בעיית השחמט מוכיחה: האדם עדיף על המחשב

אנו נוטים להעריך מאד את יכולות המחשב אך בעיית שחמט שהציב המתמטיקאי פנרוז מוכיחה כי המוח האנושי יעיל פי כמה ממחשבי העל החזקים ביותר בעולם (חדשות טכנולוגיה)

בני סולומון | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אנו נוטים לחשוב שהמחשב טוב יותר מבני האדם בדברים רבים ביניהם משחק השחמט בו ניצחו מחשבי העל את מיטב השחקנים האנושיים אך הפיזיקאי והמתמטיקאי סר רוג'ר פנרוז, מהמפורסמים בעולם בתחומו, הציג חידת שחמט בה המחשב טועה וסבור כי הוא עומד לנצח בעוד רק המוח האנושי מנתח את המציאות ומבין שניתן לכפות תיקו.

פנרוז הראה כי גם המחשב המתוחכם ביותר לא מצליח להתמודד עם חידת שחמט "קלה" יחסית. החידה פורסמה לרגל פתיחת מכון פנרוז, מכון מדעי שמתכוון "לחקור את המוח האנושי, היצירתיות והממשק בין מכניקת הקוונטים לתורת היחסות".

בתמונה המצורפת מתואר המצב בחידת השחמט של פנרוז. המטרה היא לנצח או להשיג תיקו מול המחשב, שמשחק בשחור. במבט ראשון נראה שהסיכויים אפסיים - לשחור יש מלכה, שני צריחים, שלושה רצים, ארבעה חיילים ומלך - לעומת ארבעה חיילים ומלך בלבד ללבן. אבל מבט מעמיק יותר מראה שאפילו ניתן לתת מט לשחור, אם הוא מבצע טעות.

על פי אנשי המכון למחשב החידה דורשת ביצוע מספר עצום של חישובים שאפילו מחשבי העל היום אינם יכולים לעמוד בה אך עבור בני אדם הפתרון פשוט למדי.

הסיבה לכך היא שהמלכה, הצריחים והמלך של השחור "תקועים" למעשה מאחורי החיילים, והמלך יכול להתחמק משלושת הרצים, כל עוד הוא פוסע על המשבצות הלבנות. ואכן, פריץ, מחשב מתקדם שנמצא בשימוש השחמטאים הטובים ביותר, נכשל אל מול הבעיה הזו. הוא התבקש לנתח מי ינצח, והעריך כי יהיה זה השחור.

הבעיה הזו יכולה לסייע למדענים לגלות מדוע המוח האנושי כל כך מיוחד, ומדוע אולי אף פעם המחשבים לא יוכלו להשתוות אליו. במכון פנרוז סבורים כי המוח האנושי מתעלה על המכונות הקיימות כי הוא מסתייע ביכולות הנגזרות ממכניקת הקוונטים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר