הידעתם?

BBC: "פיש אנד צ'יפס" זה בכלל ייבוא של פליטים יהודיים

ה-BBC מדווח כי מנת ה"פיש אנד צ'יפס" הפופולרית שמזוהה כל כך עם המטבח הבריטי ונחשבת לאחד מסמליו העיקריים, היא בכלל ייבוא של פליטים יהודיים ממזרח אירופה (חדשות האוכל)

כיכר אוכל | כיכר השבת |
"פיש אנד צ'יפס". בכלל ייבוא של פליטים יהודיים (צילום: shutterstock)

הנה משחק אסוציאציות מהיר: אנחנו נגיד "בריטניה" ואתם תגידו לנו מה המאכל הראשון שקפץ לכם לראש (ולא, תה זה לא מאכל).

"פיש אנד צ'יפס" זה אולי המנה שהכי מזוהה עם המטבח הבריטי וידועה בעיקר כמנת טייק אוויי זמינה, כשב-1900 כבר נפרשו בבריטניה 25 אלף מסעדות שהציעו את הדג המטוגן בבלילה בשמן עמוק שמוגש עטוף בנייר עיתון עם פרוסות תפוחי אדמה מטוגנות היטב אף הן.

אלא שכעת מדווח ה-BBC כי מקורו של המאכל הפופולרי, אם לא הלאומי, של בריטניה, הוא ייבוא של פליטים יהודיים שאכלו את המנה הזו קרה בשבת.

בתכנית החדשה שעלתה ב-BBC "הטייק אוויי הבריטיים הטובים ביותר", סיפר ההיסטוריון דניס פיליפס כי המתכון לפיש אנד צ'יפס הגיע לבריטניה עם פליטים יהודים ממזרח אירופה בשנת 1800.

יהודים אלה פתחו "מחסני דגים מטוגנים" שצופו בפירורי לחם מבושלים, בושלו ביום שישי ונאכלו קרים בשבת בבוקר.

יש אומרים כי המהגר היהודי הראשון שהפך את מנת הדגים לעסק משגשג היה יוסף מאלין שמכר את מנת הדג והטוגנים בשכונת באו בלונדון ב-1860, ואחרים מזכירים אדם בשם ג'ון ליס שמכר את המנה בלנקשייר בשנת 1863.

עם זאת, קלאודיה רודן בספרה "ספר האוכל היהודי" שיצא ב-1996, טוענת כי הפיש אנד צ'יפס הגיעו דווקא על ידי אנוסי פורטוגל שהגיעו לאנגליה ב-1700.

כך או כך, הנה מתכון נהדר לפיש אנד צ'יפס שתוכלו להכין כבר לשבת הקרובה. יאמממ

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר