שריפת האחות בחולון

ליצמן על תופעות האלימות נגד רופאים: "להתמקד בחינוך"

בדיון טעון היום בכנסת, למחרת הרצח המחריד של האחות טובה קררו בחולון שנשרפה למוות בידי קשיש בו טיפלה, התייחסו המשתתפים - חלקם אחיות - לתופעות האלימות (חדשות, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ליצמן בדיון (צילום: עפר מאיר, ynet. תמונה ראשית: Miriam Alster/FLASH90)

יום אחרי שריפתה למוות של האחות טובה קררו בקופת חולים בחולון, אומר שר הבריאות יעקב ליצמן כי למערכת המשפט יש חלק באלימות נגד הרופאים והאחיות.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אללוף פתח את הישיבה בדקת דומייה לזכרה של קררו. הוא הטיל חלק מהאשמה גם על חברי הכנסת: "חלק מהחברים במשכן חושבים שהביטויים שלהם יעברו טוב בטלוויזיה אם הם ייאמרו בצורה חריפה במשכן. אנחנו בחברה מאוד אלימה ועולם הרפואה במיוחד".

במהלך הדיון אמר ליצמן: "אם מישהו תקף רופא, עד שמביאים אותו לדין חולף הרבה זמן. ואיזה עונש הוא מקבל?...". לדבריו, לא ניתן לתגבר את מערך האבטחה בקופות: "להביא מאבטחים לכל סניף זה בלתי אפשרי. כיום יש כניסות מכל הכיוונים, לא בטוח שאפשר. אני חושב שמערכת האכיפה לא מספיקה. נעשה דיון אצלי ונחליט, אולי גם בחקיקה. יש מקרים שצועקים על רופאים אבל אחרי שקוראים לביטחון שולחים אותם הביתה. צריך להתמקד באכיפה ובחינוך. תלונה נגד צוות צריכה לקבל עדיפות. אני לא חושב שהשביתה היא הפתרון".

הרוצח, אשר פרג', היום (צילום: Flash90)

חן בנלולו, אחות חדר מיון שחוותה תקיפה, טענה כי "האלימות מזיזה דברים משום שהמאבטחים מבקשים לטפל באותו מטופל אלים כדי להרגיעו. היה מטופל שהעיף את המחשבים בדלפק אחרי שהבין שיש אנשים לפניו. הבעיה באירועים כאלה היא שאנשים שצועקים מקבלים טיפול מועדף יותר. הם נכנסים יחד עם הביטחון למיון והביטחון מבקש שנקדם להם את התהליך. לצערי, השיטה הזו עובדת לפעמים. הצעקות בדרך כלל באות כלפינו, האחיות, כי הרופא נמצא בהרבה פעולות אחרות או מטפל בפצועים או במקומות אחרים ואנחנו נמצאות בחזית".

"יש אחיות שעוברות אלימות, גם אם היא מילולית, והרבה פעמים מעבירים את זה הלאה", הוסיפה חן. "המקרה הזה מזעזע כי אתה לא יודע מי מהחולים או המלווים יהיה זה שיצעק, שיעיף מכשיר עליך או יעשה משהו כזה. אני מסתכלת על עשרות החולים והמשפחות במיון וההרגשה שלי היא שזה עניין של זמן, עד שיקרה אסון".

גם שרה ג'נבה, אחות אחראית על מחלקה פנימית ה' בסורוקה, סיפרה בדיון: "לפני כשבוע חוויתי באופן אישי אלימות מילולית מאוד קשה מבת משפחה של מטופלת. היא הוזמנה לייעוץ וזה לא מצא חן בעיניה. היא תקפה אותי באופן בוטה וגס מול מטופלים ומשפחות, נכנסה למרחב הפנים שלי והרגשתי מאוימת. היא אמרה לי 'את לא עושה מספיק טוב את העבודה שלך', במילים שאני לא יכולה לחזור, בצורה גסה, שהיא תזרוק אותי מספיק ושלא עושים לה טובה. הרגשתי מאוד מאוימת והחלטתי להזמין ביטחון ומשטרה. הגשתי תלונה והתוקפת בעצם הורחקה מהמחלקה".

"לא פעם בן משפחה או מטופל פונים אלינו באופן אלים. אני חושבת שלא צריך לתת לזה יד. אנחנו עושים מאמצים לתת מענה הוגן וטיפול מקצועי", הוסיפה שרה. "אנחנו עושים את המקסימום כדי לתת טיפול איכותי שייתן אפשרות להרגיש טוב. ולא יכול להיות שאנו הופכים להיות בעצם בחזית. מערכת הבריאות לא צריכה לעבור על זה לסדר היום, להגיש תלונה ולהזמין ביטחון. גם העומס עלינו, מבחינת כוח אדם ותנאים, גורם לכך שמפנים אלינו אלימות".

אח בבית החולים רמב"ם בשם מוחמד פודי, סיפר שהאיומים לא נותרים רק בין כותלי בתי החולים: "בן של מטופלת ניסה להוציא את אימא שלו מחוץ לבית החולים, וכשאמרתי לו שאי אפשר בגלל מצבה הרפואי הוא פשוט התחיל להגיד לי שהוא יחכה לי מחוץ לבית החולים, שם אין אבטחה ושומרים. לא נגררתי לפרובוקציות שלו ולאיומים שלו אבל ממש זה הפחיד אותי, עירבתי את הביטחון שלנו ואת האח האחראי שנתן לי גיבוי מלא, אבל בכל זאת זה מאוד מפחיד. אני מסיים עבודה בלילה, יוצא בחושך ולא יודע מה מחכה לי בחוץ".

"שיניתי חלק מההרגלים שלי בגלל אותו איום, אבל אי אפשר לדעת איך ינהגו אנשים שמגיעים למיון או לבית החולים בכלל", הוסיף מוחמד. "אי אפשר להצדיק את כל המרמור שהם עוברים והתסכול שהם חווים במיון ובמחלקות, אבל זה לא מצדיק אלימות. אלימות מילולית אתה חווה פעם-פעמיים ביום. מניסיון אישי זה לא פעם ראשונה, המקרה הזה השאיר לי שריטה בחיים, אבל ביום-יום אני סופג כל מיני סוגים של אלימות מילולית לפחות. פיזית לא חוויתי אישית אבל ראיתי מקרים כאלה במיון ובמחלקה, ואתה אף פעם לא יודע מי עומד מולך".

כפי שדווח, מעצרו של אשר פרג' בן ה-78 שרצח את קררו, הוארך בשמונה ימים, במהלכם הוא יישלח להסתכלות פסיכיאטרית שתקבע אם הוא כשיר לעמוד לדין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר