אאא

החברות הממשלתיות הגדולות המשיכו ב-2015 להחזיק במשכורות גבוהות, זאת כאשר המשק עומד בפני רפורמות מבניות בכמה תחומים לרבות חשמל, נמלים או תחבורה ציבורית. כך עולה מדו"ח הממונה על השכר במשרד האוצר המתפרסם היום (ד'). עיון בנתוני האוצר מעלה ששיאנית השכר היא חברת פי גלילות, פעם מקום אכסון לדלקים שצמוד לצפון תל אביב והיום מתחם נדלן אטרקטיבי שמאכלס לעת עתה מגרשי רכב למכירה. השכר ברוטו בחברה בה מועסקים 3 עובדים בלבד נושק ל-50 אלף שקל לחודש, התייקרות של כ-5,000 שקל לחודש ביחס ל-2014 למרות שמספר העובדים ירד מ-4 ל-3.

נמל אשדוד שומר על מקום מכובד בטבלה – 30.1 אלף שקלים לעובד לחודש בממוצע. את השכר הגבוה ביותר בנמל מקבל נתב - 89 אלף שקלים לחודש. מיד אחריו חברת נמלי ישראל עם 29.7 אלף ולאחר מכן נמל חיפה עם 29.3 אלף. גם שם השכר הגבוה ביותר שייך לנתב עם 85 אלף שקלים. אין מה לומר, הנמלים שולטים ובראשם הנתבים.

מי שעוד הצטרף לנטל של השכר היא חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) שרק לאחרונה החלה לחפור את הקו הראשון של הרכבת התל אביבית. ב-2015 הם היו עדיין בעבודת מטה עם עלות ברוטו של כ-19 אלף לחודש. יצויין שהחברה בפני שינוי ארגוני עמוק שיכלול הגדלה של 40% בכוח האדם כבר השנה מה שמעלה שנתוני השכר של האוצר כבר לא ממש רלוונטים.

הרשות לפיתוח אמצעי לוחמה (רפא"ל) מדורגת אמנם "רק" תשיעית בתחום השכר הממוצע עם 24.4 אלף שקל לעובד. אבל יו"ר הדירקטוריון של רפא"ל יצחק גת רשם שכר נאה במיוחד של 105 אלף שקל לחודש.

עוד גופים שכדאי מאוד לעבוד בהם: בנק ישראל, מקום רביעי, 27.4 אלף שקל לחודש בממוצע. הרשות לניירות ערך (5) – 26.7 אלף. מפעל הפיס (6) – 25.9 אלף שקל לחודש.

עובדי חברת חשמל יתאכזבו ודאי לשמוע שהם מסתפקים במקום השביעי עם 25.6 אלף שקל לחודש בממוצע. מנכ"ל החברה עופר בלוך השתכר ב-2015 כ-90 אלף שקל לחודש. לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם כ-12.5 אלף איש (לעומת כ-12.8 אלף ב2014) כאשר השכר הממוצע ברוטו שם הגיע לכ-25.6 אלף שקל לחודש - ירידה קלה לעומת 2014 (כ-26.7 אלף שקל לחודש). יצויין שבשנת 2016 פיטרה חברת החשמל כ-800 איש שיצאו לגמלאות מוקדמות, כך שדו"ח האוצר לא ממש רלוונטי לגביה.

את טבלת שיאני השכר במגזר הציבורי אומנם מובילים רופאים שעובדים בתאגידי מחקר. אבל מתברר שלפחות בממוצע המקצוע המשתלם ביותר בתאגידים אינו רופאים אלא מהנדסים. השכר הממוצע למהנדסים בתאגידי הבריאות (יחד עם השכר בבית החולים) הגיע לכמעט 60 אלף שקל, בעוד השכר הממוצע לרופא עמד על 38.6 אלף שקל. השכר הממוצע למהנדסים בתאגיד הבריאות של תל השומר עמד על 99 אלף שקלים לחודש.

חברות נוספות שבולטות בדו"ח: חברת הפחם - עובדת רק עבור חברת החשמל ואחראית לייבא כ-12 מיליון טון פחם מדי שנה לתחנות הכוח של אשקלון וחדרה. לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 29 איש (לעומת 30 ב-2014) כאשר עלות השכר הממוצעת בחברה הגיעה לכ-24 אלף שקל לחודש - עלייה קלה לעומת 2014 (כ-23 אלף שקל לחודש).

התעשייה האווירית - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו בחברה 11.8 אלף איש (לעומת כ-12.1 אלף איש ב2014) כאשר השכר הממוצע שם הגיע לכ-24 אלף שקל לחודש, לעומת כ-22.7 אלף שקל לחודש ב-2014.

3תעשייה הצבאית - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו בחברה 15.6 אלף איש (לעומת כ-13.4 אלף איש ב2014) כאשר השכר הממוצע ברוטו שם הגיע לכ-16 אלף שקל לחודש, לעומת כ-13 אלף שקל בחודש ב2014.

חברת כביש חוצה ישראל היא הרגולטור שאחראי על כבישי האגרה השונים - כביש 6, נתיב מהיר בכניסה לתל אביב ומינהרות הכרמל. לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 35 איש, ללא שינוי משנת 2015. גם שם עלות השכר הממוצעת נותרה ללא שינוי בין השנים ועם 28 אלף שקל לחודש.

חברת נתיבי איילון - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 45 איש (לעומת 42 איש ב-2014) כאשר השכר ברוטו הממוצע שם הגיע לכ-17.5 אלף שקל לחודש, לעומת כ-16.7 אלף שקל בחודש ב2014.

חברת נתיבי גז - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 87 איש (לעומת 90 איש ב2014) כאשר השכר הממוצע ברוטו שם הגיע לכ-22 אלף שקל לחודש, ללא שינוי מהותי בהשוואה ל-2014.

חברת תחנות ייצור החשמל - חברה שהוקמה בעשור הקודם כדי להתחרות בחברת החשמל ולהקים תחנות כוח חדשות או למצוא מתחמים להקמת תחנות כוח. החברה לא הקימה מאז הקמתה ועד היום תחנת כוח אחת ולמעשה אין לה פעילות. למרות זאת לפי הדו"ח בשנת 2014 הועסקו שם 3 איש ושכרם הממוצע עמד על כ-17 אלף שקל בחודש.

מקורות - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם כ1600 איש, ללא שינוי מ-2014. עלות השכר הממוצע שם ברוטו הגיע לכ-21 אלף שקל לחודש, לעומת כ-22.6 אלף שקל לחודש ב-2014.

נתיבי ישראל - לשעבר מע"צ - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 360 איש (לעומת כ-350 איש ב-2014) כאשר השכר הממוצע ברוטו שם הגיע לכ-19 אלף שקל לחודש, לעומת כ-20 אלף שקל לחודש ב-2014.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

נתיבי תחבורה עירוניים - אחראית על הקמת מערכות הרכבות במטרופולין תל אביב - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 145 איש (לעומת 180 איש ב-2014) כאשר השכר ברוטו הממוצעת שם הגיעה לכ-19 אלף שקל לחודש, לעומת כ-21 אלף שקל לחודש ב-2014.

פי גלילות - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 3 איש (לעומת 4 איש ב-2014) כאשר השכר הממוצע שם ברוטו הגיע לכ45.15 אלף שקל לחודש, לעומת כ-50 אלף שקל לחודש ב-2014.

רכבת ישראל - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 3,100 איש (לעומת כ-2,900 איש ב-2014) כאשר השכר הממוצע ברוטו שם הגיע לכ-19.6 אלף שקל לחודש, כמעט ללא שינוי משנת 2014.

תשתיות נפט - שאחראית על הולכת דלקים - לפי הדו"ח בשנת 2015 הועסקו שם 325 איש (לעומת 326 איש ב-2014) כאשר השכר הממוצע ברוטו שם הגיע לכ-17 אלף שקל לחודש, לעומת כ-15.7 אלף שקל לחודש ב-2014.