"כרטיס לכיוון אחד"

הרופא החרדי הוכר כנכה צה"ל ממבצע סודי

ההכרה בד"ר שמש כנכה צה"ל בשל המתח הרב שנגרם לו בשירותו הצבאי, חשפה מבצע סודי שתוכנן במלחמת המפרץ הראשונה במעמקי עיראק במטרה לעצור את הטילים (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ד"ר זכריה שמש (צילום: יואב זיתון, ynet)

החלטה של אגף השיקום במשרד הביטחון שופכת אור על אחת הפעולות הסודיות שתכנן צה"ל אך בוטלה ברגע האחרון. הרופא החרדי ד"ר זכריה שמש הוכר לאחרונה כנכה צה"ל, לאחר שלקה בסוכרת. הסיבה למחלה לטענתו הם מתחים נפשיים לקראת מבצע מסוכן שתכנן צה"ל בימי מלחמת המפרץ הראשונה גרמו. כאמור משרד הביטחון קיבל את טענתו והכיר בו כנכה צה"ל

על פי הדיווח ב-ynet, ד"ר שמש היה אחד מאנשי צוות הרפואה במילואים של יחידה מיוחדת בצנחנים שיועדה לחלץ ולטפל בכוחות מיוחדים בשטח בימי מלחמת המפרץ הראשונה. הכוחות אמורים היו לסייע בין השאר ללוחמי יחידת שלדג של חיל האוויר, שיועדו לטוס ולנחות במערב עיראק במהלך המלחמה, כדי למנוע שיגור טילי סקאד לישראל. בסופו של דבר החליטה ישראל שלא להתערב באופן פעיל במלחמה בלחץ אמריקני כבד, אף שספגה מטחי טילים לאורך ימי הלחימה.

"באמצע המלחמה קיבלתי צו 8, ובשטח הכינוס אמרו לנו שממשלת ישראל מתכוונת לשלוח אותנו לפעולה במערב עיראק. הבנתי שזו סכנת חיים ממשית, אחרי שכבר שירתתי בסיני ובביירות כלוחם וכרופא. הרגשתי שמדובר ב-One way ticket", שחזר שמש. "לא הכרתי את השטח העיראקי והבטיחו לנו שכוחות ישראליים יהיו סביב בית החולים בשטח. הרגשתי מותש. ידענו שמסביב יש צבאות זרים, כמו של סוריה וסעודיה. חששתי שצבאות עוינים אלה יירו לכיווננו. חשבתי לעצמי - מה יקרה עם אמות? מי ידאג לגדל את ארבעת ילדי? היה לי ברור שאם אמות זה יהיה מוות במלחמה מיותרת. אמרו לנו רק פרטים כלליים, מבלי לפרט מה יהיה ומתי נטוס לעיראק. המצב היה מעורפל, עברנו אימונים והיו הרבה שמועות שהוסיפו ללחצים הנפשיים".

שמש היה אחד הרופאים בכוח המילואים ומאז הפך לחרדי. עד היום הוא עובד במרפאה בבני ברק ועוסק בנושאי טנטון באוזן. לאחר המלחמה לקה במחלת הסוכרת והגיש תביעה למשרד הביטחון כדי שיכיר בו כנכה צה"ל בטענה שהמתחים הנפשיים לקראת המבצע המסוכן, גרמו למחלתו. ב-1992 דחה משרד הביטחון את הבקשה, אך נוכח החמרה במחלה, שמש הגיש את תביעתו בשנית ובשבועות האחרונים התבשר כי משרד הביטחון הכיר בו כנכה צה"ל, בגלל המחלה שנבעה מחלקו בהכנות למבצע שלא היה בעיראק.

"לא סיפרתי הרבה לאשתי, פשוט המתנו. זה היה מפחיד לחשוב מה צפוי לנו ומה יקרה בשטח העיראקי", סיפר כיום בנינוחות, אחרי שכבר לחם בסיני במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת שלום הגליל, "חששתי שלא אחזור בחיים מהפעולה הזו למשפחתי. בין לבין ישנו באוהלים, שמענו האזעקות ודאגתי ממה שצפוי להיות".

בתביעת הנכות שהגיש שמש למשרד הביטחון באמצעות עורך דינו אלי סבן, ציין: "לראשונה עמד שמש בפני משימה שמעולם לא הייתה כמותה בצה"ל. בניגוד לטענת משרד הביטחון, מחלת הסוכרת של שמש לא נבעה מסיבות תורשתיות". כעת ממתין שמש לוועדה שתקבע את אחוזי נכותו, ולפיהן ייגזרו זכויותיו כנכה צה"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר