מתאמנים? תיזהרו

מתיחה לא מוצלחת: זה מה שיקרה אם תבצעו מתיחות לאחר אימוני כח

למרבה הפלא ובניגוד לתפישה הרווחת, תרגילי מתיחות אחרי אימוני כח לא רק שאינם שומרים על גמישות השריר, הם אף עלולים לגרום לתוצאה ההפוכה בדיוק (Men)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בשנים האחרונות גוברת המודעות לשמירה על תפקוד וטיפוח השרירים, כשאין ספור תכניות אימונים סובבות סביב מטרה זו. שני סוגי אימונים נפוצים תורמים כל אחד חלק אחר בדרך אל 'המטרה השרירותית', כאשר אימוני הכח משפרים את הכח הפיזי של השרירים, ואימוני המתיחות מיועדים לשמור על גמישותם.

במשך שנים, ואצל חלק מתאמנים אף היום, רווחת השיטה שרואה בשני סוגי האימונים האלה עסקת חבילה בלתי ניתנת להפרדה, זאת בשל התפישה השגויה המיחסת אל תרגילי הכח תוצאות של קיצור השרירים. ההסבר הפיזיולוגי העומד מאחורי החשיבה הזו הוא תהליך כיווץ השרירים המתרחש במהלך ביצוע תרגילי חיזוק, כאשר מולקולות החלבון של השריר נמשכות אחת לשניה וגורמות להפקת תנועה. התחושה של הכיווץ גורמת למתאמנים רבים לטעות ולחשוב כי אימון כוח לטווח ארוך עלול לפגוע בגמישות השריר ולגרום לקיצורו, וכדי לשמור על אורכו הם מבצעים סדרת תרגילי מתיחות בסוף כל אימון כח.

התפישה הזו כל כך מושרשת בעולם פיתוח הגוף, עד שאם תקלידו את המושג המבטא את השיטה הזו - "Stretch What You Stengthen" (מתח את מה שחיזקת) - במנוע החיפוש של גוגל, תקבלו מעל למליון תוצאות שינסו להסביר לכם איך לבצע אותה באופן הטוב ביותר.

למרבה הפלא מעולם לא בוצע מחקר אמין שבדק את התפישה הזאת. רק בשנת 2010 התפרסם מחקר שבדק בפועל את השפעת אימוני הכח על השרירים וחשף את הקלפים האמיתיים. המחקר שבוצע ע"י קבוצת חוקרים מאונברסיטת צפון דקוטה השווה בין מדדי גמישות השרירים של שני קבוצות: אחת ביצעה אימוני כח והשניה ביצעה אימוני מתיחות לאותם שרירים.

התוצאות המפתיעות חשפו שמלבד עליה בחוזק השריר בקרב הקבוצה שביצעה אימוני כח, לא נרשמו הבדלים בין 2 הקבוצות. לא רק שלא נצפתה ירידה בגמישות השרירים בקרב חברי הקבוצה שבצעה אימוני כח ללא מתיחות, אלא שאף נמדד אצלם שיפור של כ-5 מעלות, בדיוק כמו אצל חברי הקבוצה השניה. המחקר המהפכני חשף שתרגילי כח, למרות שהם גורמים לכיווץ השריר במהלך ביצועם, גורמים למעשה להארכתם לטווח הארוך.

ההסבר שעומד מאחורי התופעה הזו הוא, שבניגוד לדעה הרווחת, ירידה ביכולת האלסטית של השרירים לא מתרחשת כתוצאה מהתקצרות של רקמת החיבור שעוטפת את השריר, או בגלל שהיה בתנוחה ממושכת והיעדר תנועה. למעשה, תהליך הירידה בגמישות, נובע - על פי המחקרים - ב-41% כתוצאה מירידה ביכולת רקמת השריר להתכווץ. מהסיבה הזו בדיוק, אימון כח הגורם לכיווץ מיידי של השריר ישפר לטווח הארוך את יכולת ההתכווצות של רקמות השריר מה שישמור על גמישותן.

"אין צורך לבצע מתיחות לאחר אימוני הכוח במטרה להאריך את השרירים "שהתקצרו"", כותב ב-ynet שי גרינברג, פיזיולוג ופיזיותרפיסט במכון פיזיולייף בהרצליה. למעשה, הוא טוען, מתיחות בין אימוני כח עלולות לפגוע ביכולת הכיווץ של השריר. גרינברג ממליץ למתאמנים שזמנם קצר, להעדיף את אימוני הכח על פני אימוני המתיחות מפני שהם גם תורמים לחיזוק השרירים, וגם, כאמור, לגמישותם. על מנת להשיג את התועלת המירבית בהשפעה על גמישות השרירים ממליץ גרינברג לתרגל את השרירים בטווח התנועה המירבי שלהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר