קצה הקרחון

המשטרה: יש מעל 100 חשודים שייעצרו

פרשת עצורי טוהר מחנינו הולכת וגדלה מרגע לרגע ועל פי המשטרה צפויים מעצרים רבים נוספים כשאלו שנעצרו היום הם רק ההתחלה. כיצד פעלה השיטה ומה ההסברים (חרדים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מאסר 22 החשודים במעשים חמורים הבוקר ממשיך לעורר סערה ברחוב החרדי שכן מדובר בעצורים ששמם עלה מתוך פנקסי ה'אגודה למען טוהר מחנינו' ארגון שפעל לטיפול בפוגעים בתוך הקהילה מבלי לפנות למשטרה. שבעה מתוך העצורים כבר שוחררו היום בתנאים מגבילים.

החקירה בנושא החלה במסגרת חיפושים והחרמת חומרים בפרשת האלימות והסחיטה בחסידות גור סביב הזוג שהופלל בהעברת סמים. בית המשפט אישר למשטרה להגיע לאדם ששמו נקשר בפרשה ובהמשך שוחרר לאלתר. במסגרת החיפוש אותרו פנקסים ועשרות דו"חות מחקירות פנימיות שניהל משה קיויתי, כממונה על טיפול בפוגעים מטעם ארגון טוהר המחנה.

על פי הדיווח ב-ynet, במשטרה טוענים כי בפני הפוגעים הוצבה הברירה לטפל בעצמם בצורה פרטית ולא פרטיהם יימסרו למשטרה.

במשטרה טוענים כי קיויתי העביר לטיפולם רק מקרים שבחר לפי אג'נדות ואינטרסים אישיים. "הנחנו שהוא מעביר אלינו את המקרים אבל התברר כי הוא השתמש בנו, כשרצה להרתיע העביר אלינו. מדובר באזרח שלקח את החוק לידיים וכך גם יצר הרתעה סביבו בקהילה", אמרו במשטרה.

ראש מפלג תשאול ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים, סגן ניצב שמוליק בן עמוס, אמר כי "במהלך השנים רוב רובם של הפוגעים, מעל ל-90 אחוז, שיתפו פעולה עם טוהר המחנה והסכימו לטיפול פרטי ואילו רק אחוז קטן שסירב לשתף פעולה הועבר לטיפול שלנו. היה שיתוף פעולה בין משה קיויתי והמשטרה במספר אירועים בבית שמש ובירושלים אך היקף הפגיעות בפועל גדול באין ערוך ממה שדווח למשטרה".

בן עמוס סיפר עוד כי "במחשב של קיויתי נמצאו דו"חות חקירה מפורטים לגבי תקיפות קשות. המשטרה לא שמעה על הפוגעים ולא על הנפגעים. בדו"חות צוין 'הופנה לטיפול פסיכיאטרי' וכדומה. ישנם מעל 100 חשודים, אנחנו משתדלים ורוצים להגיע לכולם אבל כמובן מתעדפים אותם לפי חומרת הפגיעה. בגל המעצרים הראשון העדיפות העליונה הייתה לעצור לפני הכול פגיעה בקטינים. ובמקביל אנחנו מנסים להגיע גם לנפגעים עצמם".

קיויתי עצמו אמר ל-ynet בתגובה כי "היומנים הוחרמו כחוק אך השימוש בהם שלא כחוק, ועל כך יש דיון בשבוע הבא בבית המשפט. המשטרה ביצעה מחטף בגל המעצרים. במסגרת החוק לא חלה עליי חובת הדיווח וכל מה שלא דיווחתי זה מחמת שהובהר שאין עבירה או שאין מתלוננים לתוכן התיק. מה שכן דיווחתי היה משיקולים קהילתיים".

הוא אמר עוד כי "שתי הברירות שהצגתי כביכול בפני החשודים הוגנים וצודקים. המדינה מעוניינת בפתרון מקצועי בדיוק כמו ההתעניינות בעונש. מעודי לא הבאתי לחשוד את שתי האופציות הנ"ל. במקרה שלא היה ניתן לדווח, וכן במקרה שכן, פתרון הטיפול עלה, נדרש ויושם, לטובת הקהילה. העובדה שאני משוחרר אומרת הכול. ואם חס ושלום יש בידיהם עבירה של לקיחת החוק הרי חובתם לחקור".

בפשיטה הבוקר נעצרו כאמור 22 חשודים, ובהמשך הסגיר את עצמו למשטרה חשוד נוסף. מעצרם של שניים מהחשודים הוארך בשבוע, ושל 13 אחרים ביומיים עד ארבעה ימים. שאר העצורים שוחררו בתנאים מגבילים.

לדברי ראש מפלג התשאול, "רוב העצורים כבר הודו במעשים ואף בטיפול שקיבלו דרך טוהר המחנה. אנחנו מתכוונים להמשיך את החקירה הזו, ככל שאנחנו מתעמקים בה אנחנו מגלים יותר. זו פרשה של בור ללא תחתית. חבל שיש אנשים בקהילה החרדית הבוחרים להפקיר את החלשים והנפגעים ולסכן את החברה כולה".

דוברת מחוז ירושלים במשטרה, סגן-ניצב גלית זיו, מסרה כי "החקירה הזו היא צעד מאד חריג, בדרך כלל יש קורבן מתלונן ומשם מתחילים את החקירה, במקרה הזה אין לנו קורבנות ואין מתלוננים. למרות זאת צוות החקירה בחר לא להמתין להליך פורמלי והחל לאסוף כל בדל מידע בשעות רבות של חקירה סמויה וגלויה כדי לשים לכך סוף".

היא הוסיפה כי "פעילות זו התבצעה לאחר שקיבלנו אישור מבית משפט לצווי מעצר וחיפוש, זאת אומרת שיש מספיק ראיות שבית המשפט בחן כדי לתת לנו אישור לצאת לפעילות. נכון לעכשיו בית המשפט האריך בכמה ימים, לרוב החשודים, את המעצר. זה מוכיח שישנו בסיס ראייתי להמשך חקירה. הבחירה להסתיר ולטייח בתוך הקהילה ולא לדווח היא עוול לעשרות קורבנות. חלק גדול מהחשודים המשיכו לגור בסמיכות לנפגעים ואף המשיכו לפגוע ואף אחד לא נתן את הדין על כך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר