מלחמה, ידידות, בגידות ודם // ביקורת ספרות

סדרת הפנטזיה של הסופרת החרדית מ. קינן מתארת את כוזר היהודית על מלחמותיה והחיים בה. האם היא עומדת בסטנדרט הפנטזיה הכללי ומה הופך אותה למעניינת כל כך (תרבות)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

ספרי פנטזיה חרדים, בהם בונה הסופר עולם שלם עם מושגים והתנהלות משלו הם תופעה לא קיימת, בטח כאלה שכתובים בעברית טובה ועם עלילה איכותית שמתפרסת על פני כ-2000 עמודים. כשאני נכנס עם ילדיי לחנות הספרים השכונתית במטרה לקנות להם ספרי קריאה אני מתאכזב כל פעם מחדש מרמת הספרים שנעה בין קומיקסים מרהיבי עין ומחריבי מוח לבין ספרים דלי תוכן הכתובים בשפה רדודה ועמוסים בשגיאות קשות ומביכות.

מי שעושה מהפכה של ממש בתחום היא הסופרת מ. קינן שאחראית לסדרת הספרים בהוצאת 'עלים' על ממלכת כוזר - 'איסתרק', 'מהללאל' ו'יוזבד' על שני חלקיו. אני חייב לציין שנחשפתי לספרים כבר בעבר אך חוסר האמון שלי כלפי הספרים שמודפסים כיום גרמו לי שלא לנסות לקרוא את הספרים. אחד מהם שהתגלגל לידיי כשעתותיי היו פנויות הביא אותי מיד לחפש את הסדרה כולה ב'דני ספרים' ולקרוא אותה בשקיקה.

קינן מצליחה לשרטט בדמיונה את ממלכת כוזר - הממלכה היהודית שהייתה קיימת על פי האגדות במזרח אירופה כשהיא בונה עולם מושלם הכולל בגדים, שפה, מנהגים, מאכלים לצד עלילה שלא הייתה מביישת אף בסדרת טלוויזיונית ברמה הבינלאומית.

הספרים מספרים את סיפורו של המלך איסתרק ומאבקו ביריבו המלך יוסף דיאלידן, פילוג שקורע את כוזר לשניים ויוצר מלחמה של ממש בין הצדדים. קינן מתארת בכישרון רב את נופה של הממלכה היהודית ומכניסה את הקוראים לתוך עולמם של אצילי כוזר כמו גם של אנשים פשוטים המתגוררים בממלכה השסועה.

בשונה מסופרים חרדים אחרים המתיפיפים ומנסים לכתוב ולהתעלם מאלימות באשר היא על חשבון העניין והאותנטיות של הסיפור, קינן היא סופרת נועזת שלא מהססת לתאר בספריה גם אירועים אלימים מה שמעניק לספר מימד ריאלי יותר תוך שמירה על רוח היהדות ועל האווירה. בדומה לספרי פנטזיה איכותיים קינן לא מהססת "להרוג" גיבורים שמלווים כמה מספריה והולכים לעולמם בדרך כזו או אחרת והופכים את הסיפור למפתיע ולא צפוי.

נכון שלעתים ישנה תחושה שהעלילה המרכזית מתקדמת לאט מידי, אך קינן משתדלת לספק עניין ואירועים גם בעלילות הצד של הסיפור הראשי שמוביל את הסדרה.

סדרות ספרים הן דבר נפוץ למדי בציבור הכללי בעיקר בתחום הפנטזיה, יש משהו ייחודי כאשר הקוראים מלווים את הגיבורים לאורך זמן בתוך עולם הדמיון שברא הסופר בעבורם אם כי בהחלט מדובר בחוויה למיטיבי לכת שאוהבים לקרוא ולא רק סיפור קטן בעיתון. קינן מצליחה ליצור מוצר איכותי כזה וייחודי כזה המתאים לציבור החרדי וגם לציבור הכללי הן מבחינת התכנים והן מבחינת העברית המשובחת בה היא כותבת את ספריה.

על פי סיום ספרה האחרון, קינן מתכננת ספרים נוספים בסדרה בהם ינסו הצדדים הלוחמים להכריע את גורלה של כוזר בין בית המלוכה הישן לבין הקוראים עליו תיגר. צמד הספרים האחרונים יצא רק לפני כמה חודשים אך אני כבר ממתין במתח לספר הבא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר