חילולי השבת בירושלים

הרבנים נועדו עם עו"ד מירון; חילוקי דעות על הסטטוס קוו

הגאונים רבי ברוך סולובייצ'יק ורבי משה ברזובסקי נועדו עם עו"ד יצחק מירון, כך נודע ל'כיכר'. בפגישה נחשפו חילוקי דעות על הטטטוס קוו בין המישור המשפטי לציבורי, אך טרם התקבלו החלטות (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק עם מרן הרב שטיינמן (ארכיון כיכר השבת)

פרסום ראשון: בסוף השבוע האחרון נפגשו הרבנים המובילים את 'מאבק השבת בירושלים', הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, הנחשב לגורם דומיננטי בהנהגה התורנית והציבורית של 'דגל התורה' בירושלים, והגאון רבי משה ברזובסקי בן האדמו"ר מסלונים וראש הישיבה של החסידות - במשרדו של עו"ד יצחק מירון בתל אביב.

בפגישתם ביום שישי, שנמשכה למעלה משעתיים, ביקשו הרבנים להבין את משמעות הטיוטה שהובאה בפני ראשי המפלגות החרדיות - אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני, בפגישתם עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ועם חברי ועדת הסטטוס קוו עו"ד אמנון מרחב מנכ"ל העירייה ועו"ד יצחק מירון.

ממשמעות המסמך הובן כי לא הוכח שיש פירצה גדולה בחילולי השבת בירושלים במהלך כהונת ברקת וכי הפרות הסטטוס קוו אינן משמעותיות כפי שהוצגו על ידי גורמים שונים - בעיקר חברי מועצת העיר ירושלים.

אלא שמנגד, הרבנים והנציגים החרדים קבלו במהלך כל התקופה כי קיים שינוי לרעה במצב חילולי השבת בירושלים. המסמך לא מצא חן בעיני הרבנים והנציגים והם ביקשו להבין מה עומד מאחוריו ועל כן נקבעה הפגישה.

ל"כיכר השבת" נודע כי בפגישה לא הושגה פריצת דרך בנושא, וכי להערכת גורמים פוליטיים עירוניים, קיים כנראה הבדל משמעותי בין המישור המשפטי הטכני כפי שמרחב ומירון רואים אותו, ולפיו בהגדרה ייתכן ולא חלה פירצה משמעותית בשנים האחרונות בסטטוס קוו, לבין המישור הציבורי בו נראה לעין כי כמות חילולי השבת גדלה בשנים אלו עשרת מונים, כטענת הנציגות החרדית.

עיקר ההבדל נעוץ בהגדרות המשפטיות של המקומות שנפתחים בשבתות, כמו גם להבדלים בין מרכולים למסעדות ובתי קפה.

הרבנים וחברי הוועדה לא הגיעו למסקנה חד משמעית שתוביל להבנה ותגשר על הפערים בין העמדות השונות, וככל הנראה דוח הוועדה ייתייחס לשטח המשפטי וההגדרתי גרידא, בעוד העניין הציבורי ומה שקורה בפועל בשטח - יטופל על ידי הנציגים על פי הוראות שיתקבלו בימים הקרובים על ידי הרבנים.

ל"כיכר השבת" נודע, כי בימים אלו מגבשים הרבנים מתווה מאבק שיעמוד על כך כי גם אם מהבחינה המשפטית לא חל שינוי לרעה בסטטוס קוו וכדברי הוועדה, הרי שהנציגים החרדים אינם יכולים להשלים עם המשמעות הציבורית של חילולי השבת בפרהסיה שהתגברו והפכו לחלק בלתי נפרד מירושלים, וקווי המאבק והדרישות יהיו ברוח זו ולאו דווקא לפי מסקנות וועדת מרחב-מירון.

כבר לפני יומיים, בידיעה שהופיעה בעיתון 'המודיע', ניתן רמז בין השורות למדיניות החדשה. בידיעה שעסקה בעניין סגירת פאב המפלצת, נכתב כך: "מן הראוי לחדד ולהדגיש כי חילולי השבת בירושלים, הן במסחר ברחובות העיר, ובוודאי אלה הפועלים במימון עירוני או מכוח יוזמה עירונית, לא ייפתרו באמצעות סעיפי החוק וניסוחים משפטיים. הנציגות החרדית והדתית מהווה רוב ברור במועצת העיר ובכוחה לדרוש הן את אכיפת החוק בעניין והן את שמירת הסטטוס קוו כראוי|.

מקטע זה בידיעה מובן כי הרבנים והנציגים הבינו כי מרכז הכוח במאבק עובר מוועדת הסטטוס קוו שכנראה תקבע כאמור שאין פירצה משמעותית מבחינה משפטית בחילולי השבת למישור הציבורי והפוליטי ולכוחם שלהם.

הבוקר שוב מפרסם 'המודיע' דברים ברוח זו, כשבטור דעה של חבר מועצת העיר יוחנן וייצמן, נכתב בין היתר כי "כשיש מי שתוהים כיצד מציאות ברורה לכול, כהידרדרות מצב השבת ברחובות ירושלים, הפכה בכלל לנושא לוויכוח, ראוי להזכיר את החלוקה הברורה בין המצב בשטח, שממש לא מרנין, לבין הרמה ההגדרתית, לפיה ניתן לחלל את האווירה השבתית באמצעות מסות חילולי שבת, כשכולם מוסווים תחת ההגדרה של 'אירועי תרבות'.

"בעבר לא היו בכלל מינהלים קהילתיים, והם אלה שכיום עושים דין לעצמם ומקיימים אירועים תוך חילול שבת מחפיר, כשהם ממשיכים ליהנות ממימון עירוני נדיב; 'מתחם התחנה' הוקם ושוכלל, ביוזמת העירייה, כמרכז חילולי שבת ברחובה של עיר; חברות עירוניות, כדוגמת 'אריאל', 'עדן', 'הרשות לפיתוח ירושלים', מקיימות אירועים עם חילול שבת; עשרות תתי ארגונים וגופים הוקמו על ידי העירייה וגרורותיה והם מייצרים דה פקטו את ריבוי חילולי השבת בעיר; שיתופי פעולה נעשים לטובת יזמים פרטיים, הפועלים ליצירת אווירה חילונית בשבת בירושלים, וזה רק חלק מהרשימה".

עוד נודע ל"כיכר השבת" כי גם אתמול, פורים בירושלים, היו מגעים ותיאומים בין הסיעות, כשהרבנים עמלים על קווי הדרישות שיוצגו בפני ראש העיר.

הערב, בשעה 20:00, יתקיים כינוס מזכירות אגודת ישראל בירושלים שם ייתכן ויוצגו דרכי המאבק, כשמעניין יהיה לראות כיצד תפעל הגישה החדשה, כפי שהיא נראית לפחות מעל גבי עיתון 'המודיע'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר