התפקיד של הריאות שהמדע לא ידע עליו

מחקר חדש שהתפרסם בארה"ב חשף כי לריאות תפקיד נוסף מלבד הנשימה. מדובר בתפקיד שהמדענים לא ידעו עליו עד היום - ייצור טסיות דם שמונעות קרישה ודימומים (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

הרופאים והמדענים אוהבים לתת את התחושה כביכול הם יודעים הכל על גוף האדם אך מידי פעם נחשפים גילויים חדשים ומפתיעים שחושפים את פלאי הבריאה. ניסוי שכלל החדרת מצלמות מיקרוסקופיות לריאותיהם של עכברים חיים גילה שלריאות יש תפקיד בייצור הדם בגוף – דבר שעד כה לא היה ידוע למדע.

המחקר שהתפרסם לראשונה בשבוע שעבר בכתב העת המקוון Nature, מגלה שהריאות מייצרות מחצית מכמות הטסיות הקיימת בגופם של העכברים. הטסיות הן רכיב בדם שאחראי על קרישה ומונע דימומים. גילוי מפתיע נוסף שהתרחש במחקר הוא של מאגר של תאי גזע של מערכת הדם (Blood stem cells) שביכולתם לשחזר את פעילות ייצור הדם, במקרה שתאי מח העצם (שנחשבו בעבר למוקד הבלעדי של ייצור הדם בגוף) מדולדלים מסיבה זו או אחרת.

"הממצאים הללו מצביעים חד משמעית על תפיסה קצת יותר מתוחכמת של הריאות – שהן אינן מיועדות רק לנשימה, אלא שהן שותפות מרכזיות בייצור מרכיבים קריטיים של הדם", אומר ד"ר מרק לוני, מומחה לריאות ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סן פרנסיסקו (UCSF) ומי שהוביל את המחקר החדש. "הממצאים שבהם חזינו בעכברים, מצביעים בצורה מאוד חזקה על כך שלריאות תפקיד חשוב גם בייצור הדם בגוף האנושי", הוסיף.

למחקר עשויות להיות השלכות מהותיות להבנת מחלות שגורמות לספירת טסיות נמוכה או טרומבוציטופניה, מצב שממנו סובלים מיליוני בני אדם ברחבי בני אדם ומגדיל את הסיכון לדימומים בלתי נשלטים. בנוסף, הממצאים מעלים שאלות לגבי האופן שבו תאי הגזע של מערכת הדם שמצויים בריאות עשויים להשפיע על חולים שעברו השתלת ריאות.

ניסויים שנערכו על העכברים הצביעו על כך שהריאות מכילות מגוון רחב של תאי אב וגזע של מערכת הדם, שמסוגלים לתקן ולהחליף מח עצם פגוע ולחדש את ייצורם של מרכיבים רבים של הדם. "למיטב ידיעתנו, זהו התיעוד הראשון של תאי אב של מערכת הדם בתוך הריאות, והדבר מעלה לא מעט שאלות בעלות משמעות קלינית רלוונטית עבור מיליוני חולי טרומבוציטופניה ברחבי העולם", אמר מוביל המחקר לוני.

המחקר מעלה גם אפיקי מחקר חדשים עבור ביולוגים העוסקים במחקר בתאי גזע, שיכולים לבחון את האופן שבו הריאות ומח העצם משתפים פעולה לצורך יצירת מערכת דם בריאה על ידי חילופים הדדיים של תאי גזע ביניהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר