מקומם ומטריד

כללית הפסיקה טיפול תרופתי לחולה סרטן

בניגוד לעמדת משרד הבריאות ורופאו של החולה החליטה קופת חולים כללית להפסיק בשרירותיות את הטיפול התרופתי שנמצא בסל הבריאות לחולה סרטן ריאה חבר הקופה (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

החלטה קיצונית בחומרתה בקופ"ח כללית: בכירים בהנהלת הקופה הורו על הפסקת טיפול תרופתי לחולה סרטן הריאה, חבר הקופה, וזאת למרות שהתרופה כלולה בסל התרופות הממלכתי, המתוקצב על ידי משרד הבריאות, ואף שהרופא המטפל בו, פרופ' ניר פלד, מבכירי האונקולוגים בישראל, חזר וקבע כי יש הכרח רפואי חיוני בהמשך קבלת התרופה שכבר עוזרת לו במניעת התקדמות מהירה של המחלה.

הרופא המטפל אף המליץ על הכפלת מינון התרופה והתריע כי הפסקת הטיפול עלולה להביא להחמרה מהירה במצבו של החולה - יגאל בנחמו, בן 63 מלוד, המטופל מאז אוגוסט 2016 במחלקה האונקולוגית בביה"ח בילינסון בפתח תקווה - ביה"ח המרכזי של קופ"ח כללית.

ההחלטה החריגה, שנחשפה על ידי רז שכניק ב'ישראל היום', התקבלה לאחרונה ב"ועדת החריגים" בכללית בראשותו של ד"ר ניקי ליברמן, מבכירי הנהלת הקופה. עוד נטען כי בהתבסס על שורת מסמכים פנימיים שבידי העיתון, שיחות עם בכירים במשרד הבריאות ובקופ"ח כללית ועדותו של החולה - כי ההחלטה התקבלה למרות שמשרד הבריאות התריע מבעוד מועד בפני הקופה שלא לקבל החלטה זו, המנוגדת לפי עמדת המשרד להוראות חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולמקובל במערכת הבריאות הציבורית בישראל.

ההערכה היא שקופת החולים לא אהבה את העובדה שהחולה באמצעות רופאו ביקשו את הכפלת המינון של התרופה שכלולה בסל ולכן הגיעה ההחלטה של וועדת החריגים של הקופה.

במסגרת הטיפול שמקבל בנחמו בבילינסון ניתנת לו "טאגריסו" - תרופה חדישה לסרטן הריאה בכדורים לבליעה. התרופה תוקצבה בסל התרופות החל מינואר 2016. עלותה ברכישה פרטית, שלא דרך קופת החולים, עשויה להגיע לכ־30 אלף שקלים בחודש ויותר.

ההחלטה האחרונה והקיצונית של הקופה לגבי בנחמו נעשתה לאחר שפנה במרץ השנה לוועדת החריגים בכללית, שבודקת את הבקשות למימון כספי של תרופות שלא כלולות בסל, וביקש לאשר לו, בהמלצת רופאו, מינון כפול של התרופה - שאינו כלול בסל. המינון הכפול, כאמור, לא אושר והוועדה אף הורתה להפסיק לבנחמו כליל את הטיפול התרופתי, גם את זה הכלול בסל. זאת בלי שבדקה את החולה בעצמה ובניגוד גמור לעמדת משרד הבריאות ולהמלצת רופאו של החולה, פלד, שנחשב מבכירי וטובי רופאי סרטן הריאה בארץ.

אתמול התברר כי לבנחמו נותר מלאי של כדורים לעוד כשבועיים בלבד, לאחר שבבית המרקחת של הקופה סירבו לתת לו כדורים נוספים בטענה שניתנה הוראה לחסום אצלו כליל את האישור למתן התרופה במינון כלשהו. על פי 'ישראל היום' ובניגוד להודעות כללית ובילינסון, כפי שנמסרו, החולה אינו מקבל עד עתה את התרופה בכל דרך אחרת - לא בדרך של ניסוי רפואי, שמתוקצב על ידי ביה"ח עצמו, לא בדרך של טיפול חינם מטעם חברת התרופות הבריטית "אסטרהזניקה" שמייצרת את התרופה וגם לא במסגרת תרומה של ארגון עזרה רפואי.

בנחמו אמר לעיתון: "מאז גיל 16 אני חבר ומשלם לקופ"ח כללית, ועכשיו הם מנסים למנוע ממני לקבל את התרופה. אני לא מבין למה הם מתעללים בי ומתעלמים מההנחיות של הרופא? אולי הם רוצים שאמשיך לסבול או חמור מכך, שאמות?" בנחמו הגיש למשרד הבריאות תלונה באמצעות עורכי דינו יעל ומשה פרידל.

מכללית נמסר כי סוכם עם בילינסון כי "יינתן הטיפול במינון כפול, שאינו כלול בסל הבריאות, במסגרת ניסיונית. בחינת ועדת החריגים נעשתה במקצועיות בהתאם למכלול המידע הרפואי שעמד בפניה ולא משום שיקול אחר. ההחלטה התקבלה תוך בחינת מצבו הרפואי של בנחמו, הנחיות סל הבריאות ורישומה של התרופה. עמדת האונקולוגים הייתה שלאור התקדמות המחלה יש לבחון טיפול אחר".

מבילינסון נמסר כי "פרופ' ניר פלד מטפל במסירות רבה בחולה ומדובר במחלה מתקדמת שטופלה עד כה בטיפול תרופתי חדש שקיים בסל. הפרופ' המליץ להכפיל את המינון על סמך טיפול ניסיוני שאינו בסל. כדי לסייע ככל שניתן לחולה, הושג לו טיפול חמלה לשלושה חודשים כדי לבחון את השפעת הטיפול".

ממשרד הבריאות נמסר כי "מיד עם קבלת פניית החולה בנציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, פנתה הנציבות לקופה ודרשה שלא יופסק הטיפול עד תום הבירור... נקבל עוד התייחסות מהמומחה המטפל לשם הכרעה בקבילה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר