המחוות לפלסטינים: התרגיל החדש של ממשל נתניהו

פרשנים מעריכים כי מאחורי המחוות של נתניהו לפלסטינים מסתתר ניסיון להציג את הרשות ואבו מאזן כסרבני שלום מחד, ולהכריח את הנשיא טראמפ "להפגין מנהיגות" בצעדים נגדם (פוליטי מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
נתניהו אבו מאזן. ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

בישראל החלו להתמודד עם דרישות ממשל טראמפ, ובישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנסה ביום חמישי האחרון עדכן ראש הממשלה בנימין נתניהו את השרים כי ישראל תבצע בתקופה הקרובה כמה מחוות משמעותיות לפלסטינים ביהודה ושומרון מלבד ריסון הבניה בהתנחלויות. ראש הממשלה הבהיר לשרים כי על המחוות להיות משמעותיות ובעלי השפעה מיידית בשטח.

ראש הממשלה הדגיש בפני השרים כי הנשיא האמריקני טראמפ נחוש להביא להתקדמות בשיחות בין ישראל לבין הפלסטינים, ואף להגיע למימושה של עסקה. נתניהו הבהיר כי לפי שעה אינו יודע כיצד הדברים אמורים להתקדם, אך ראוי וחשוב שישראל תהיה זו שמפגינה רצון טוב וכיוון חיובי בשיחות ולא תתקע מקלות בגלגלי העסקה.

לשאלת כמה שרים, ראש הממשלה לא פירט אלו צעדים הוא ינקוט, אך רמז שאפשר וישראל תיתן אישור לבניה פלשתינית בשטחי C, שטח בו ישראל היא הריבון האזרחי והביטחוני.

נראה שהמהלך של ראש הממשלה מקבל גיבוי בימין ובמפלגות הקואליציה. הבוקר (ראשון) אמר יושב ראש הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה: "ביום חמישי בערב קיבל הקבינט המדיני-ביטחוני את המדיניות שהציג ראש הממשלה בנוגע להמשך בנייה ביהודה ושומרון עם מגבלות מסוימות, זה נראה הסדר ראוי והמבחן יהיה בביצוע". השתיקה בימין היא כעין הסכמה מוחלטת למחוות לפלסטינים, ונתניהו מקבל גיבוי מוחלט למהלך - דבר מפתיע לכשעצמו.

היום נפגש ראש הממשלה עם מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב מרדכי ועם גורמים נוספים, בכדי לגבש את חבילת הצעדים שיקבלו הפלסטינים.

ב'הארץ' מפורסם כי ראש הממשלה הודיע למשתתפים שהבניה בשכונות היהודיות מעבר לקו הירוק לא תוגבל, אך הדברים יצטרכו להתנהל בחכמה. לדוגמה, ועדת התכנון והבניה תתכנס אחת לשלושה חודשים ולא אחת לשבוע, מאחר ולדברי נתניהו כל פרסום של הוועדה, למרות שמדובר בעניין טכני, גורר אחריו רעש תקשורתי מיותר המביא למתיחות עם הקהילה הבינלאומית.

אך למרות החיבוק בקואליציה המהלך לא מתקבל באהדה מוחלטת בקרב גורמי ימין בהתיישבות, הסבורים כי צמצום פעילות הוועדה יביא גם לירידה בהיקף הבניה.

פרשנים מעריכים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יודע שהפלסטינים לא יכולים בעת הזו להתקדם לעסקה משמעותית בשל הסכסוך הפנים פלסטיני ומצבו המעורער של אבו מאזן ברחוב הפלסטיני, ועדיף לנתניהו שממשל טראמפ יבין שהבעיה במזרח התיכון הם הפלסטינים. בכך, נתניהו מעוניין לצייר את הפלסטינים כסרבני שלום וגוררי רגליים.

המצב אליו נקלע כעת ראש הממשלה הוא האידיאלי ביותר שהיה לראש ממשלה ישראלי אי פעם, נתניהו ראש קואליציה ימנית, המוגדרת בעולם אף כקיצונית, והוא מוכן להעניק מחוות לפלסטינים והקפאות בנייה מרחיקות לכת בתמורה להסכם שלום, אך הפלסטינים הם אלו שישיבו את היונה עם עלה הזית חזרה אל השובך מבלי שתותיר את העלה המריר והנכסף לרגלי המנהיגים המחויטים.

הנשיא טראמפ הוא איש עסקים מטבעו, ולא יאהב התחמקויות שלא מן העניין. כעת, תימדד יכולת ההנהגה של הנשיא הפלשתיני אבו מאזן.

אך בל נשכח שראש הממשלה בנימין נתניהו ידוע כשועל שיחות ותיק. וכשהשיחות יגיעו לנושאי הליבה, יקח נתניהו צעד או שניים לאחור ויאשים את הפלשתינים בהימנעות. נתניהו יאמר, אני את שלי נתתי, הוכיחו כעת את רצינותכם. והרצינות שיידרשו הפלסטינים להפגין תהיה מעבר ליכולותיו של אבו מאזן להעניק כמחווה ללא תמורה משמעותית ומידית - כך מעריכים הפרשנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר