המאבק על השבת

דיון חירום באגודת ישראל: "דרישות הרבנים הן תנאי לתמיכתנו בתקציב"

נציגי סיעת אגודת ישראל בעירית ירושלים התכנסו לדיון חירום על רקע התגברות חילולי השבת בבירה והיערכות חברי המועצה לקראת ההצבעה על התקציב העירוני (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
נציגי סיעת אגודת ישראל בדיון חירום (צילום: באדיבות המצלם)

חברי מזכירות אגודת ישראל התכנסו אתמול במרכז הסיעה בירושלים יחד עם חברי מועצת העיר מטעם הסיעה ובראשות יו"ר מרכז אגודת ישראל בירושלים וסגן שר החינוך מאיר פרוש לישיבת חירום שדנה בחילולי השבת ההולכים ומתרבים בבירה ועל רקע היערכות חברי המועצה לקראת ההצבעה על התקציב העירוני.

את הישיבה פתח סגן השר פרוש שאמר כי על רקע התגברות חילולי השבת בירושלים ראוי להתכנס ולקבל דו"ח מפורט מחברי המועצה סביב העובדות הכואבות. "באנו להקשיב אודות תופעת חילולי השבת הכואבים וללמוד את הנושא מקרוב ובצורה בלתי אמצעית" אמר פרוש.

חבר המועצה יוחנן ויצמן אמר כי התחושה היא שמעבר לחילולי השבת נרשם כישלון בהעברת המסרים למקבלי ההחלטות. "אני לא חושב שנרשמת עמימות סביב תופעת חילולי השבת. ישנם חילולי שבת בהיקפים גדולים. לדאבון הלב המציאות בשטח כואבת ופוגעת בכל לב יהודי. יש לי בעיה עם מה שקורה, אך בעיקר עם המגמה. ישנה סוללה של ארגונים מקומיים שעושה הכל כדי להרוס את הדת בירושלים".

יו"ר סיעת יהדות התורה בעירית ירושלים יעקב הלפרין תיאר בפרוטרוט את היקפי חילולי השבת בעיר ואמר כי במרכז העיר קיימת התגברות של חילולי השבת. בדבריו הסביר כי הבעייתיות העיקרית גלומה בעובדה שיש פער בין מה שציבור יראי ה' תופס כהפרת הסטטוס קוו וחילול כבודה של השבת לבין מה שהחוק היבש אומר והפרשנויות הנגזרות ממנו. "במרכז העיר יש בתי עינוגים המנצלים פרצות בחוק בכל הנוגע לפרהסיה הציבורית ומציגים פרשנות משפטית משלהם. זו בעיה".

חבר המועצה שלמה רוזנשטיין טען כי אלה שפועלים בקואליציה העירונית נגד השבת מגיעים עם כלים משפטיים מתוחכמים ויש לפעול מולם באותו מגרש. "לטענתם יש חוקים מאד ברורים שבתי עינוגים יכולים לפעול, ויש גם כללים כיצד לפעול, אך הם מנסים ללכת על הקצה וככל שחולפים הימים הם מעצימים ומרחיבים את חילולי השבת בחסות החוק. מה שהחל כ'שבת תרבות' במינהלים הקהילתיים הפך למרכזי בילוי המוניים שזו התדרדרות חמורה וחד משמעית בסטטוס קוו".

סגן ראש העיר יוסף דייטש תיאר בהרחבה את היקפי חילולי השבת בעיר. "אין ספק שאפילו החילונים מודים שיש עליה בחילולי השבת בעיר. קודם כל נפתחו מרכולים שזה דבר שאסור על פי החוק. בשלב מסוים סוגיית המרכולים נגררה למערבולת משפטית. בהמשך הגענו לפרשת 'מרכז התחנה'. לאורך ההקמה, העירייה מצאה את כל התירוצים כיצד להכשיר את המקום תוך עקיפת חברי המועצה".

דייטש הוסיף לתאר כיצד פעילויות פנאי שלכאורה אינן כרוכות בחילולי שבת בפני עצמן גוררות אחריהן חילולי שבת גדולים. בדבריו הציג פתרונות בקווים כלליים שמטרתם למזער את חילולי השבת בבירה והוסיף כי "הבהרנו לראש העיר שדרישות הרבנים הן תנאי לתמיכתנו בתקציב".

חבר המועצה מיכל הלברשטאם דיבר על החשיבות לחזק את האחדות בקרב חברי המועצה החרדים ובקרב כל אשר קדושת השבת קרוב לליבו. "חברי המועצה החרדים צריכים לילך בקו מגובש ובקול מאוחד ומלוכד וכדי להבטיח את ביצורה של השבת ברחובה של עיר" אמר. עוד האריך בדבריו אודות פועליהם הכבירים של חברי המועצה של אגודת ישראל בכל ימות השנה ומסביב לשעון תוך מסירות נפש לכל דבר שבקדושה.

מזכיר מועצת גדולי התורה לשעבר הרב אבישי שטוקהמר, דיבר בכאב רב על התגברות חילולי השבת בפרהסיה הציבורית. "מה שאנחנו רואים בעיתונות החרדית על חילולי השבת מזעזע כל לב יהודי" אמר וקרא לחברי המועצה של אגודת ישראל לעשות הכל כדי למגר את חילולי השבת ברחובה של ירושלים, להרבות ולבצר את חומות השבת בבירת ארץ ישראל.

סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש חתם את הישיבה באומרו כי יש לעשות כל מאמץ לביצור חומות השבת בירושלים והביע תקווה כי פועלם של חברי המועצה של אגודת ישראל בעניין זה אכן יישא תוצאות מבורכות ויניב את הפירות המצופים. "על חברי המועצה מוטלת אחריות רבה והם פועלים בתבונה ובשום שכל מול הנהגת העירייה. אני מקווה שאכן תהיה אוזן קשבת בהנהגת העירייה לדרישות הציבור החרדי בעיר ולטובת ביצור חומות השבת והשמירה על קדושתה".

לכיכר השבת נודע כי הרבנים הציבו לראש העיר 2 דרישות מרכזיות; הראשונה היא שלא להעביר את אישור התקציבים דרך הוועדה, אלא רק לאישור המועצה ובנוסף דרשו להעניק לחברי המועצה החרדיים חופש הצבעה.

הדרישה השנייה היא למזער את חילולי השבת הנעשים בפרהסיה. לדוגמה, להקפיד שהמסעדות ובתי העינוגים לא יוציאו שולחנות החוצה. לכיכר השבת נודע כי לטענת ראש העיר לאכוף הוצאת שולחנות אינה דרישה חוקית, אולם הרבנים והנציגים החרדים טוענים כי זה במסגרת החוק וניתן להסתייע בייעוץ משפטי חיצוני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר