ראיון

מתח או יהדות? רן ובר בספר מתח חדש

הסופר הברסלבי המצליח, רן ובר, עומד לפני יציאת ספר חדש כשהפעם מדובר בספר מתח וריגול בינלאומי • שוחחנו עם ובר על היצירה והקו הדק שבין ספר יהדות לספר קריאה (תרבות)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
רן ובר (צילום: יח"צ)

הסופר רן ובר כתב כמה רבי מכר בשנים האחרונות כשהוא משלב בהם את תורותיו של רבי נחמן מברסלב אך בצורה עדינה וסיפורית. בשנה האחרונה עבר ובר לתקופה מסוימת ממבוא חורון למושב אמירים שבגליל, ועתה הוא עומד בפני ספר רביעי - "מחשבי הקיצין", שהולך לכיוון חדש בו לא נגע עדיין ובר - ספר מתח העוסק בנושאי ריגול בינלאומי.

הספר עוסק בקבוצה אפוקליפטית קיצונית בשם "מחשבי הקיצין" הפועלת בארה"ב ומנסה לכונן בעולם "סדר חברתי חדש". לא ברור אם לקבוצה רקע פוליטי, דתי, חברתי או כלכלי אבל נראה שמטרתה היא להעביר לאיראנים קודים שיאפשרו להם לפרוץ למערכת ההגנה החדשנית של ישראל – "עמוד האש" ולשגר לעברנו טיל גרעיני - דבר שיפר את מאזן הכוחות במזרח התיכון ועלול לגרום לפריצתה של מלחמת עולם שלישית.

יואב שרף, סוכן חשאי המנסה לאמץ חיים שקטים ורגועים ללא הצלחה, נשלח בעל כורחו על מנת לחדור אל הארגון ולסכל את התוכנית. יואב מוצא את עצמו בעיר לוס אנג'לס קרוע בין עולם של תופת וריגול בינלאומי לבין חיים שקטים בפרברי העיר, כשהוא מתאכסן אצל משפחה חמה של יורדים ישראלים. האם יגלה את האמת על מחשבי הקיצין ויצליח לעצור אותם בזמן? והאם תוך כדי כך יגלה אמיתות על עצמו שעד כה לא העיז להתמודד איתן?

למה דווקא מתח?

רן ובר: "שאלה טובה. האמת שלא כל כך הגדרתי את זה כשהתחלתי לכתוב. הסיפור זרם וסחף אותי לתוכו והטריגר לכתיבת הסיפור היה קונפליקט בין הדמויות הראשיות – יואב, סוכן חשאי חילוני כבוי ומיואש ובנימין, חוזר בתשובה 'דלוק' עם רצונות בוערים שחי בלוס אנג'לס עם הבן הקטן שלו. שאלתי את עצמי מה יקרה אם הקשר ביניהם יבנה ויעמיק ואז כל הקרקע תישמט תחת רגליו של יואב וכל הסיפור יקבל טוויסט קיצוני - מה יקרה אז? זה עניין אותי ומשך אותי לגלות... על זה התלבשה עלילה חובקת יבשות של טרור דיגיטלי, נבואות קדומות ומסתורין".

האם גם הספר החדש יכיל מסרים יהודיים בכמות של הספרים הקודמים שהסיפורים בהם היו כלי עבור המסרים עצמם?

רן ובר: "אני משתדל לפעול בכמה רבדים. יש את הרובד החיצוני של הסיפור ב'מחשבי הקיצין' – ספר מתח אפוקליפטי עם עלילה זורמת וקצבית שמתרחשת ברובה בלוס אנג'לס, מהבחינה הזאת אני מקווה שהספר לא ייפול באיכותו ורמתו מספרות העולם בז'אנר הזה. מבחינה פנימית יותר יש את הרובד הנפשי - מסע של יואב מאדם כבוי ומיואש לאדם בוער עם רצונות טובים שרוצה לשנות את העולם לטובה ולמצוא משמעות בחיים שלו (לא כולנו?), והרובד הפנימי ביותר הוא הרובד הרוחני - שם נמצאים מסרים ותכנים פנימיים שקשורים לבחירה, לתפילה מעל הטבע, מציאת הטוב גם בחושך המוחלט, 'בשבילי נברא כל העולם', אחדות ישראל ועוד.

"מהבחינה הזאת הספר החדש משלים או מתחבר לספרים האחרים שלי אבל הפעם המסרים מובלעים הרבה יותר ומוצגים חלקם כרצף עלילתי ולא כ'הרצאה״' או רעיונות בעלמא".

האם אתה כותב גם לחרדים או שהמטרה היא החוצה?

"זה מצחיק, כשכתבתי את 'התגלות' שאלו אותי למי בדיוק אתה כותב? בתמימותי הרבה אמרתי שאני כותב ליהודים... גם דתיים גם חילונים, גם חרדים מבית וגם חוזרים בתשובה. צחקו עלי, אמרו לי שאין כזה דבר. מסתבר שיש! כמובן שמי שהוא חילוני קיצוני שלא מוכן לשמוע שום דבר שיש בו טיפת יהדות לא יקרא את הספרים שלי. גם אברך משי שספון בקודש ואף פעם לא מתעסק בשום דבר שקשור בחול ודקותיו ספורות בגמרא בלבד – כנראה שלא יקרא את הספרים שלי...

"אני מקבל תגובות נפלאות מקוראים מכל קצוות הקשת. בספרי הקודם, 'אני והאין רוכבים על אופניים', בתור דוגמה, קיבלתי יום אחרי יום תגובה מחנות ממאה שערים שהמוכר אמר לי שנכנס אליו צ'אלמר ששאל איך אין להם את ה'אני והאין' והמוכר שאל איפה הוא מצא את זה? אז הבחור אמר שהוא הלך לצומת ספרים לקנות אותו. אתה? שאל המוכר, יוצא לצומת ספרים? אתה בכלל יוצא ממאה שערים?! אז הבחור אמר לו שזה ספר מדהים ובשביל זה הלך ומצא בצומת. המוכר הזמין עשרה עותקים. יום אחרי זה התקשרה לאשתי מישהי מתל אביב שאמרה שנכנסה לספרייה החילונית ואמרו לה שיש ספר חדש מדהים שנקרא 'אני והאין'. הסמיכות בזמן בין שתי התגובות האלה הראו לי עד כמה הספרים פוגשים אנשים מרבדים שונים לגמרי בחברה הישראלית.

"אני חושב ש'מחשבי הקיצין' לדוגמה, הוא גם חלון לקוראים שלא מכירים את התורה והיהדות לקבל הצצה לעולם לא מוכר ולקבל תכנים ומסרים בצורה שמתקבלת ומעודדת ולא מרתיעה, ומהצד השני גם מאפשר למי שרוצה לקרוא ספר מתח מרגש וסוחף אבל נקי, כשר ובקדושה.

סופר זו פרנסה או תחביב?

"זאת שאלה טובה... פרנסה יחידה, לפחות עבורי כרגע, ממש לא. אבל תוספת לשלל העיסוקים. יש משהו מדהים שאתה יכול לעבוד על ספר כמה שנים, מישהו יכול לקרוא אותו והספר יכול להאיר לו את החיים ועדיין בספר הבא יהיה לו קשה להוציא את אותו המחיר או פחות ממה שהיה משלם על מנת שווארמה שתיעלם בקרבו תוך כמה דקות.

"הייתי אומר שמעבר לפרנסה או תחביב - סופר עבורי זאת שליחות. כל אדם שמספר לי שקרא את אחד הספרים שלי והשתנו לו החיים – הוא מבחינתי הסיבה הטובה היחידה לכתוב. על 'סוד הנקודה הטובה' קיבלתי כל כך הרבה תגובות שאנשים שהיו מיואשים, מכורים לכדורים פסיכיאטרים, ממוטטים קיבלו תקווה והתחלה חדשה בחיים. זה שווה את הכל".

האם זה לא אוקסימורון - לעבור לאמירים כדי להירגע ואז לכתוב ספר מתח...?

"חשבתי שהמעבר לגליל יהיה כולו רוגע. האמת שזה ממש הפוך! אני הרבה יותר עובד והרבה יותר לומד כאן מאשר הייתי מדמיין. אני משתדל לשבת כמה שעות ביום ללמוד תורה בכולל מעל רבי שמעון בר יוחאי במירון, מעבר לכך כותב ויוצר וגם מנהל את עסק שרתי הווידאו הכשרים שלי דרך המחשב. דווקא האפשרות להירגע ולשאוף אוויר נותנת יותר כוחות ליצור ולעשות.

"חוץ מזה – אני עובד על 'מחשבי הקיצין' כבר שש שנים! עכשיו ברוך השם הגיע הזמן להוציא אותו לאור אבל התהליך היה ארוך ומפרך. עצה שלי לכל מי שכותב ויוצר – לא להתייאש...".

למה גיוס המונים?

"חשוב לי בכלל ביצירה שלי וב'מחשבי הקיצין' בפרט להיות בקשר עם קהל הקוראים וליצור בשיתוף איתם. אני משתדל להתייעץ לא רק עם אנשי מקצוע אלא עם קוראים. הגיוס דרך הדסטארט מאפשר לתומכים להיות חלק מההוצאה לאור של הספר, גם לרכוש עותק במכירה מוקדמת וגם לתמוך בסכומים גדולים יותר. זה דבר שלא היה אפשרי בעבר. פעם כדי להוציא ספר, הוצאה הייתה צריכה להחליט שהוא שווה לה כלכלית. היום ההחלטה עברה אל הקורא! אנחנו יכולים להחליט מה יצא לאור וזה דבר מדהים.

"אני כתבתי את הספר, עכשיו אני מזמין אנשים להצטרף אלי למסע הזה של 'מחשבי הקיצין'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר