לוועדת המודיעין של בית הנבחרים כדי להראות שיש ממש בטענתו שאובמה הורה להאזין לו. עד עתה לא סיפק הבית הלבן שום ראיה, ודובריו ויועציו של טראמפ התפתלו שוב ושוב בניסיון להסביר על מה התבססו האשמותיו.

ב-CNN, אחד מכלי התקשורת שאותם סימן טראמפ כיריביו הגדולים ביותר, הדגישו הערב שרק לפני שבוע, כשנשאל למה מתכוון טראמפ בטענות הציתות שלו, השיב ספייסר שהציוץ של טראמפ "מדבר בעד עצמו". הערב שינה לפתע את גרסתו, וטען שדבריו של טראמפ הובנו שלא כהלכה.

בסדרת הציוצים בשבת לפני תשעה ימים הדהים טראמפ כשכתב: "נורא, בדיוק גיליתי שאובמה צותת לי במגדל טראמפ מעט לפני הניצחון. הוא לא מצא כלום. זה מקארתיזם. אני מתערב שעורך דין טוב יכול לבנות תיק גדול מהעובדה שהנשיא אובמה האזין לטלפונים שלי באוקטובר, ממש לפני הבחירות. האם זה חוקי שנשיא מכהן יצותת במהלך מרוץ הבחירות? זהו שפל חדש. כמה נמוך ירד הנשיא אובמה כשהאזין לטלפונים שלי במהלך הליך הבחירות הקדוש. זה כמו פרשת ווטרגייט. אדם רע (או חולני)!". אנשי אובמה דחו את הטענות בתוקף כמובן.

כלי תקשורת בארה"ב דיווחו אז שהציוצים של טראמפ תפסו את עוזריו לא מוכנים, ואחד מהם אף הודה כי לא ברור למה התכוון הנשיא בציוצים. די מהר התבססה ההערכה שטראמפ אינו מתכוון שהוא עצמו השיג מידע שלפיו אובמה צותת לו, אלא כתב את הציוצים על אובמה בהסתמך על דיווחים של כמה כלי תקשורת בארה"ב, בהם אתר החדשות הימני Breitbart, שלפיהם ממשל אובמה ביקש מבית המשפט פעמיים ב-2016 לעקוב אחרי שיחות ואחרי שרת מחשבים במגדל טראמפ בגלל קשרים אפשריים בין טראמפ לבין רוסיה. אם אמנם ביסס טראמפ את דבריו על דיווחים בתקשורת - הוא לא ציין זאת בציוציו.

מי שהיה כנראה הראשון להשמיע את ההאשמות שהציג טראמפ הוא מנחה הרדיו השמרן מרק לווין: יומיים לפני שטראמפ פרסם את הציוצים טען לווין בשידור שאובמה השתמש בשיטות של "מדינת משטרה" כדי לפגוע בקמפיין של טראמפ בחודשים האחרונים שלפני הבחירות לנשיאות. למחרת פורסמה הטענה הזו של לווין ב-Breitbart. ייתכן שטראמפ התבסס על הדברים האלה והציג אותם כעובדה.

קודם לכן הערב נאלצה קליאן קונוויי, היועצת הבכירה של טראמפ, להתפתל שוב מול המצלמות בניסיון להסביר על מה מבוססים דברי טראמפ. אתמול היא גרמה ללא מעט גבות להתרומם, כשבניסיון להגן על הטענה של טראמפ אמרה שאפשר לעקוב אחרי אנשים גם באמצעות מיקרוגל. גם בראיונות שהעניקה הערב התחמקה קונוויי שוב ושוב מהשאלות על העובדה שטראמפ לא הסביר על אילו ראיות מושתתות האשמותיו. בראיון ל-ABC היא נשאלה על כך שוב ושוב, ואמרה כמה פעמים שאין לה שום הוכחה. "אין לי ראיה, אבל לכן יש ועדת חקירה בקונגרס. לזה נועדו ועדות", השיבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר