המקום השלישי

אכזבה קשה למועמד הימין הקיצוני בהולנד חירט וילדרס

למרות עלייה ב-4 מושבים נוספים בפרלמנט קיווה וילדרס להגיע להישג גדול הרבה יותר כשהסקרים העניקו לו כ-30 מושבים מה שיכל להפוך אותו לראש ממשלת הולנד (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חירט וילדרס (צילום: שאטרסטוק)

אכזבה גדולה הלילה (חמישי) למנהיג הימין הקיצוני בהולנד, חירט וילדרס, ש"מפלגת החירות" שלו, שחרתה על דגלה את ההתנגדות לאיסלאם ולבוא המהגרים לאירופה, צברה הרבה פחות מושבים משחזו לה בסקרים.

מספירת יותר מחצי הקולות עולה כי וילדרס אוהד מושבע של ישראל, גרף 19 מושבים בלבד ארבעה מושבים יותר מהבחירות הקודמות, לעומת 32 מושבים שגרפה של מפלגת השלטון של ראש הממשלה מארק רוטה, "מפלגת העם לחירות ולחופש", מקבילת הליכוד בישראל.

לפי התחזיות מפלגתו של וילדרס הייתה צפויה להגיע למקום השני, אך לאחר שחלקה את המקום הזה עם שתי מפלגות נוספות, היא הגיעה למקום השלישי בלבד.

וילדרס בירך את רוטה על ניצחונו. "הייתי מעדיף להיבחר למפלגה הגדולה ביותר, אך הרווחנו מושבים. זו תוצאה שאנו גאים בה", אמר לעיתונאים מחוץ לבניין הפרלמנט. "גם מחוץ לממשלה, השפעת המפלגה על הפוליטיקה בהולנד הייתה ענקית", הוסיף.

וילדרס, בן 53, נכנס לפוליטיקה ההולנדית ב-1998, אבל עד לשנים האחרונות הוא נחשב למועמד שוליים שרק קיצונים הזדהו עם עמדותיו האנטי-מוסלמיות ועם ניסיונו לערער את הממסד ההולנדי המסורתי. מנגד, בצל משבר המהגרים הגדול באירופה הגיע וילדרס למערכת הבחירות הנוכחית כמועמד מוביל, ובמשך כמה חודשים הוא אף צעד במקום הראשון בסקרים. ערב הבחירות דורגה מפלגתו במקום השני בסקרים, אחרי מפלגתו של רוטה.

מצעה הקצר של "מפלגת החירות" של וילדרס מתמקד כמעט כולו בסוגיית האסלאם והמהגרים: הוא קורא לעשות "דה-איסלאמיזציה" של הולנד, לסגור את כל מסגדיה ולאסור לבישת רעלות בפומבי. וילדרס דורש לאסור קליטת מהגרים מארצות האסלאם ומכנה את הדת הזו "אידיאולוגיה קיצונית". ב-2014 קרא להפחית את מספר המהגרים המרוקנים הגרים בהולנד מבלי להסביר כיצד יש לעשות זאת לדעתו, ובחודש שעבר עורר סערה כשאמר ש"הזוהמה המרוקנית בהולנד הופכת את הרחובות ללא-בטוחים".

וילדרס הוא בן למשפחה קתולית ממזרח הולנד, ונולד לאב שעבד בבית דפוס ולאם אינדונזית למחצה מרקע הינדי (את מוצאה של אמו, המדינה המוסלמית המאוכלסת בעולם, הוא משתדל להצניע). את עמדותיו נגד האסלאם גיבש כנראה במסעותיו במזרח התיכון בתחילת שנות ה-80, כשטייל בסוריה, באיראן ובמצרים ועבד במשך שנה במושב בישראל.

וילדרס ידוע כתומך ישראל נלהב, ובעבר אמר עליה: "ביקרתי במדינות רבות במזרח התיכון – סוריה, מצרים, תוניסיה, טורקיה, קפריסין, איראן – אבל בשום מקום לא הרגשתי רגש הזדהות מיוחד כמו זה שאני חש תמיד כשאני נוחת בנמל התעופה בן גוריון". לפי דיווחים, בעבר אמר גם "כולנו ישראל, ישראל היא הקו הראשון של המערב בהגנה עלינו מפני האיסלאם". הוא אף טען שירדן היא המדינה הפלסטינית וששינוי שמה ל"פלסטין" יסיים את הסכסוך במזרח התיכון וייתכן לפלסטינים בית לאומי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר