חינוך הילדים

אמא ואבא – התקיימו בעבורי חברת סלולר?

העולם בו אנו חיים מורכב ומסובך הרבה יותר מחברת סלולאר, אם כן, לאחר השקעה כה רבה, היה ראוי שביום השישי יברא הקב"ה כמה מליוני בני אדם בבת אחת, ומדוע ברא רק אחד? (בית מרן)

הרב אברהם ברזלאי | כיכר השבת |
אמא ואבא – התקיימו בעבורי חברת סלולר? אילוסטרציה (צילום: Serge Attal/Flash90)

במדרש נאמר: "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה, מעשיי כמה נאים ומשובחים הם. וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי." (קהלת רבה ט'). במילים אחרות, אמר הקב"ה לאדם הראשון "ראה כמה אני אוהב אותך".

משל למה הדבר דומה, לאיש עסקים גדול שרכש זיכיון להקמת רשת תקשורת סלולארית באמריקה. שילם האיש מליוני דולרים לאנשי מקצוע, לרשויות, ולרכישת מוצרים ושירותים. והנה לאחר שנים של מאמץ הגיע היום בו הוא עומד מול התקשורת העולמית ומכריז בגאווה על השקת החברה החדשה ובה בעת הוא מודיע כי בכוונתו לספק לא יותר מטלפון סלולארי אחד! יותר מזה לא ימכור אפילו אם יתחננו אליו ואפילו אם יתנו לו כל הון שבעולם!

אנשי התקשורת סביבו עומדים המומים ושואלים האם בשביל זה השקעת מליונים ושנים של מאמץ?!... בשביל לספק רק סלולארי אחד?!... ואז מביט בהם בעל החברה במבט צופן סוד, תוך שהוא שולף מכיס מקטורנו תמונת פנים של אדם בלתי מוכר. הוא מחווה באצבעו על הפנים שבתמונה ואומר "אתם רואים את האיש הזה? אני אוהב אותו אהבת נפש, ידיד וקרוב הוא לי ובשבילו לבדו השקעתי את כל ההשקעה הנוראה הזו. ברוב אהבתי אליו הקמתי עבורו רשת תקשורת שתענה על צרכיו האישיים באופן תפור לפי מידותיו. וברגע שאספק לו את הטלפון – מבחינתי הושלמה המשימה והושגה המטרה. כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילו..."

העולם בו אנו חיים מורכב ומסובך הרבה יותר מחברת סלולאר, אם כן, לאחר השקעה כה רבה, היה ראוי שביום השישי יברא הקב"ה כמה מליוני בני אדם בבת אחת, ומדוע ברא רק אחד? אלא אך ורק כדי להמחיש לאדם כמה ריבונו אוהב אותו. ו"כל מה שבראתי לא בראתי אלא בשבילך" עוד לפני שדרש ממנו קיום תורה ומצוות, ועוד לפני שניתנה התורה נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן – להמחיש לו את אהבתו.

מאז ימי אדם הראשון ועד ימינו אנו לא נשתנה מבנה הנפש וצרכיה הבסיסיים, האדם נברא עם צורך עמוק מאוד להרגיש אהוב ורצוי כמו שהוא, מבלי שיידרש ממנו לעשות דבר. והחסר הזה הוא כ"כ חזק עד כי זה הדבר הראשון שהיה צריך הקב"ה למלא – עוד לפני אכילה ושתייה!!!

אם אצל אדם מבוגר הצורך הנפשי הזה כ"כ עז, על אחת כמה וכמה אצל ילדינו שהם התגלמות של תמצית כוחות הנפש עוד לפני שהתקלקלו ממידות רעות ועיסוק בהבלי העולם.

האנשים הקרובים ביותר לנפשו של הילד הם הוריו. בהם הוא רואה את כל עולמו וכל תקוותו, ואליהם עיניו נשואות. מהם הוא למד כיצד נראה אדם, ודרכם הוא רואה איך נראה העולם שבחוץ. הבסיס והיסוד לחייו של הילד תלויים בעצמת גילויי החיבה אשר הוריו מראים כלפיו. יסודות נפשו, הרוגע שלו, וההרגשה כי העולם הוא מקום שנעים לחיות בו, תלויים בגילויי חום ואהבה בגיל הצעיר. השאלה האם יגדל ילד זה לאדם שייתן אמון באנשים (וזה כולל את אשתו וילדיו לעתיד) ושימצא מקום לחשיבה חיובית על העולם שסביבו תלויה גם היא במידת גילויי האהבה של הוריו כלפיו.

ילד שגדל באווירה נעימה שבה הוא מרגיש אהוב - אווירה בה כל מפגש עם אבא מלווה בחיוך של הערכה ועטוף בחיבוק אבהי אוהב, וכל מפגש עם אמא מרופד בליטוף חם וטפיחה של חיבה על השכם - הוא ילד שתפיסת העולם שלו איננה תפיסה צרה שההורים שלו כנראה מחבבים אותו. מכיוון שההורים הם כל עולמו הפנימי, ואליהם הוא מרגיש משויך באופן מלא וללא מחיצות, הוא מייצר תפיסה שהעולם מחייך אליי, העולם אוהב אותי, אני רצוי כאן.

נקל לתאר כמה מיטיב הדבר לבריאות נפשו ואישיותו של ילד הגדל באווירה חמה ותומכת. כמה קל יהיה לו להתפנות מכל הפרעות התנהגותיות, להתמקד באתגרי החיים ולכבוש את פסגות החיים כאשר נפשו שבעה ומלאה בצורך הכל כך קריטי הזה – להרגיש אהוב.

יש הורים ש'נולדו עם זה'. הם מחבקים, מנשקים ומקרבים מעצם טבעם. אך ישנם הורים – והם רבים – שמתקשים לעשות זאת. עליהם מוטלת החובה ללמוד שיטות (וישנן כאלו) להגברת הבעת גילויי חום ואהבה. ללמוד היום! לא מחר. בהצלחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר