מגיב למבקר המדינה

מבצע צוק איתן - גרסת ראש המוסד: "עשיתי טעויות"

ליוסי כהן, ראש המוסד הנוכחי וראש המל"ל בעת מבצע צוק איתן, היה חשוב להישיר מבט למשפחות השכולות שישבו מולו היום - ולהזכיר: "גם שני בני נלחמו שם, אחד מהם כמפקד" (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ראש המוסד מדבר (צילום: ערוץ הכנסת. תמונה ראשית, ארכיון: Miriam Alster/FLASH90)

ראש המוסד - שכיהן במהלך מבצע 'צוק איתן' כראש המועצה לביטחון לאומי - הגיב היום (ראשון) בפומבי לראשונה, לדו"ח הקשה של מבקר המדינה.

בתחילת הדיון שהתקיים בוועדת ביקורת המדינה בכנסת הזכיר כהן כי שניים מילדיו שירתו כקצינים - אחד מהם כמפקד בצנחנים - "ואני מעריך שבמלחמה הבאה, שאני מקווה מאוד שלא תקרה, גם הם ייטלו בה חלק ולכן הדבר המרכזי מבחינתי שעוטף את כל הבוקר הזה זה הפרקטיקה של מה עושים עם הערות חשובות כדי לוודא שאת המערכה הבאה נעשה טוב יותר ונכון יותר, אסטרטגית וטקטית".

בתשובה לשאלה אם המועצה לביטחון הלאומי עשתה הכול, ענה כהן: "האם למיטב הבנתי עשיתי כמיטב יכולתי? אני מעריך שכן. האם טעיתי? בוודאי שטעיתי. האם יש לקחים בתוך הדו"ח שאני אישית צריך לקחת? חד משמעית כן. דו"חות של מבקר פנים במוסד נערכים כל יום, כך שאני בוודאי לא בפוזיציה לתקוף דו"ח או לתקוף את המבקרים או לתקוף את הציטטות".

עוד הוא אמר, כי "כל לקח ולקח יילמד וכל דעה שצריך להישמע תישמע כדי שהמערכה הבאה תהיה טובה יותר מבחינת ההישג שלה, מבחינת המוכנות אליה, מבחינת היעדים שהיא אמורה להשיג". עם זאת, אמר כי לחברי הקבינט היה "המון מידע" עוד לפני צוק איתן: "אין נושא שלא ידעו על קיומו. נושא המנהרות - דובר".

"למל"ל יש תפקיד חשוב ומרכזי בעיני בעשייה הביטחונית של מדינת ישראל", הדגיש ראש המוסד. "הייתי שמח מאוד להיות שותף בכל דיון אפשרי ומגיעים אליי גם לקבל חוות דעת היום ממני לגבי עתידו של המל"ל, לגבי עשייתו מול חברי הקבינט. היו מאמצים שהמל"ל עשה לאחר חטיפת שלושת הנערים. ענייני סגירת שדה התעופה - נתב"ג כמעט ושותק בשל נפילת רקטות במקום סמוך עד כדי סכנה לשיתוק אווירי של מדינת ישראל. מי שעמד בראש המערכה כדי לפתוח מחדש את שדה התעופה היה המל"ל".

"קשה לי לקבל את האמירה שחברי הקבינט לא ידעו, לא הבינו, או שלא היה לפניהם מספיק מידע", הוסיף כהן. "אני חושב שהיו 31 דיוני קבינט במהלך צוק איתן או מ'שובו אחים'. זה כמעט פעם בשלושה ימים, פעם בארבעה ימים. יכול להיות שיש מישהו שלא יכול לשאול שאלה? יכול להיות שיש מישהו שלא יכול לדרוש איזושהי דרישה? יכול להיות שהטענה הזאת רצינית, 'לא הבנו לא ידענו'...?".

לסיכום אמר ראש המוסד: "הלקחים, הם הדבר החשוב. זה לא הדבר הכי נעים להופיע בוועדת ביקורת המדינה, בוודאי לא כשבחדר אנשים שנפגעו אישית מהדברים, משפחות שכולות שצריך להיישיר אליהן מבט, אבל כל לקח ולקח יילמד. גם כאן נאמר שהמל"ל משתפר והולך, אבל כמובן יש עוד דברים לשפר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר